Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en S124 OM 606 motor. Har sett at det ser ut som det kommer mye luft i systemet ei stund, bubler i de blank slangene. En dag jeg kjørte, så fusket den litt, som den gikk på færre cylindre. Men så blei det bra. Noen dager senere stoppet den. Trodde det var dieseltørt, fyllte på 10 liter og bilen startet. Kjørte og fyllte opp tanken. Kjørte noen mil også stoppet den igjen. Nå får jeg ikke start. Tar ut forrfilteret og tømmer diesel ned i hullet, og bilen starter. Er det noen ideer om hva som kan være galt. Kan virkelig filteret i tanken er så tett at det ikke kommer en dritt av diesel, eller er det noe annet

Posted

Ta ut sila i tanken og rens den. Den store skruen midt under tanken på stasjonsvogn(tom tanken først). Ta av innsuget så du kommer til dieseloppvarmeren og se om det har tetta seg i den.

 

Luft i slangene er det best å få bort, motoren har ikke helt godt av det i lengden og presterer dårligere. Kilden er dårlig o-ringer på alle plastslangne, og du bør derfor bytte slangene(de kan ble sprø de også og ryker av tilslutt). Pakningen på dieseloppvarmeren burde du også skifte.

 

Tidligere postet dette i en annen tråd:

 

 

Det har vist seg å være en svakhet på disse og de nye koblingene har derfor en annen type låsing bla.

 

Mitt råd, bytt alle slangene.. Disse kan knekke og det er visst slettes ikke unormalt at det kan skje, bla. Kent Bergsma i Mercedessource tar opp det temaet.

 

OM606.910 motoren har følgende utforming:

 

54276d1208359388-1995-e300-d-plastic-injection-pump-lines-om606-910-1995-e300-d-plastic-injection-pump-lines-om606.910.jpg

 

Man skal merke seg at slange #107 har en annen utforming enn den som sitter på bilen fra før mest sannsynlig. Det er klips i begge ender av denne originalt, men den ene enden er erstattet med banjo. Det er ferdig gjenget i pumpa for banjobolt.

 

Her følger komplett liste;

 

Ref. Tegning:  Delenummer:  Beskrivelse:    Kommentar:


#107            6010705332    Rør              NYTT DESIGN


#113            6019900863    Banjobolt        NYTT DESIGN


#116            7603012113    Kobberskive      NYTT DESIGN


#32            6050701432    Rør              ----------


#65            6060700232    Rør              ----------


#86            6060700032    Rør              ----------


#119            6060700532    Rør              ----------


#26            6010920105    Forfilter        Kan renses


#29            6019970148    Oring            Bør byttes


 

 

 

Den lista bør være komplett, for var et slit å formatere en tabell  :axe:

 

#14 og #11 bør også byttes kanskje. Mulig dette er noe som typisk følger nytt dieselfilter, litt usikker. Har ikke delenummer for dette.

Posted

En annen ting som er verdt å sjekke opp i er at fødepumpa faktisk orker å dra diesel :) Kan være du har tyngdekraften til hjelp når du fyller forfilteret :)

 

Fødepumpa er den dingsen hvor slange #65 er tilkoblet.

 

Har ikke delenummer på denne sånn med en gang.

Posted

Du kan alltids skru den av og inspisere den, er består bare av en slags hendel som trykkes ned med "kamakslingen" inni dieselpumpa for hver omdreining av den. Det skal være grei fart i den, det er den alene som drar dieselen fra tanken, men det bør jo være åpent hele veien for å få dette effektivt til.

 

Vi kan være enig om at det er et "flow" problem som er grunnen til at motoren ikke starter :) Jeg vil mene at du vil finne problemet i sila i tanken, og dieseloppvarmer åpnes om den er tett.

 

Videre så er det alle slangene som bør byttes og pakningen på dieseloppvarmeren.

 

 

Posted

Ta ut sila i tanken og rens den. Den store skruen midt under tanken på stasjonsvogn(tom tanken først). Ta av innsuget så du kommer til dieseloppvarmeren og se om det har tetta seg i den.

 

Luft i slangene er det best å få bort, motoren har ikke helt godt av det i lengden og presterer dårligere. Kilden er dårlig o-ringer på alle plastslangne, og du bør derfor bytte slangene(de kan ble sprø de også og ryker av tilslutt). Pakningen på dieseloppvarmeren burde du også skifte.

 

Tidligere postet dette i en annen tråd:

 

Da er delene mottatt, men banjobolten til den nye designen kom selvfølgelig ikke med. Så da er det bare og bestille det også.

Ser nå ut som at det burde gå og gjøre denne jobben på ca en dags tid. Når innsuget er avmontert så er det det god plass og bytte alt.

 

 

Det har vist seg å være en svakhet på disse og de nye koblingene har derfor en annen type låsing bla.

 

Mitt råd, bytt alle slangene.. Disse kan knekke og det er visst slettes ikke unormalt at det kan skje, bla. Kent Bergsma i Mercedessource tar opp det temaet.

 

OM606.910 motoren har følgende utforming:

 

54276d1208359388-1995-e300-d-plastic-injection-pump-lines-om606-910-1995-e300-d-plastic-injection-pump-lines-om606.910.jpg

 

Man skal merke seg at slange #107 har en annen utforming enn den som sitter på bilen fra før mest sannsynlig. Det er klips i begge ender av denne originalt, men den ene enden er erstattet med banjo. Det er ferdig gjenget i pumpa for banjobolt.

 

Her følger komplett liste;

 

Ref. Tegning:  Delenummer:  Beskrivelse:    Kommentar:


#107            6010705332    Rør              NYTT DESIGN


#113            6019900863    Banjobolt        NYTT DESIGN


#116            7603012113    Kobberskive      NYTT DESIGN


#32            6050701432    Rør              ----------


#65            6060700232    Rør              ----------


#86            6060700032    Rør              ----------


#119            6060700532    Rør              ----------


#26            6010920105    Forfilter        Kan renses


#29            6019970148    Oring            Bør byttes


 

 

 

Den lista bør være komplett, for var et slit å formatere en tabell  :axe:

 

#14 og #11 bør også byttes kanskje. Mulig dette er noe som typisk følger nytt dieselfilter, litt usikker. Har ikke delenummer for dette.

Posted

Jobben er gjort på høyst 4 timer om man er effektiv :) Det man misliker med disse motorene er at man må av med innsuget stadigvekk for å komme til. Husk å koble vakumslangene på innsuget riktig ved montering :)

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...