Gujoni Posted September 25, 2015 Posted September 25, 2015 Jeg har hatt min E 220 Cdi, 2003 modell og har fått noen mangler som jeg stusser på. Rustne bremserør er greit, det må man regne med på en gammel bil, men det er et par jeg stusser på. 1. Hjulstilling: "Åpenbar feil hjulstilling. Ratt ut av stilling". Etter skifte av bærekule høyre side, har rattet stått litt skjevt, men i og med at det ikke er mere enn at det står ca." tre minutter ove tolv" når veien heller til høyre og rett når veien er flat så har jeg ikke stresset med hjulstillingskontroll. jeg har heller ikke sett skjevslitasje på dekkene, selv med 225/50-17. Har kontrollen blitt sånn at en mekaniker virkelig kan gi mangel på slik synsing? 2. Avgass: "Tydelig og kontinuerlig røyk". Her fikk jeg på telefon opplyst at bilen er chippet, noe jeg har vanskelig for å tro siden den går som en normal 220. Dette er ikke skrevet på kontrollen. Målt avgass er 2.40. Det jeg stusser på er at jeg ikke ser spesielt mye røyk fra eksosen på tomgang og ved kraftig akselerasjon ser jeg ikke røyk i speilet heller. Tar gjerne imot kommentarer til dette. Bilen har snart gått 260 000 km. Quote
Thomas Madsen Posted September 25, 2015 Posted September 25, 2015 Tror jeg ville prøvd et annet sted Quote
Lassen Posted September 25, 2015 Posted September 25, 2015 Tror jeg ville prøvd et annet sted Etter de nye reglene så må en vel klage på de manglene en har funnet, er ikke bare til å gå ett nytt sted da de manglene som er blitt avdekket ligger i registeret til statens vegvesen. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 25, 2015 Posted September 25, 2015 Man kan få ny kontroll men da må man til Statens vegvesen kontrollstasjon. Rattet skal ikke bli skjevt av å bytte bærekule. Ha på sånn dyserens før du drar på etterkontroll, etter å ha fått målt for høy avgass på min første dieselbil-kontroll og den ble bra etter å ha kjørt med dyserens, så heller jeg på sånnt før hver eu-kontroll Quote
Gujoni Posted September 25, 2015 Author Posted September 25, 2015 Tar etterkomtroll hos Snapdrive og håper det beste. Dyserens fylte jeg med en gang og kommer til å kjøre ca 40 mil i helgen. Rattet har irritert meg litt så dette blir rettet. Skjevt ratt var det for noen år siden da Bos tok EU og skiftet den andre kulen og de sa ingenting. Noen som vet hva 2.40 på avgasser innebærer? I min tid som bilmekaniker målte vi bare Co på EU kontroller og noterte dette i prosent. Nox var ikke på skjemaet. Quote
Tor Anton Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 Det med avgass kan kansje være egr?? Rattet kan du evt flytte ett hakk. Min mor fikk 2er feil da det 3bremselyset i bakruta hadde def.pære. Synes de nye reglene har tatt litt av. Men det er jo ett steg for å få bort gamle biler. Har du råd til å kjøre ny så tjener de på avgifter, har du ikke råd er det en bil mindre. Quote
Sven Håkon Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 ..Rattet kan du evt flytte ett hakk.. Nei, dette kan du ikke gjøre på nyere biler - eller, du kan gjøre det rent fysisk, men da vil bilen tro at du svinger litt konstant. Nyere biler har rattvinkelsensor som blant annet ESP er avhengig av for å fungere optimalt, og utstyr som aktive seter, distronic, osv må også ha korrekte data for å fungere korrekt. Quote
FredrikE300D Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 Korrekt, skifta tannstang på en 210, rattet sto 15-20 minutter feil. Kjørte ikke mange meterne før hele stasen blinket om både det ene og det andre "visit workshop". Er vel akselerometere sammen med hastighet og rattposisjon som bla. brukes til ESP systemer og slikt. Dersom rattakselsensor måler at du svinger, og at akselerometer ikke måler at man faktisk svinger, så blir det bananas. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 ..Rattet kan du evt flytte ett hakk.. Nei, dette kan du ikke gjøre på nyere biler - eller, du kan gjøre det rent fysisk, men da vil bilen tro at du svinger litt konstant. Nyere biler har rattvinkelsensor som blant annet ESP er avhengig av for å fungere optimalt, og utstyr som aktive seter, distronic, osv må også ha korrekte data for å fungere korrekt. Og den resetter man ved å svinge fullt utslag til hver side. Quote
Guest 1042 Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 Forflytter også punktet der blinklysbryter resettes. Går like fort og koster ikke all verden å få et verksted til å ta en justering av forstillingen. Quote
Tor Anton Posted September 26, 2015 Posted September 26, 2015 på mors w210 så var det løsningen til BOS da rattet sto ett hakk feil etter 4hjulskontroll. en justering koster vel rundt 1500 så det er ikke all verden. Quote
FrodeS Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Forflytter også punktet der blinklysbryter resettes. Går like fort og koster ikke all verden å få et verksted til å ta en justering av forstillingen. Hvor mye er "allverden"? Og hvor lite går innunder, så det ikke blir "allverden"? Quote
Arnfinn Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Målt avgass på 2,4 ? snakker O2 her? isåfall er jo det ekstremt høyt på en moderne bil. er vell ok på en 67-70talls bil men rimelig ikke ok på noe etter 90 Quote
erik e Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 2,4 i avgass på en 220cdi er vel ikke OK. Burde være 0.24. ????? Quote
Wicky Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Problemet er vel at de måler avgass på kald bil...Bilen leveres...blir stående ute så den blir god og kald...Etter noen timer så kjører de bilen inn i porten, kobler på avgassmåler...bilen er da kald og avgassene høye.... så kjører de bilen lenger inn i hallen og sjekker resten... Quote
Gujoni Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Tanken har slått meg også i og med at jeg ikke ser noe særlig med røyk. Har time imorgen så får vi se. Er vel bare å punge ut, men håper det ikke er noe veldig dyrt, som turbo f.eks. Quote
erik e Posted September 28, 2015 Posted September 28, 2015 Det og "flytte" rattet er vel gammeldags. Da må måling/justering gjøres på nytt,riktig. Quote
Gujoni Posted September 28, 2015 Author Posted September 28, 2015 Det er ikke bra å flytte rattet på bilene i dag siden man endrer på både styresensoren, returen av blinklyshendelen og midtstillingen av tannstangen. Dette er faktisk enda verre å gjøre på de bilene som har styresnekke ettersom snekken har et senterpunkt hvor den er strammere enn når den har fullt utslag til en av sidene. Quote
tommern57 Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 Det er jo ikke værre enn at man skrur ut litt på ene sia og like mye inn på andre? Quote
Gujoni Posted September 29, 2015 Author Posted September 29, 2015 Det er en veldig grei måte å gjøre det på. Bilen min er godkjent nå. EU-kontrollen jeg fikk tatt står til stryk!! Etterkontrollen hos Snapdrive viste utslitt bærekule v. side. Dette fikk ble ikke oppdaget på kontrollen!!!! Avgasser viste nå 0.6 mot 2.4 på første kontroll. Jeg må si jeg reagerer veldig på at kundekontakt slenger ut av seg en påstand om at motoren garantert er chippet. Nb. Første kontrollen ble ikke tatt hos Snapdrive, bare så det er sagt. Det passet bare bra å ta den i forbindelse med en annen jobb på bilen. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 Avgassmålingen har helt sikkert noe med at du har hatt på dyserens, men skremmende at en utslitt bærekule går igjennom. Quote
Wicky Posted September 29, 2015 Posted September 29, 2015 Morsomt det der...Ene dekket mitt var slitt til korden på innsiden pga ødelagt endeledd og bærearm...det ble ikke skrevet opp... MEN...de oppdaget at begge hjullagrene bak var helt kaputt.... fordi...de lagde romlelyd...når bilen kjørte...på bukk var det ingen lyd eller slakke noe sted på bakstilling.... Men neida... hjullagrene må byttes.... haha... rett og slett tull! Quote
lowman Posted September 30, 2015 Posted September 30, 2015 jeg for min del er AAALLTID skeptisk til sånne tråder som dette her. Vi vet ingenting om hvor mye slakk det er i den bærekula som faktisk var slitt...mulig dem første som hadde den inne ikke vurderte den til å ha slakk NOK til å anmerkes. Det andre er avgassen..som mest sannsynlig har blitt bedre pga den rensen du hadde på..pluss at du nok har kjørt bilen endel heftigere siden sist..for du nå er oppmerksom på å blåse utav bilen . men..det viktigste er jo at du har fått bilen godkjent og at den er iorden. Men det vil alltid være forskjellige vurderinger på PK kontroller...det er tross alt mennesker..og mennesker vurderer forskjellig. Quote
Gujoni Posted October 1, 2015 Author Posted October 1, 2015 Jeg ser den, selv om det er jeg som startet tråden. Det jeg reagerte på var at det automatisk ble antatt at hjulstillingen var helt på trynet bare fordi rattet stod noen grader til høyre. Dette anser jeg som useriøst ettersom de ikke fant noe feil ved forstillingen og dekkene slites helt jevnt. Saken blir ikke bedre av at den venstre bærekulen var helt utslitt, men dette ikke ble oppdaget og gitt mangel på. Jeg ba om at Snapdrive la den i bilen etter rep siden den ble skiftet for 4 år siden og jeg ville gjerne se hvor ille det var. Den var totalt utslitt, med en slakk på flere millimeter så det burde vært oppdaget. Det dumme er at jeg skiftet den høyre i sommer, men sjekket ikke den venstre siden den var såpass ny. Det som irriterte meg med avgassen var at jeg fikk telefon om at de som tok den første kontrollen ikke fikk tatt avgasskontroll fordi "bilen er chippet" og ny software må legges inn. Hvilket belegg har de for å si noe sånt, sålenge de ikke har sjekket softwaren, bare sett litt mye røyk? At den ikke godkjennes er greit, men det bør være belegg for påstander som slenges ut. Personlig syntes ikke jeg at den røyk mere før jeg hadde på dyserens heller, men kommer til å ha det på tanken før neste kontroll, det er garantert. Jeg føler at jeg har belegg for innlegget siden jeg har hatt fagbrev som bilmekaniker siden 1982 og har tatt noen EU-kontroller før jeg ga meg i 1996. Reelle feil har jeg ikke noe problem med å godta og enten reparere selv eller få reparert, men slurv og løse påstander liker jeg ikke. Quote
Recommended Posts