_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Jeg installerte dab digital radio i to biler tidligere i sommer. Den ene satt jeg i firmabilen, og den er montert etter alle kunstens regler, og etterkontrollert av dem jeg kjøpte den av. men..... Det er jo så utrolig dårlig dekning. Det er ikke noe bedre enn FM nettet i det hele tatt. Jeg hører på radio stort sett hele dagen, og er overalt, det være seg E6 og i dem dypeste skoger, samt byer. Men det er så utrolig dårlig dekning. Det skurrer og er helt borte i samtlige tuneller. Dette er jo skikkelig dårlig. Setter jeg på vanlig radio, så er det faktisk mange tuneller det fungerer fint i. Skal ikke dette fungere over alt,da, uansett hvor man befinner seg? Er ikke dette satellitt styrt? Jeg har jo montert en ekstra DAB antenne for dette. Først trudde jeg at den ikke var skikkelig montert, men den er sjekket av butikken to ganger da jeg var helt sikker på at den ikke fungerte. Det er slipt til bart metall i a-stolpe (ikke at det var nødvendig) men alt er som det skal være. Jeg var litt tilhenger av dab, siden det ble skrytt av bedre dekning enn FM nettet, men etter flere mnd med dab, så vet jeg ikke om jeg er så imponert. Hvordan opplever dere DAB digital radio? Quote
CHARLIE Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Jeg har ikke DAB, så kan ikke uttale meg om erfaringer. Jeg vet bare at jeg skal IKKE ha noen ettermonterte uoriginale duppeditter i dashbordet og ledninger slengene rundt omkring inni mine biler. Ei heller skal jeg montere noen ekstra antenner. Jeg elsker å høre på radio når jeg kjører, men for min del så blir det slutt på radio når FM båndet skrus av. Da får jeg heller kose meg med musikk fra Spotify. Jeg vet at det er veldig mange som kommer til å gjøre det samme. Kan ikke skjønne annet enn at dette må bety slutten for de fleste radiostasjonene. Når den tid kommer at jeg kjøper meg en bil med ORIGINAL-montert DAB, da kan jeg begynne å høre på radio igjen (hvis det er flere radiostasjoner igjen da ) Enn så lenge er jeg fortsatt en ivrig radio-lytter på FM Quote
Deltaone Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Bare dritt i 212'en på jobben. Hører aldri på DAB. Quote
Toalmar Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Vi får tro noen høyt der oppe i vårt land, tar til fornuften og reverserer avgjørelsen om å stenge FM nettet fra 2017. Jeg for min del skjønner ikke hvorfor FM nettet fortsat kan være operativt selv etter 2017........ Quote
Eirik Tømmerås Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 For min del skal de bare stenge FM i morgen! Saken er den at etter å ha montert DAB for ca 2 år siden så syntes jeg og at det bare var dritt og mye dårligere dekning enn FM, men så i sommer fant jeg ut at jeg ville prøve en bedre antenne enn den glassklebe-antennen som fulgte med vår media-DAB, jeg ville selvfølgelig ikke bore i vår 2004 modell så jeg kjøpte da en magnetfot-antenne, og vips det ble bedre DAB-mottak enn vi hadde på FM. Så at antennen er viktig, og kanskje viktigere enn før, kan jeg skrive under på! Og kabelen la jeg bak dørpakningen og med Media-DAB er det ingen ledninger i kupeen, kun en liten bit fra døra til antennen på taket. Media-DAB styres forøvrig av knappene på rattet, men etter å ha opplevd restarting rett etter at jeg monterte den boret jeg hull og satte den i hanskerommet, etter det har jeg ikke trengt å restarte......... Quote
Rudi Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Har DAB i vw transporter(2012) original sak. For et år siden funket det dårlig, hakket og gikk over til FM titt og ofte. en kjøretur på 3 mil så var det minst 5 ganger den kuttet i noen sekunder og kom tilbake igjen, meget irriterende. Men nå siste halvår eller noe så har det funket ganske så bra... Quote
Eirik Tømmerås Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Ja det blir jo bedre og bedre, og tunnelene skal de ta til slutt, så det blir dekining der og til slutt. Quote
HåvardR Posted October 4, 2015 Posted October 4, 2015 Hadde DAB i gamlebilen. Da bytta eg ut spilleren (standard 1DIN, ikkje innebygd som dere har i nyere biler) og monterte standard glassantenne som følger med dei fleste pakker. Dette var VELDIG opp og ned. Mista signal i alle tunneler og det var spesielt en plass (ca 100 meter, ikkje tunnel) der dekninga forsvant, slo ALDRI feil. Så eg var litt misfornøyd, men når eg var på turer til Bergen hadde eg knall dekning der. 9 mnd sida den bilen vart solgt no så regner med dekninga har komt seg, men en kompis ettermonterte ein DAB "dings" som man splitter seg inn på FM inngangen til spilleren i bilen (og egen glassantenne for dab) og den er heilt nydelig, mista ALDRI dekninga med den (unntatt tunneler) No er eg ikkje så voldsom på radiolytting og dei gangane eg gjer det holder FM for meg, men savner eit par av kanalene som kun er tilgjengelig på DAB. Denne gangen gjekk eg for ein spiller uten DAB til bilen, men mest pga prisen på dobbel DIN med DAB.... Quote
Tor Erik Skaug Posted October 5, 2015 Posted October 5, 2015 Jeg har bestilt med dag i alle 3 nye bilene jeg har bestilt siden 2010. Ikke noe galt å si om det og den originale dabradion fungerte 100 prosent i 2010 også bortset fra i tunneler som nevnt over. Quote
Olaf Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Jeg har ikke DAB, jeg har bare hørt hakkematen i andres biler. Er DAB i bil litt unødvendig? Musikken i de mest populære radioprogrammene krever vel ikke noe førsteklasses mottaker- og lytteutstyr i en bil, hvor lytterforholdene er langt fra ideelle. Med mindre du har en bil hvor radiolytting neppe er førstevalget! Hvis du hele tiden har behov for å se på en skjerm hvilken låt som spilles, burde kanskje ikke bilkjøring være førstevalget for transport i det hele tatt? Har du bilradio med DAB fra før 2012? Den kan du bare kaste i 2017. Da skal det kun sendes på DAB+, ikke på den gamle DAB-standarden. Finland har vedtatt at de ikke skal satse på DAB, Sverige har nå utsatt DAB-spørsmålet på ubestemt tid, i Danmark har motstanden mot DAB fra bl.a. Danmarks Radio (!) ført til at spørsmålet er utsatt på ubestemt tid, pådriveren for DAB, England, har vedtatt at de ikke bare kan slukke FM-senderne, Norsk Lokalradioforbund vurderer å sende saken om stenging av FM-båndet til EFTAs overvåkingsorgan ESA, med henvisning til begrensninger i den frie retten til å drive næring for lokalradioer. Hvis vi gjennomfører stengingen av FM-båndet, blir Norge blir det eneste land i Europa med bare DAB. Kanskje i hele verden - hurra for oss! Syver, du får unnskylde at jeg kanskje stjeler tråden din et øyeblikk for å lufte litt frustrasjon! Min aller første sommerjobb var på et lager på Tjuvholmen i Oslo, hvor de losset båter der det nå er luksusleiligheter. Jeg fikk hele 1000 kroner den sommeren, og da kjøpte jeg min aller første gjenstand for egne tjente penger, en Schaub-Lorenz reiseradio for 295 kroner. Jeg har den enda, litt medtatt men den funker bra fortsatt, og det er jo for j..lig at om to år så er den bare skrap! Jeg har talt opp alle radioene våre: 11 stk! De regner med et søpleberg på 25-30000 tonn radioavfall etter innføringen av DAB... Vi har nå lagt ned alle muligheter for sending på kortbølge, mellombølge, langbølge, og skal nå kutte FM. Personlig synes jeg at det ut fra et beredskapshensyn er fullstendig galskap. Spesielt mellombølge, hvor enhver idiot som kan lese også kan bygge en mottager som ikke engang krever strøm for å virke! De fleste jeg snakker med av yngre mennesker hører bare radiosendinger sporadisk, og da helst på mobil eller nettbrett, oftest med ørepropper. De hører sjelden på en radio. De fleste av dem gidder ikke å kjøpe en radio, det er for gamlinger. De kobler bare sin bærbare duppeditt på det lille førsteklasses høyttaleranlegget som står på kjøleskapet hvis de vil høre morgensendingene før de drar på jobb eller skole. Les om DAB, og legg en protest mot stenging av FM her: http://www.lafmleve.no/faq/ Med øredøvende hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Norge er faktisk det eneste landet i verden som har vedtatt mulig lukking av FM-båndet. Helt tragisk spør du meg. For min del, blir det ikke ettermontert noen boks noe sted i bilen for å få DAB. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Lydmessig er nok ikke DAB noe "førsteklasses mottaker- og lytteutstyr" da det her er komprmert kvalitet som gjelder. Men er jo veldig fint å slippe susing og skurring. Skal jeg anbefale noe må det være media-DAB hvor ingenting vises annet enn i displayet i dashbordet som viser DAB-kanalene og info. Som den radiomannen jeg er så er jeg som sagt veldig fornøyd med DAB. Quote
KennethJ Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Her blir det heller å basere seg på streaming på mobilen den dagen FM-nettet faktisk stenges. Quote
FredrikE300D Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Dessverre er det mange som har glemt hvordan en skikkelig radiomottaker er.. Har en del Tandbergutstyr, og hadde alle laget mottakere som de en gang gjorde, så hadde det ikke vært noe tema å slukke FM.. Tester utstyret i ny og ne og det er en finger eller brødkniv i antennekontakten så kommer stasjonene tett som haggel når man beveger seg bortover FM-båndet. Lydkvaliteten er også enorm sett mot DAB. Familien handlet seg vel sin første DAB-mottaker tilbake i 2004-2005 en gang.. Dette var en ren DAB/FM-tuner kjøpt hos en Hi-Fi pusher og kostet flesk. Gleden var stor fra vi satt oss i bilen på vei hjem derfra og til vi koblet opp og fikk ut de første tonene DAB er hardt komprimert og det er svært hørbart om man har et greit stereoanlegg. I bil så ser jeg klart en annen nytteverdi og det er overføring uten skurr og støyende avbrudd, og lydkvalitet er det ikke alle som er like opptatt av i bil som hjemme i stua. Her hjemme brukte man gjerne å høre på enkelte konsertopptak som NRK sendte på Fredagskveldene, da hentet fra lufta og gjennom en Tandberg-mottaker før det gikk i forsterkern Det er vel ikke veldig vanlig lenger da lydkvaliteten er bånn i bøtta på DABen Hjemme nå går det i Sonos i de fleste rom.. Dette funker bra, da med TuneIn nettradio. Uten å helt har satt meg inn i greiene, så forstår jeg ikke helt bakgrunnen for hvorfor politikere skal KLEMME norsk befolkning over på DAB. Er selv ivrig radiolytter og synes NRK P1 og P2 er helt topp på FM. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Hjemme bruker jeg nettradio over til sammen fire Sonoser og er godt fornøyd med det, men nettradio er jo også komprimert i varierende grad. Når jeg tenker meg om begynner det å bli lenge siden jeg hørte FM. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 25, 2016 Author Posted March 25, 2016 http://www.dagbladet.no/2016/03/23/kultur/dab_radio/medier/radio/43620595/ Quote
Eirik Tømmerås Posted March 25, 2016 Posted March 25, 2016 Hvorfor er en del av befokningen så negativ til det digitale fremskrittet? "Hele" Norges befolkning byttet jo frivillig ut den gamle kasse-TV´n til fordel for flatskjerm, en adskillig større investering enn et radioapparat. Og hadde folk fått vite at de kunne få fiber til husene sine hadde ikke kasting av gammelt utstyr vært noe problem. Det gamle FM-nettet er utgammelt og hadde villet koste store summe å oppgradere, og vi ville fortsatt hatt bare noen få kanaler... Quote
Olaf Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Vi har en kasse-tv på hytta, og den fungerer jo faktisk enda hvis man har en idiotboks for å ta inn de signalene som man før kunne tas med en vanlig antenne. På en god dag med 'langskipp', kunne vi få inn både Danmark, Tyskland og en av de svenske kanalene. Nå får vi skjermen full av 'sukkerbiter' bare det blåser litt... Det tragiske er ikke innføringen av noe nytt, men at man legger ned hele det gamle analoge nettet. Beredskapsmessig galskap! Jeg har faktisk et spørsmål som angår oss som bilister, og som noen kanskje kjenner svaret på: Et regelverk i EU gjør at vi må bruke milliarder på å sette istand alle tunnelene våre, og der inngår også en varslingsmulighet via radio hvis det er brann eller ulykke i tunnelen. Er det på DAB, DAB+ eller FM? Hva sier EU om et system som ingen utenfor Norge har nytte av? Forresten, det er kanskje Direktoratet for nødsamband som styrer dette, og da spiller det vel ingen rolle, det kommer neppe til å fungere uansett... Med vennlig påskehilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Utbyggingen av DAB i tunneler er nå i full gang. Det er det analoge nødsambandet som har hindret oppstart tidligere da det er trangt om plassen i de tekniske rommene til tunnelene, så noe gammelt må ut for å få på plass noe nytt, og det digitale nødsambandet er akkurat oppe å går nå Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Lille Norge har jo helt rett i at vi er nødt for å gå over på DAB Latterlig. Men det er investert alt for mye penger i dette, så dem som styrer med dette føler dem ikke har noe valg. Det er jo for sent å snu.. Quote
KennethJ Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Hvorfor er en del av befokningen så negativ til det digitale fremskrittet? "Hele" Norges befolkning byttet jo frivillig ut den gamle kasse-TV´n til fordel for flatskjerm, en adskillig større investering enn et radioapparat. Og hadde folk fått vite at de kunne få fiber til husene sine hadde ikke kasting av gammelt utstyr vært noe problem. Det gamle FM-nettet er utgammelt og hadde villet koste store summe å oppgradere, og vi ville fortsatt hatt bare noen få kanaler... Her bommer du jo fullstendig på essensen. Essensen er at vi går for en standard ingen andre satser på for fullt, det er ganske uvanlig med DAB+-radio i de fleste andre land og i realiteten vil turister i Norge ikke ha muligheten til å høre på radio. Det er mye som tyder på at man bør vente med dette "fremskrittet" og heller gå for en standard flere andre går all inn for, Norge er for små til å ha noen reell påvirkningsmulighet på produsenter av biler mm. I dag har man DAB/DAB+ i en form for drift i ca 43 land, hvorav en del kun bruker DAB (en DAB-enhet er ikke kompatibel med DAB+-sendinger) og en del kun tester det ut. Det er ett land som har tatt avgjørelsen om å slukke FM-nettet, altså Norge. Det er positivt at DAB+ innføres, men det er ikke positivt at FM-nettet slukkes allerede i 2017. Det argumenteres stadig med høyere lydkvalitet, men praksis er at man komprimerer så mye at man ender opp med dårligere lydkvalitet enn i FM-nettet. For egen del har jeg mer tro på å streame via mobiltelefonen. Quote
Eirik Tømmerås Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Har du satt deg inn i hva streaming av radio over mobil innebærer? Jo om alle skulle gjøre det vil hele mobilnettet kollapse av overbelastningen, da streaming, i motsetting til digitalradio, innebærer 2 veis kommunikasjon for at det skal funke... Så for de få vil det funke, men ikke hvis alle hiver seg på streaming. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Hvorfor ikke ha begge deler en stund? Iallefall til man vet alt er på stell, og ikke minst stabilt. Nå er det bare tull med hel DAB prosjektet. Jeg bruker DAB hver dag, og synes det er oppskrytte greier. Det funker i byer, men så fort man er på utsiden så er det så utrolig ustabile greier. Hva skal man med "sinnssykt klar lydbilde" når det kommer og går hele tiden? Og ikke fungerer det i tunneler heller, og hele Norge er jo full av tunneler. Det er jo som turistene sier, kunne vært moro å sett Norge på utsiden også Quote
KennethJ Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Har du satt deg inn i hva streaming av radio over mobil innebærer? Jo om alle skulle gjøre det vil hele mobilnettet kollapse av overbelastningen, da streaming, i motsetting til digitalradio, innebærer 2 veis kommunikasjon for at det skal funke... Så for de få vil det funke, men ikke hvis alle hiver seg på streaming. Det er vel nettopp slik bruk vi har multicast for tenker jeg. Så vidt jeg har fått med meg er det til og med utviklet en serie standarder for multicast på blant annet GSM-nettet (kun 3G og nyere da) Quote
Eirik Tømmerås Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 Ja, ja jeg får kose meg med min MediaDAB som er montert 100% skjult. Det eneste som viser at DAB+ er montert er opplysningene som kommer opp i bilens infoskjerm. Så får dere andre kose dere med mobilene deres JEG har hvertfall bedre dekning med DAB enn jeg hadde med FM, untatt i tunnelen her i nærområdet, men det kommer i løpet av 2016... Btw. Kenneth. Sakset fra wikipedia: Land med regulære sendinger er som følger: Europa: Storbritannia, Irland, Danmark, Norge, Sverige, Sveits, Nederland, Belgia, Tyskland, Malta, Italia, Spania, Polen, Frankrike, Gibraltar og Monaco. Asia: Kina, Taiwan og Sør-Korea. Oseania: Australia. Quote
Recommended Posts