Kjetil Halvorsen Posted September 27, 2015 Posted September 27, 2015 Jeg har akkurat byttet inn R klassen (280 CDI) hos en forhandler. Forhandleren brukte så bilen på en langtur, og etter 20 mil så mister motoren kraften, og vil ikke over 1500 rpm. Ingen varsellampe lyser. Han stopper og starter bilen, da går den bra en stund før det blir det samme. Så kommer motorlampen, og klimaanlegget begynner å tulle i tillegg. Forhandleren skal få den på diagnose, men er det noen som har noen tips hva dette kan være? Quote
Christian Sørensen Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Har ikke noe konkret tips om hva det kan være, men opplevde noe av det samme på min E-klasse. Da var det trykket i en eller flere av dysene som var for lavt. Du har solgt bilen til forhandleren. Ett innbytte er i realiteten ett salg fra deg til forhandler. Forhandler selger så bilen igjen videre, med fortjeneste og garanti. At han har brukt bilen er hans egen sak, men noe han står fritt til og gjøre så fremt han står som eier og alle papirer vedr. salget er gjennomført. Feil på biler kan skje når som helst, uten forvarsel og ikke minst hvor som helst. Dette kunne skjedd under ditt eie, og da måtte du fikset det. Det kunne skjedd etter at forhandleren hadde solgt bilen, og da hadde det vær ny eier sitt problem så fremt bilen er solgt videre uten noen form for garanti/som rep. objekt. Så fremt du som selger av bilen har skrevet under på en kontrakt som sier at du har noen slags form for garanti ansvar på bilen ovenfor forhandleren, så hadde jeg ikke gjort noe mer med det. Men det som er, er at dersom forhandler mener du har holdt noe skjult for han, så kan han gå tilbake på deg. Men da må forhandler bevise at du har holdt dette problemet skjult. Dersom forhandler ikke kan bevise det, så har heller ikke forhandler en sak og gå videre med her. Quote
OlaNormann Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Mest vanlig feil på den er spjeldmotor som blir full av olje pga orange pakning inn på turbo ikke tetter. Men kan selfølgelig ramse opp fler feil. Quote
KennethJ Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Det kunne skjedd etter at forhandleren hadde solgt bilen, og da hadde det vær ny eier sitt problem så fremt bilen er solgt videre uten noen form for garanti/som rep. objekt. Dersom det er et forbrukersalg har du ikke rett i dette, da ville en bevisst forbruker trolig kunne holdt forhandleren ansvarlig for en såpass kjip feil som oppstår etter så kort tid. Quote
Christian Sørensen Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Det kunne skjedd etter at forhandleren hadde solgt bilen, og da hadde det vær ny eier sitt problem så fremt bilen er solgt videre uten noen form for garanti/som rep. objekt. Dersom det er et forbrukersalg har du ikke rett i dette, da ville en bevisst forbruker trolig kunne holdt forhandleren ansvarlig for en såpass kjip feil som oppstår etter så kort tid. Nja, det er noe som heter at man kan få tilbake til sist selgende ledd. Det vil si at sist selgende ledd da ville vært forhandleren. Loven rundt kjøp og salg av brukt bil uten garanti er litt skjønsmessig bassert og kronglete om du spør meg. Men igjen, dersom bilen er solgt som rep. objekt, så har kjøper lite og komme med uansett. Men jeg er enig i det du sier. Men om bilen hadde vært solgt som rep. objekt, og dette stod i kontrakt, så kommer man trolig ikke langt. Da måtte man bevist at forhandler hadde visst om problemet og bevisst holdt det skjult. Quote
Kjetil Halvorsen Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Rent juridisk er nok ikke dette noe problem for meg, men det er egentlig ikke poenget. Jeg er mer nysgjerrig på hva dette er. Av ulike årsaker får ikke forhandleren sjekket ut dette på et par uker. Det at klimaanlegget kutter samtidig sier meg at det må være noe el-fusk, men kan selvfølgelig være et merkelig sammentreff... Quote
Recommended Posts