Svenn Arve 212 Posted September 27, 2015 Posted September 27, 2015 Har en S124 OM 606 motor. Har sett at det ser ut som det kommer mye luft i systemet ei stund, bubler i de blank slangene. En dag jeg kjørte, så fusket den litt, som den gikk på færre cylindre. Men så blei det bra. Noen dager senere stoppet den. Trodde det var dieseltørt, fyllte på 10 liter og bilen startet. Kjørte og fyllte opp tanken. Kjørte noen mil også stoppet den igjen. Nå får jeg ikke start. Tar ut forrfilteret og tømmer diesel ned i hullet, og bilen starter. Er det noen ideer om hva som kan være galt. Kan virkelig filteret i tanken er så tett at det ikke kommer en dritt av diesel, eller er det noe annet Quote
FredrikE300D Posted September 27, 2015 Posted September 27, 2015 Ta ut sila i tanken og rens den. Den store skruen midt under tanken på stasjonsvogn(tom tanken først). Ta av innsuget så du kommer til dieseloppvarmeren og se om det har tetta seg i den. Luft i slangene er det best å få bort, motoren har ikke helt godt av det i lengden og presterer dårligere. Kilden er dårlig o-ringer på alle plastslangne, og du bør derfor bytte slangene(de kan ble sprø de også og ryker av tilslutt). Pakningen på dieseloppvarmeren burde du også skifte. Tidligere postet dette i en annen tråd: Det har vist seg å være en svakhet på disse og de nye koblingene har derfor en annen type låsing bla. Mitt råd, bytt alle slangene.. Disse kan knekke og det er visst slettes ikke unormalt at det kan skje, bla. Kent Bergsma i Mercedessource tar opp det temaet. OM606.910 motoren har følgende utforming: Man skal merke seg at slange #107 har en annen utforming enn den som sitter på bilen fra før mest sannsynlig. Det er klips i begge ender av denne originalt, men den ene enden er erstattet med banjo. Det er ferdig gjenget i pumpa for banjobolt. Her følger komplett liste; Ref. Tegning: Delenummer: Beskrivelse: Kommentar: #107 6010705332 Rør NYTT DESIGN #113 6019900863 Banjobolt NYTT DESIGN #116 7603012113 Kobberskive NYTT DESIGN #32 6050701432 Rør ---------- #65 6060700232 Rør ---------- #86 6060700032 Rør ---------- #119 6060700532 Rør ---------- #26 6010920105 Forfilter Kan renses #29 6019970148 Oring Bør byttes Den lista bør være komplett, for var et slit å formatere en tabell #14 og #11 bør også byttes kanskje. Mulig dette er noe som typisk følger nytt dieselfilter, litt usikker. Har ikke delenummer for dette. Quote
Svenn Arve 212 Posted September 27, 2015 Author Posted September 27, 2015 Takker for svaret. Får bestille litt deler i morgen Quote
Svenn Arve 212 Posted September 27, 2015 Author Posted September 27, 2015 Takker for svaret. Får bestille litt deler i morgen Full tank med diesel og tappe av også Quote
FredrikE300D Posted September 27, 2015 Posted September 27, 2015 En annen ting som er verdt å sjekke opp i er at fødepumpa faktisk orker å dra diesel Kan være du har tyngdekraften til hjelp når du fyller forfilteret Fødepumpa er den dingsen hvor slange #65 er tilkoblet. Har ikke delenummer på denne sånn med en gang. Quote
Svenn Arve 212 Posted September 27, 2015 Author Posted September 27, 2015 Jeg skal bestille deler i morgen. Skal drenere tanken og ta ut silen, så får jeg skrue av innsuget og se om jeg får et overblikk. Hvordan sjekker jeg om fødepumpa er grei? Quote
FredrikE300D Posted September 27, 2015 Posted September 27, 2015 Du kan alltids skru den av og inspisere den, er består bare av en slags hendel som trykkes ned med "kamakslingen" inni dieselpumpa for hver omdreining av den. Det skal være grei fart i den, det er den alene som drar dieselen fra tanken, men det bør jo være åpent hele veien for å få dette effektivt til. Vi kan være enig om at det er et "flow" problem som er grunnen til at motoren ikke starter Jeg vil mene at du vil finne problemet i sila i tanken, og dieseloppvarmer åpnes om den er tett. Videre så er det alle slangene som bør byttes og pakningen på dieseloppvarmeren. Quote
Svenn Arve 212 Posted September 30, 2015 Author Posted September 30, 2015 Ta ut sila i tanken og rens den. Den store skruen midt under tanken på stasjonsvogn(tom tanken først). Ta av innsuget så du kommer til dieseloppvarmeren og se om det har tetta seg i den. Luft i slangene er det best å få bort, motoren har ikke helt godt av det i lengden og presterer dårligere. Kilden er dårlig o-ringer på alle plastslangne, og du bør derfor bytte slangene(de kan ble sprø de også og ryker av tilslutt). Pakningen på dieseloppvarmeren burde du også skifte. Tidligere postet dette i en annen tråd: Da er delene mottatt, men banjobolten til den nye designen kom selvfølgelig ikke med. Så da er det bare og bestille det også. Ser nå ut som at det burde gå og gjøre denne jobben på ca en dags tid. Når innsuget er avmontert så er det det god plass og bytte alt. Det har vist seg å være en svakhet på disse og de nye koblingene har derfor en annen type låsing bla. Mitt råd, bytt alle slangene.. Disse kan knekke og det er visst slettes ikke unormalt at det kan skje, bla. Kent Bergsma i Mercedessource tar opp det temaet. OM606.910 motoren har følgende utforming: Man skal merke seg at slange #107 har en annen utforming enn den som sitter på bilen fra før mest sannsynlig. Det er klips i begge ender av denne originalt, men den ene enden er erstattet med banjo. Det er ferdig gjenget i pumpa for banjobolt. Her følger komplett liste; Ref. Tegning: Delenummer: Beskrivelse: Kommentar: #107 6010705332 Rør NYTT DESIGN #113 6019900863 Banjobolt NYTT DESIGN #116 7603012113 Kobberskive NYTT DESIGN #32 6050701432 Rør ---------- #65 6060700232 Rør ---------- #86 6060700032 Rør ---------- #119 6060700532 Rør ---------- #26 6010920105 Forfilter Kan renses #29 6019970148 Oring Bør byttes Den lista bør være komplett, for var et slit å formatere en tabell #14 og #11 bør også byttes kanskje. Mulig dette er noe som typisk følger nytt dieselfilter, litt usikker. Har ikke delenummer for dette. Quote
FredrikE300D Posted September 30, 2015 Posted September 30, 2015 Jobben er gjort på høyst 4 timer om man er effektiv Det man misliker med disse motorene er at man må av med innsuget stadigvekk for å komme til. Husk å koble vakumslangene på innsuget riktig ved montering Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.