Jump to content

Recommended Posts

Posted

Eg bytta idag den venstre klokka i instrumentet mitt. Dette var fra en W124 E60 AMG, min bil er en s124 300TE.

Problemer:

-Når eg setter på tenninga er det bare varsellyset for park og langlys som lyser av dei varsellysa som hører til dette instrumentet.

-Reservetank lyset fungerer, men tankmåleren viser langt over halv tank. Og eg meiner at det skal være veldig lite bensin på    tanken, (bilen har stått i garasjen i 2 veker no så eg husker ikkje heilt). Eg veit at det er forskjel på tankene på S og W 124 (liggende/stående). Men for to veker sida tok eg samme instrumentet fra en w124 230E og satte inn i en S124 230TE og det funka som bare det. (Bortsett fra at lyset for parkbr og bremsebelleggind har bytta plass. Får dra ut folien og klippe og lime litt).

Har ikkje starta motoren enda pga at den står i tett garasje, så ting kan jo forandre seg litt da, spes morro å se ka verdier turtelleren fra en v8 viser på en sekser.

Posted

Før du klipper og limer; Få tak i koblingsskjema for de respektive bilene og flytt om på ledningene i den runde pluggen (muligens også i den firkantede). Jeg ville ha prøvd å starte den først dog, for å se om turtelleren var brukelig i det hele tatt..

Posted

Så det er der strømmen til lampene kommer fra altså, da skal det nok gå å få bytta om litt tenker eg ja.

Har nå starta og kjørt. Tankmåler fungerer som bare det den. Fyllte bensin og da steig nåla opp der eg ville ha den.

Så var det den forb turtelleren da, som eg frykta så går den altfor seint opp. Turtallsperra slår inn når viseren er på 4500 rpm.

Men så var det over til et nytt spm:

Lampeholdere til dei små pærene.

Dei fleste er svarte, så er det den til reservetanklyset som er blå. Men så har vi den røde da, eg kan ikkje finne en logisk forklaring til at det skal stå ei pære i denne. Men i den røde lampeholderen står det altså en liten bit med printkort. Det ser rett og slett ut som at det bare er en lask på en måte. Er det noken som veit ka funksjon denne saken har?

Posted

Den røde er sikring for belysning på knapper og brytere i midtkonsoll.

Tar du ut den blir det mørkt i alt annet enn speedometer

Posted

Eg får vel ta en telefon til folk som kan litt om sånne ting å høre. Skal jo fundere litt sjøl fram til mandag iallefall. Eg har jo selvf ikkje en 6 er turteller liggende så det blir litt vanskelig å sammenligne. Det er jo ikkje så utrolig mange duppeditter bakpå printkortet der, og er det en motstand elns så er det iallefall ikkje problem å bytte ut denne, det er god plass og lett å komme til.

Posted

Kjipt med turtelleren - har du noen idéer for denne? Kanskje det er en motstand inni den som kan byttes ut med en vanlig sekserturteller eller noe?

Jaja dette var jo ikkje noke hokus pokus. Eg fant eg et potmeter inni en sprekk. Justerte litt på denne. Da ga telleren andre verdier.

Så var det fram med et "presisjonsmultimeter" fra Biltema som eg kan måle turtall med. Da var det bare å gi gass og justere turtelleren mot Biltemainstrumentet. så var det gjordt, funker som bare det.

Har testa Multimeteret opp mot et par andre biler med turteller og det var tålig bra nøyaktig.

:D :D :D :D

Posted

Nei eg har ikkje gjordt det enda. Må ha tegninger. Er jo litt spes det instrumentet der, så det er ikkje lett å finne.

Spesiellt når mb.braingear ikkje er opp å går (har ikkje sjekka idag da men).

Det er et par plugger bakpå det instrumentet som ikkje er på et vanlig.

På den klokka eg har bytta nå er det 1 plugg til turteller (2 pin) og en 4 pin som ikkje var på den gamle klokka, eg fant no en plugg som kom fra bilen som passa, men eg veit ikkje ka den er til.

• 1 month later...
Posted

Før jeg fikk tak i komplett ledningsnett hadde jeg planer om å bytte instrumenthus til et med olje-/kjølevæske-/spylervæskemåler, og fant derfor koblingsskjema til begge versjonene i WIS - har du sjekket der, evnt bedt noen sjekke der for deg? Jeg har bare WIS for 201, så jeg har dessverre ikke anledning selv..

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...