Tore Robert Klerud Posted October 1, 2015 Posted October 1, 2015 Hei igjen. Lenge siden siste oppdatering om min 03 E220 CDI og feilkodene som kommer og går på den. Men verkstedmannen har nå fått en teori som han anbefalte meg å spørre dere om: - I fjor kjøpte jeg ny dynamo, original Bosch, etter at den gamle ga seg. Bilen har imidlertid fortsatt å gnåle om "switch off electric consumers" av og til når jeg har satt meg inn, litt frustrerende siden jeg ikke har skrudd på noe, det er bare bilen selv som har satt på lys og så videre når jeg har låst den opp med fjernkontrollen. Men ok, no hard feelings, den har sluttet å mase om det etter at jeg har startet. - Derfor kjøpte jeg to nye batterier til den i vår, både det lille foran og det store bak. "Switch off electric consumers" kommer deretter ikke like ofte, men av og til. - Som noen av dere vil huske viste den en feilkode på en "batteristyringsenhet" eller noe sånt da jeg kjøpte nye batterier. Den ble slettet, og har ikke kommet igjen. - Fikk en feilmelding på en ABS-sensor. Den ble byttet. Like etter fikk jeg en feilmelding på en sensor til, som som vanlig ble fulgt av feilkoder på BAS, ESP og andre ting som naturlig henger sammen med ABS-systemet. Omtrent samtidig fikk jeg også rød melding på defekte bremser, og fryktet det verste. Det viste seg dog å være reelt, da en lekkasje i et rustent bremserør hadde oppstått. Fikset det, slettet feilkoder igjen, og etter det gikk bilen tre-fire dager uten feilkoder - OGSÅ ABS-sensor-koden var borte, uten at den foreløpig var byttet. I mitt hode er det litt rart. Men: - En ukes tid senere koblet bilen plutselig ut cruise controlen da jeg satt og tøflet bedagelig avgårde mot Oslo i UP-tilpassede 85 km/h på E18. Skjønte ikke helt hva som skjedde med det samme, men mens bilen coastet kom hele gullrekka av feilmeldinger opp igjen, inklusive en "SBC overrun" eller noe i den dur, som også har vært og hilst på tidligere. - Snudde og dro rett til verkstedet, snakket med verkstedmannen en halvtimes tid før jeg skulle kjøre bilen inn på verkstedet, da var alle ABS-relaterte feilmeldinger borte igjen, kun SBC-meldingen hang igjen i instrumentet (ikke rød, for ordens skyld). Hvorvidt noen av de andre var blitt lagret da vi koblet på PCen igjen husker jeg ikke, men han slettet i hvertfall det som var, og dermed kjørte jeg igjen to-tre dager uten en eneste feilmelding - ei heller SBC-meldingen. - I tiden etterpå har disse meldingene også kommet og gått. Siden jeg ikke stoler helt på bilen for tiden har jeg kjøpt en gammel Golf til 8.000 kroner som jeg bruker mesteparten av tiden, og hva som egentlig feiler Mercedesen er et mysterium. Verkstedmannen og jeg er enige om én ting: Hvis det er en feil på en ABS-føler, burde den vises konstant. Slikt kommer vel ikke og går, reelt sett. Even more so når det gjelder SBCen. Verkstedmannen har derfor snakket med noen andre, som hevder å ha dårlige erfaringer med å bruke nymotens gelébatterier i slike biler - de hevder at gammeldagse blybatterier er bedre på å ta til seg strøm over rent "komfortnivå", altså at de topplades til et høyere nivå, og at de deretter gir mer strøm å gå på enn et gelébatteri, som både han og jeg trodde var overlegent alt annet, og dermed monterte i bilen. For å sammenfatte: Kan alle disse vekslende feilkodene skyldes for dårlig lading / for lite strømreserver, og kan det i så fall i neste omgang skyldes at jeg har jålet meg til med et for "avansert" batteri som ikke spiller helt på lag med bilen? Eller er det stadig denne batteri- og lade-styringsmodulen som kødder til? Sjekket prisen på den for en stund siden, og til et sted mellom 8.000 og 10.000 er det ikke den jeg har lyst til å bytte for så å finne ut at det ikke hjelper likevel... MVH Tore Quote
Rudi Posted October 1, 2015 Posted October 1, 2015 en BCM modul skulle vel være mulig å få tak i, evnt låne på et hoggeri. 211 prefacelift skal ha AGM batteri. ikke gammeldagse batterier. Quote
bige Posted October 1, 2015 Posted October 1, 2015 nå er jeg ikke spesialist på din modell , men ser mange på andre forum det er mulig få fram volten på displayet under kjøring (hemmelig meny) leser mange har nytte av dette vedrørende lading av batt . Her fex er det diskutert http://mbworld.org/forums/e-class-w212/601051-voltage-problem.html Quote
KennethJ Posted October 1, 2015 Posted October 1, 2015 Sjekk ladespenning mens du kjører.. Den får du frem ved å trykke tre ganger på dimmingen til dashbordet (til venstre i instrumentpanelet) med tenningen på, før du starter bilen. Det kan være at displayet i midten må stå til km/t for at det skal funke. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Utetemperaturen skal vises midt i displayet før du trykker 3 ganger på dimmeknappen. Quote
FrodeS Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Vår prelift lader 13,9V under kjøring. Det er veldig snaut for å holde et batteri ordentlig ladet. Vintertid, med litt småkjøring, så begynte den å gnåle om lite strøm og greier. Løste det ved å : http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=58052.0 . Har fungert fint siden, og gnål om lite strøm har vi ikke sett en eneste gang siden. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Jeg monterte og Defa-lader etter mye mas om lite strøm og ikke fungerende Webasto, plugger i kontakten etter hver tur, og etter dette er alt i orden. Synd at det skal være sånn på en bil fra 2000 tallet........... Quote
bige Posted October 2, 2015 Posted October 2, 2015 Jeg monterte og Defa-lader etter mye mas om lite strøm og ikke fungerende Webasto, plugger i kontakten etter hver tur, og etter dette er alt i orden. Synd at det skal være sånn på en bil fra 2000 tallet........... Når jeg kjøpte ny bil i mars fikk jeg montert defa lader (+ på batt / - til jordings punkt som står avmerket på innerskjermen) Elektrikeren som monterte den sa de hadde blitt opplært til og montere den slik , ellers ville ikke den strømføleren kjenne av ladingen . Alt dette pga frisk bruk av webasto og kort kjørelengde ..... Quote
Tore Robert Klerud Posted October 3, 2015 Author Posted October 3, 2015 Takk alle sammen for gode tips. Som jeg muligens har nevnt i en tidligere post her lader bilen etter å ha fått ny dynamo og nye batterier et sted rundt 13,6-13,7, noe som ifølge verkstedmannen er litt snaut til å være på en såkalt "moderne bil". Og med all elektronikken som skal ha mat kan jeg godt skjønne det. Var redd at det var unormalt lavt, men skjønner at det ikke er helt unormalt likevel på disse bilene, så da blir det kanskje å montere en sånn fastmontert lade-sak. Så får vi håpe at den kan klare å få klemt inn litt mer strøm i batteriene enn dynamoen gjør - og at det i sin tur kan få opp elastisiteten på dem. Godt å vite i hvertfall, at de svindyre gelébatteriene ikke var skivebom. MVH Tore Quote
Rudi Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 etter hva jeg har forstått er dette tilpasset AGM batterier som etter sigende skal ha lavere ladespenning. Min ligger konstant på 13,9 ved sjekk i display. Har aldri trøbbel med lading/spenning, så lenge bilen er i bruk til annet enn flytting inn og ut av garasje(noe den i perioder kun blir brukt til ) Quote
Guest 1042 Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Ladespenning på facelift ligger høyere. Mellom 14 og 14,5. Har også fjernet BCM. De fant vel ut at det var lurt. Quote
Rudi Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Ladespenning på facelift ligger høyere. Mellom 14 og 14,5. Har også fjernet BCM. De fant vel ut at det var lurt. Eller at produksjonskostnaden ble lavere... Quote
Eirik Tømmerås Posted October 3, 2015 Posted October 3, 2015 Takk alle sammen for gode tips. Som jeg muligens har nevnt i en tidligere post her lader bilen etter å ha fått ny dynamo og nye batterier et sted rundt 13,6-13,7, noe som ifølge verkstedmannen er litt snaut til å være på en såkalt "moderne bil". Og med all elektronikken som skal ha mat kan jeg godt skjønne det. Var redd at det var unormalt lavt, men skjønner at det ikke er helt unormalt likevel på disse bilene, så da blir det kanskje å montere en sånn fastmontert lade-sak. Så får vi håpe at den kan klare å få klemt inn litt mer strøm i batteriene enn dynamoen gjør - og at det i sin tur kan få opp elastisiteten på dem. Godt å vite i hvertfall, at de svindyre gelébatteriene ikke var skivebom. MVH Tore Har du satt inn gelebatterier i en bil som skal ha AGM-batterierer? Quote
Tore Robert Klerud Posted October 7, 2015 Author Posted October 7, 2015 Har du satt inn gelebatterier i en bil som skal ha AGM-batterierer? Hm, nå ble jeg usikker. Mener verkstedmannen brukte betegnelsen "gelébatteri", men han brukte også en sånn trebokstav-kombinasjon. Forsto det som har kommet frem i diskusjonen i denne tråden som at det var samme greia. Men hvis det er enda flere forskjellige typer batterier enn jeg visste om, får jeg snakke med ham igjen og se hva det er jeg har for noe. Kommer tilbake til det! MVH Tore Quote
OlaNormann Posted October 7, 2015 Posted October 7, 2015 Vet ikke hva slags tester han bruker, men på batteri control modulen kan du lese av verdiene på rele styring, batteriet til sbc, hovedbatteri, lading osv. Da kan han se hvor feilen er. Har hatt mye feil på ledningsnett i koffert og noen få moduler. Han burde kunne se på data og ladeampere hvor problemet er. Quote
Recommended Posts