G-Man Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Skal kjøpe den første bilen til datteren min, med budsjett opp til +/- 100.000 kroner. Jeg mener hun bør ha en MB C-klasse, med bensinmotor. Budsjettmessig havner vi vel da rundt en 2003-2006 modell. Nå har det seg slik at hun har (dårlige) venner som er BMW-entusiaster, inkludert en veldig påståelig bilmekaniker. Han argumenterer med at hun for de samme pengene kan få en 3-serie fra rundt samme tid, med mer hester og 4-hjulsdrift på kjøpet. Han hevder også at kvaliteten på BMW var bedre på den tiden, og at de derfor generelt har færre problemer og er billigere å drifte. Er det noen her som har relevant erfaring som kan si om han er inne på noe? Er det jeg som er forblindet av min egen kjærlighet til bilene med stjerne? Quote
Wicky Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Med 4x4 på en bmw så får hun en E46...de er søppel Hold henne på riktig side av bilverden... Quote
Hans Kåre Isdal Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 bmw kan vera gode..men dette gjelder ikkje 3 serien. snakker me 5 serie og oppover så ja...men desse er dyre. masse pga. at dei er meget følsome på servicer og mange er hardkjørte. og kjørt hardt når dei er kalde og det noko i alle fall tiligare bmw motorer har eit extra svakhet på. Men den kan vera at hu finner ein godt holdt bmw 5 serie så ja. MEN, dette er biler du elsker å bryte fartsgrenser med. spør min onkel. han kjøpte volkswagen touran for å roa seg ned litt. Men eg veit ikkje alt om desse bilane så det er berre min erfaring med slike biler, alså av dei eg har sett på og til tider kjørt. alså aldri eigd. Quote
Jonas94 Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Å ved kontroller, UP og vegvesen, så er de vanvittig glad i å ta inn BMW, har kjørt rett forbi med mercedes, mens de stopper bmw'er uten å nøle hvis de ser en ungdom bak rattet. Trenger ikke bety noe galt om BMW, men er så "stress" å bli tatt inn til kontroll når man er ute å kjører. Quote
Arnfinn Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Nå er det kanskje en rekke firer som er aktuelt i dette tilfellet men du får i de minste rekke sekser i BMW. Hadde gjort mye for å slippe V6, inkludert å ikke kjøpe mercedes fra 2000tallet. Quote
tommern57 Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Nå er det kanskje en rekke firer som er aktuelt i dette tilfellet men du får i de minste rekke sekser i BMW. Hadde gjort mye for å slippe V6, inkludert å ikke kjøpe mercedes fra 2000tallet. Hadde vært artig om du utdyper dette. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Nå er det kanskje en rekke firer som er aktuelt i dette tilfellet men du får i de minste rekke sekser i BMW. Hadde gjort mye for å slippe V6, inkludert å ikke kjøpe mercedes fra 2000tallet. Hadde vært artig om du utdyper dette. x2 Quote
E_S Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Et problem med W/S203 som er C-klasse fra den tiden er jo at de ruster noe infernalsk, omtrent som 210.. Quote
Arnfinn Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Nå er det kanskje en rekke firer som er aktuelt i dette tilfellet men du får i de minste rekke sekser i BMW. Hadde gjort mye for å slippe V6, inkludert å ikke kjøpe mercedes fra 2000tallet. Hadde vært artig om du utdyper dette. x2 Tror V6 er et kompromiss som økonomene har tvingt inn på ingeniørene. Virker som BMW styres litt mer av ingeniørene enda. Men mye synsing her, har aldri eid en V6 bil selv. Avkappte V8ere som høres grusomme ut. Men langt i fra umulig at datteren til trådstarter driter en lang om hva lyd det kommer bare den virker. Og det gjør de sikkert. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Har kjørt Ford V6 i over 20 år og noe av det fineste med det var jo nettop lyden. En V6 bensin med automat som brumler sakte avgårde er som balsam for sjelen Har en kompis som ikke er MB-mann som hadde hørt en MB 280CDI 4-matic automat facelift manøvrere en campingvogn på plass og som syntes den lyden var ubeskrivelig fin. Tror du glemmer at V6 i tillegg er kompakte motorer! Quote
Marevan Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Ville gått for Eklasse, men ikke for lave vedlikeholdskostnader. Da bør man kjøpe yaris eller corolla tror jeg. Quote
G-Man Posted September 22, 2015 Author Posted September 22, 2015 Min erfaring med MB C-klasse er suveren kvalitet og ekstremt lave vedlikeholdskostnader, (og ingen datter av meg skal kjøre rundt i Yaris eller Corolla)! Jeg har vurdert en E-klasse til henne, men tror kanskje den oppfattes som litt for stor. Dessuten ble jeg litt skremt av en kompis som hadde en 420 som det var MYE tull med, inkludert et hav av elektriske problemer og motorhavari etter et kamkjede som røk tvers av. Quote
Guest 1042 Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Et problem med W/S203 som er C-klasse fra den tiden er jo at de ruster noe infernalsk, omtrent som 210.. Ikke helt enig. 02-modell (produsert desember 01), eid og kjørt i 7,5 år og 150K km. Kulansejobb utført i 08, påbegynnende falsrust i dører, bakluke og panser, samt overflategrums i hjulbuer bak og foran. På tidspunktet 195000 km på telleverket. Største problem med rust på denne etter kulansejobben var grunnet dårlig grunnarbeid i 08. Facelift 203, fra 04/05 skal være bedre beskyttet mtp rustbeskyttelse. Quote
FredrikE300D Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 At de vennene påstår at BMW er så skrekkelig mye mer for pengene handler i bunn og grunn om hva de selv liker best! Både BMW og Mercedes er knallgode kjøp. Har i familien hatt BMWer i 15 år og det er svært lite feil på dem. Spør noen meg hva som er mest for penga, er det nettopp C-klasse om en kan leve med den lavere standarden sett mot E-klasse. Quote
500AMM Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Skal kjøpe den første bilen til datteren min, med budsjett opp til +/- 100.000 kroner. Jeg mener hun bør ha en MB C-klasse, med bensinmotor. Budsjettmessig havner vi vel da rundt en 2003-2006 modell. Nå har det seg slik at hun har (dårlige) venner som er BMW-entusiaster, inkludert en veldig påståelig bilmekaniker. Han argumenterer med at hun for de samme pengene kan få en 3-serie fra rundt samme tid, med mer hester og 4-hjulsdrift på kjøpet. Han hevder også at kvaliteten på BMW var bedre på den tiden, og at de derfor generelt har færre problemer og er billigere å drifte. Er det noen her som har relevant erfaring som kan si om han er inne på noe? Er det jeg som er forblindet av min egen kjærlighet til bilene med stjerne? Hei, Jeg skal ikke stikke nesa så dypt i denne diskusjonen, men klok av skade vil jeg komme med et råd. Jeg har ikke særlig kjennskap til BMW foruten det jeg hører & leser, men de to alternativene er vel ikke det aller beste som førstebil til dattera di. Både MB og BMW er kule biler, men; - årgangen tilsier en del kjørelengde - årgangen er ikke spesielt bra på noen av de - begge har høyt kostnadsnivå på vedlikehold Ikke kjøp problemer, velg heller utradisjonelt og nøkternt. Og det er ikke du som skal sitte bak rattet i denne bilen, så finn noe anna som i tillegg er forhjulsdrevet. -a- Quote
G-Man Posted September 23, 2015 Author Posted September 23, 2015 Hei, Jeg skal ikke stikke nesa så dypt i denne diskusjonen, men klok av skade vil jeg komme med et råd. Jeg har ikke særlig kjennskap til BMW foruten det jeg hører & leser, men de to alternativene er vel ikke det aller beste som førstebil til dattera di. Både MB og BMW er kule biler, men; - årgangen tilsier en del kjørelengde - årgangen er ikke spesielt bra på noen av de - begge har høyt kostnadsnivå på vedlikehold Ikke kjøp problemer, velg heller utradisjonelt og nøkternt. Og det er ikke du som skal sitte bak rattet i denne bilen, så finn noe anna som i tillegg er forhjulsdrevet. -a- Takk for innspill, men er ikke helt enig i vurderingene dine. - Når det gjelder kjørelengde ser jeg for meg noe rundt 150.000 km. Min erfaring med MB er at en bil som har fått servicene sine ler av høy kilometer. Min C180 har passert 300.000 km, min forrige 1994 TE300 hadde passert 400.000 km når jeg solgte den, og den 86 E230 jeg hadde før det solgte jeg med over 600.000 km på telleren. Ingen av disse har det vært spesielt mye problemer med. - Angående dårlige årganger har jeg lest meg frem til at C-klasse etter facelift i 2004/2005 ble bedre mht rust, og så mange andre større problemer har jeg ikke lest om. (Bortsett fra forstillingsdeler, men på en 10 år gammel bil regner jeg med at det meste er byttet). . Min erfaring er heller ikke at vedlikeholdskostnadene er spesielt høye. Konemor har gjennom mine MB år kjørt Opel, Nissan og Fiat, og vedlikeholdskostnadene har vært på nivå med Mercedes. Ja, Mercedesdeler kan være dyrere, men de ryker ikke like ofte. Forhjulsdrevet? Tja, kanskje en A-klasse da Quote
tommern57 Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Det hele er vel et spørsmål om hvor mye plass en trenger? En SLK f.eks kan være en fin frøkenbil, prisene er vel ikke helt gale, og det finnes endel med lite km? Quote
G-Man Posted September 23, 2015 Author Posted September 23, 2015 Det hele er vel et spørsmål om hvor mye plass en trenger? En SLK f.eks kan være en fin frøkenbil, prisene er vel ikke helt gale, og det finnes endel med lite km? Du tenker helt som henne, Hun har selv foreslått en SLK eller evt en CLK som et alternativ. Quote
Stian Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Tror V6 er et kompromiss som økonomene har tvingt inn på ingeniørene. Virker som BMW styres litt mer av ingeniørene enda. Men mye synsing her, har aldri eid en V6 bil selv. Avkappte V8ere som høres grusomme ut. Men langt i fra umulig at datteren til trådstarter driter en lang om hva lyd det kommer bare den virker. Og det gjør de sikkert. Ja, en 90graders V6 er et kompromiss som bilprodusenter som også lager V8 ofte bruker. Denne trenger mye balansering for å ikke riste. En skikkelig V6 har 60 grader og balanserer seg selv. Har en 90 eller 60 graders V6 en annen tenningsrekkefølge enn en R6 siden lyden er så forskjellig? Personlig syns jeg en M103/4 høres skikkelig fæl ut sammenlignet med en M129/130, men tror det har mye med eksosen å gjøre.... Quote
500AMM Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 Takk for innspill, men er ikke helt enig i vurderingene dine. - Når det gjelder kjørelengde ser jeg for meg noe rundt 150.000 km. Min erfaring med MB er at en bil som har fått servicene sine ler av høy kilometer. Min C180 har passert 300.000 km, min forrige 1994 TE300 hadde passert 400.000 km når jeg solgte den, og den 86 E230 jeg hadde før det solgte jeg med over 600.000 km på telleren. Ingen av disse har det vært spesielt mye problemer med. - Angående dårlige årganger har jeg lest meg frem til at C-klasse etter facelift i 2004/2005 ble bedre mht rust, og så mange andre større problemer har jeg ikke lest om. (Bortsett fra forstillingsdeler, men på en 10 år gammel bil regner jeg med at det meste er byttet). . Min erfaring er heller ikke at vedlikeholdskostnadene er spesielt høye. Konemor har gjennom mine MB år kjørt Opel, Nissan og Fiat, og vedlikeholdskostnadene har vært på nivå med Mercedes. Ja, Mercedesdeler kan være dyrere, men de ryker ikke like ofte. Forhjulsdrevet? Tja, kanskje en A-klasse da OK, men de bilene du referer til i første avsnitt tilhører foregående generasjon MB som hadde en mer konsistent kvalitet, altså 90-talls. Mercedes fikk en real nedtur etter at Chrysler var inne med sitt Amerikanske sparebluss. I tillegg kom det omtalte "rust-syndromet" som dessverre ødela nesten hele 210 generasjonen. Ihuga Amerikanske MB folk snakker om "pre-merger og post-merger" Mercedes biler, altså før og etter at Chrysler var inne og køla det til. C-klasse 2004/2005 kjenner jeg ikke til. Men i det siste avsnittet, så tilhører jeg de som smertelig har fått erfare hvor dårlig en 2005 E-klasse kan være, og med kun drøyt 140' km på telleren. Det finnes helt sikkert gode alternativer på Merce og BMW som innfrir behovet, men jeg ville satsa på Japse. Og forhjulstrekker passer som regel damene ganske godt. -a- Quote
tommern57 Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 En motor i V-form har mye høyere produksjonskostnad enn en rekkemotor. Du har f.eks borring i to forskjellige plan, to separate topper, osv. Kostnadsproblematikken er drivende for at f.eks BMW nå går for sin såkallte halvlitersmotor med 3, 4 og 6 sylindre i rekke på hhv 1.5, 2.0 og 3 liter. Også MB kommer nå med 6.sylindra rekkemotor igjen. Enklere produksjon, enklere balansering, osv er stikkord. Den største fordelen med V-motor er at det blir bedre balanse i bilen. Det sier seg sjøl at en V6 montert inntil torpedovegg vil gi bedre vektfordeling foran/bak enn en lang rekkemotor. En annen fordel er at med kortere topper vil man få mindre termisk stress, som igjen merkes med at en V6 har mindre toppakningsproblemer, så vel som topper som ikke sprekker. Når det gjelder balanse og gange, er dette en faktor som er med å gi motoren karakter. Selve lyden bestemmes i veldig stor grad av eksosens konstruksjon. Sjøl har jeg en V6 med presse og et spesielt eksosanlegg, og den høres faktisk mer ut som en BMW sekser enn en MB. Quote
bige Posted September 23, 2015 Posted September 23, 2015 tror de fleste blir overasket hva som kommer av motor konstruksjoner - V8 kjørt som 2x4 sylinder - 6rekke eller vr6 som to 3 syl med luftstyrte ventiler med diesel og bensin i samme motor og flere med https://en.wikipedia.org/wiki/Atkinson_cycle for og kunne kjøre den magrere . Quote
G-Man Posted September 23, 2015 Author Posted September 23, 2015 OK, men de bilene du referer til i første avsnitt tilhører foregående generasjon MB som hadde en mer konsistent kvalitet, altså 90-talls. Mercedes fikk en real nedtur etter at Chrysler var inne med sitt Amerikanske sparebluss. I tillegg kom det omtalte "rust-syndromet" som dessverre ødela nesten hele 210 generasjonen. Ihuga Amerikanske MB folk snakker om "pre-merger og post-merger" Mercedes biler, altså før og etter at Chrysler var inne og køla det til. C-klasse 2004/2005 kjenner jeg ikke til. Men i det siste avsnittet, så tilhører jeg de som smertelig har fått erfare hvor dårlig en 2005 E-klasse kan være, og med kun drøyt 140' km på telleren. Det finnes helt sikkert gode alternativer på Merce og BMW som innfrir behovet, men jeg ville satsa på Japse. Og forhjulstrekker passer som regel damene ganske godt. -a- Ja, historien har desverre vist at det ikke er alt USA tar i som blir bra… I det eneste oppholdet jeg har hatt fra Mercedes eide jeg en Chevrolet Blazer. Fy for en byggekvalitet! Den stoppet riktignok aldri, men det gnisset og skranglet over alt og hele tiden, og i interiøret falt det av deler stadig vekk. Legg til at den rustet hinsides, og mest der det ikke syntes. Resultatet var at når jeg skiftet til vinterhjul et år så fikk jeg ikke åpnet den ene døra etterpå (og den andre lot seg ikke lukke). Hele bilen hadde slått seg! Kan du utdype hva som gikk galt med E-klasse bilen din? (og hvilken type du hadde). Jeg spør fordi jeg senest i går kjøpte en E-klasse fra 2000-tallet, med stor motor dessuten, og føler at jeg fikk den oppsiktsvekkende billig… Hva kan jeg vente meg? Angående japse så har datteren min en venninne som har en Yaris. Etter at datteren min hadde vært på langtur i den en weekend så kom hun hjem og ville ikke ha bil overhodet - da skulle hun ha motorsykkel! Så en japaner blir nok et tungt salg (og som far liker jeg ikke tanken på at hun skal kjøre motorsykkel)... Quote
Recommended Posts