Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg er helt fersk mercedes eier, kjøpte meg en W123, 1977 mod på fredag.

Har merket meg det at den er veldig tungstartet når den er kald. Kinner lenge og må holde gassen ca 1/2 nede når jeg starter, og hvis jeg da slipper gassen så dør den, og blir veldig sur og vanskelig å få start på etterpå. Tror jeg stod i 10 min å forsøkte å få start før jeg kunne kjøre avgårde i dag. Og da snakker vi 12-13 grader, tenker bare på hvor ille det kan bli når det blir -10.. Var hos en kompis som kan litt mercedes i dag, og naboen hans kom bort å titta og sa at batteriet var alt for lite amp, tror det er 50amp, og at det måtte være 80amp. Han mente at coilen slet og derfor ble det for liten gnist i pluggene. Så jeg skal kjøpe nytt batteri hvertfall så får vi ser om det hjelper. Også var leddet til den varmluftslangen som går fra motoren og inn i luftfilteret dårlig, så der var det åpent. Hvor kan jeg få tak i nytt sånn ledd? Slangen var helt fin, men det leddet fra slangen og inn i filteret er gåent.

Tenker jeg skal sjekke ut disse to tingene først, før jeg starter å justere på forgasseren eventuelt. Søkte litt her før jeg lagde denne tråden, og skjønte at det finnes en kaldstartventil på 230E, fins den i min bil også, eller er det bare på innsprøytningmotorene?

Posted

Funker choken da? Den er jo automatisk, på godt og vondt! Fungerer ikke den, blir den vanskelig å starte!

På en annen side, så forteller du at du må holde gassen halvveis nede, det kan jo også tyde på at den får altfor mye bensin kanskje, ettersom du må øke tilgangen til luft for å få en nogenlunde rett blanding.

Posted

Aner ikke om choken fungerer :P Men ja, det virker som den går litt fett. Altså at den får for mye bensin, er litt lurvete når jeg gir gass. Vanskelig å beskrive men merker at den ikke går helt "rent" før jeg når 35-40 km/h.

Posted

Hei kakemann, velkommen i W123-mafiaen!

Hvis batteriet ditt holder normal spenning på 12v +, og ladingen er normal, så behøver du ikke å bytte batteri, 50A/55A var standard batteriestørrelse. Dieselbilene hadde større batteri fordi motoren deres er mye tyngre å dra rundt, og man kunne også få større batteri som ekstrautrustning, noe norske biler ofte hadde. Men det er som regel ikke nødvendig, med mindre bilen står ute lenge i ekstrem kulde. Det er spenningen tll coilen som kan bety noe, ikke batterikapasiteten.

Det ligger endel forgasserstoff på http://www.nordlichter.org/ksc/ksc.html.

Hvilken type W123 har du? VI VIL HA BILDER!

Sender deg en pm.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Er det 2 liter med Stromberg du har? Har du sjekket den for falsk luft? Ofte pakningene morkner på disse.

Oops, glemte å skrive dette, men det er en 2,3l, M115.954. Har ikke sjekket for falskluft nei. Får nok ikke gjort det med det første heller, da bilen står nede på sørlandet hos mine foreldre.

Posted

Hei kakemann, velkommen i W123-mafiaen!

Hvis batteriet ditt holder normal spenning på 12v +, og ladingen er normal, så behøver du ikke å bytte batteri, 50A/55A var standard batteriestørrelse. Dieselbilene hadde større batteri fordi motoren deres er mye tyngre å dra rundt, og man kunne også få større batteri som ekstrautrustning, noe norske biler ofte hadde. Men det er som regel ikke nødvendig, med mindre bilen står ute lenge i ekstrem kulde. Det er spenningen tll coilen som kan bety noe, ikke batterikapasiteten.

Det ligger endel forgasserstoff på http://www.nordlichter.org/ksc/ksc.html.

Hvilken type W123 har du? VI VIL HA BILDER!

Sender deg en pm.

Med vennlig hilsen, Olaf

Takk for en strålende og informativ PM. Slenger ved noen bilder:

63132.jpg

Her er kvelden jeg hentet den. Tatt på en bensinstasjon i Hamar.

63129.jpg

Stod utenfor blokka til en kompis og ventet på at han skulle komme ut. Måtte knipse noen bilder.

63131.jpg

63130.jpg

Også dro vi avgårde til Göteborg! Bilen gikk fint hele veien. Målte den til ca 1,3l/mila, det var noe høyt syns jeg. Men sparer så mye penger på billig årsavgift og forsikring, at det tåler jeg. (les: lommeboka)

Er ikke feil med gammel "direktørbil" på Bærumsskilt! ;)

Posted

Er det 2 liter med Stromberg du har? Har du sjekket den for falsk luft? Ofte pakningene morkner på disse.

Oops, glemte å skrive dette, men det er en 2,3l, M115.954. Har ikke sjekket for falskluft nei. Får nok ikke gjort det med det første heller, da bilen står nede på sørlandet hos mine foreldre.

Hør med Tommern her på forumet, kanskje han har en passende forgasser til deg. Mener han sa at man fikk tak på repsett til disse også, og at repsettet var det samme som på volvo sin Stromberg gasser fra samme tidsepoke.

Posted

Alle tides! Skal ta en kikk på den choken min også, for så lang jeg kan se så mangler det en ledning innpå der. Det er to poler, men kun en ledning er tilkoblet.

Posted

Jeg har ingen gassere igjen.  :(  Men har et par ting du kan gjøre. Sjekk del nummer 52 for sprekker og tørr gummi. Dersom det ikke ser bra ut, er det bare å bestille denne ny. Den får du på MB forhandler vil jeg tro.

Når alt er tilbake som det satt, stikk fingeren inn i gasseren fra luftfiltersiden og løft stempelet (50) opp. Det skal gli greit. Slipp stempelet og se at det går helt ned igjen på egen hånd.

Hvis det er elektrisk kopling på choke-mekanismen, skal den ene være 12 volt når du skrur på tenninga, og den andre evt jord. Denne spenninga er til et varmeelement som er med å korte ned tia choken virker.

Du kan justere hvor mye choken går på med å løsne tre skruer (25?)og vri litt på del 22. (vi snakker om 10-20 grader, ikke noe særlig mer)

Husk også olje gjennom lokk 70. Skal du ha sommerbil, kan du bruke alle motoroljer, menskal du bruke bilen om vinteren, ville jeg fylt syntetisk.

Posted

Takk tommern for god informasjon. Skal ned til bilen i helga å "mekke" litt :) Får se hva jeg finner ut av! Håper jeg kan få den litt snillere med meg på sure vintermorninger. Kjedelig å bruke 5 min å bare sitte i bilen å holde gassen nede før jeg kan kjøre.

Posted

Heisann.

Har brukt deler av helga til å etterforske litt. Har oppdaget flere vakumlekkasjer, og skal få tettet disse (bedre enn hva jeg nå har gjort) i morgen. Nytt batteri og nye tennplugger gjør at bilen starter på første innslaget omtrent, MEN; den går dårlig på tomgang. Slipper jeg gassen når den er kald så dør den med en gang, og blir da sur og vanskelig å få start på igjen. Stilte opp tomgangen en del, for å unngå dette problemet, men da oppstod det et nytt problem. Nemlig ettertenning. Etter at jeg tar tenningen når bilen er varm, så rister den veldig og fortsetter å gå i noen sekunder. Idag så jeg også at det begynte å ryke fra forgasseren i det den holdt på å dø, etter jeg hadde slått av tenningen. Skummelt!

Kan også melde om at choken er koblet ut. Koblet den til og så at det var strøm, og mens jeg stod med tenningen på så begynte det å ryke fra den. Slo av tenningen straks. Fikk pappa til å komme ut å se etter røyk, mens jeg startet bilen med choken tilkoblet, og da virket det som den fikk aalt for mye bensin. Jeg mistenker at noen før meg har koblet ut choken pga div problem, også oppjustert forgasseren slik at den får mer bensin.

Virker ikke som om motoren går helt som den skal egentlig. Ettertenning og tenning i eksosen har jeg opplevd i løpet av helga.. Tror kanskje jeg trenger litt hjelp til å justere forgasseren. Bør nok ha på forgasserrens også.

Posted

Oppdatering:

Hjeelp nå starter den ikke i det hele tatt. Skulle ut på morningen i dag, startet greit første ganga, men så daua den til tross for at jeg holdt gassen nede. Og siden det har den nektet å starte. :( Noen i nærheten av Kvinesdal som kan komme å se på den? :/

Ny oppdatering:

Vrei choken til venstre, og da startet den flott. Holdt seg greit på tomgang også etter ikke så alt for lang tid. :D

Posted

Ettertenning er basert på tre muligheter: 1. Sot eller "hotspots" i toppen. 2. Bensin med for lavt oktantall. 3. For hø tomgang.

Hvis du har noen "forståsegpåere" som ymter og at det kan være tenninga, ikke hør på de.

Siden du var å skrudde opp tomgangen, så kan du kanskje gjette hvilket alternativ som gjelder deg  :D

Tungstarta etter risting på tomgang vil ofte være manglende olje i lokket på toppen

Posted

Enig med tommern57, ettertenning er jo som navnet sier, tenning etter at tenninga er slått av!  :shock:

Men jeg vil legge til at en skikkelig ventiljustering er første betingelse for at alle andre instilinger kan utføres 'etter boka'. Hvis det er lenge siden en justering ble utført, så er det lite sannsynlig at motoren din vil kunne gå normalt med standardinnstillinger, selv om alle komponenter er helt iorden. Jeg har laget en enkel beskrivelse av hvordan det gjøres på en M102, men det er samme på M115:

http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=71672

Forøvrig vil en inspeksjon av tennpluggene fortelle deg litt om hva som skjer. Sjekk  i første omgang om du har riktige plugger for din motor, og dernest om de ser like ut eller om det er noen som skiller seg ut. Hvis du skrur ut pluggene er det jo også lettere å dreie motoren når du justerer ventilene...  :D

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Fylte 98oktan nå når jeg kjørte fra Kvinesdal til Oslo igår, så nå har jeg full tank med 98 bensin. Noe bedre å starte, men når jeg skulle kjøre hjem fra jobb i dag, så gikk den ikke rent når jeg tråkka inn gasspedalen. Sveiv greit på tomgang, men når jeg satt den i drive og skulle kjøre ut av parkeringsplassen så skjedde det ingenting når jeg ga gass å den daua på vei ut av p plassen. Startet greit igjen, også lot jeg den stå på tomgang i ca 2-3 min og da gikk den helt reint og fint.

edit: Etter jeg justerte på choken har jeg merket noen dødpunkter på gasspedalen. I enkelte posisjoner drar den ingenting, og jeg må enten slippe opp pedalen, eller tråkke den videre inn.

Posted

Har du sjekket/evt. byttet tennpluggene som Olaf sier, de kan og forårsake ettertenning hvis de er "helt på jordet" av feil type.

Ja jeg har byttet plugger. Kjøpe de på biltema. De gamle var ikke nevneverdig slitt, men dog ganske nedsotet.

Posted

Juster ventiler!

Med vennlig hilsen, Olaf

Det skal jeg gjøre ja! Kan dette også bidra til å redusere bensinforbruket? Og en ting til, bør jeg fylle 98 eller 95 bensin? Har den siste uken kjørt på 98 bensin, og fylte nå for 500kr. Har kun kjørt t/r jobb, og syns 2000kr uka for å komme seg til og fra jobb er noe mye(!)

• 2 weeks later...
Posted

Jeg ville gjort som følgende:

1. sjekk alle vacum slanger, særlig den som går til fordeler, hvis du tar av fordelerlokket og suger i slangen skal tenningsplata vri seg litt, samtidig sjekker du at kontaktene på fordeler lokket og rotor ser ok ut .

2. skift bensinfilter, når du gjør det så blås i slangen mot tank for å sjekke at den er åpen.

3. bytt til riktige plugger ( ikke biltema) sjekk at pluggene har blå gnist.

4. fiks choken.

5. Når bilen går på tomgang, tar du en boks med startgass og sprayer forsiktig litt rundt på forgasseren, hvis turtallet plutselig øker litt, har du en dårlig pakning et sted og forgasseren suger falsk luft.

6. En flaske med forgasserrens i tanken skader heller ikke.

7. ventiljustering.

8. overhaling/ bytte forgasser.