Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sjekk linken til den hvite 230TE'en min, den har 7x15 Centra felger. Melber og Centra er vel de som har mest og skarpest 'kant' av 15" barock. Det lå ute noen fine linker om 15" barockfelger, men som så ofte skjer, så lå bildene på et eller annet fotolagringssted og bare forsvant... Heldigvis har jeg skjønt at sånne ting må lastes ned, så jeg har tatt vare på endel på egen maskin.

Her er ihvertfall en fin link med mange Barockfelger: http://www.vfw123.de/node/196

Med vennlig hilsen, Olaf

forskjellige_felger_15.thumb.jpg.e1891d59d584fbb44c6b7c15fe8daec4.jpg

Centra-15-1.jpg.df79ccb3289ddd534852991cb836262d.jpg

Centra-15-3.jpg.faa7c6822ba446b070c189dbd418b7e3.jpg

Posted

Tror nok du må opp i pris for originale 15" Fuchs, men her har du et godt alternativ.

De så jo pene ut de.

Bortsett fra designet, er det forskjell i kvalitet og vekt på de ulike merkene?

Posted

Ja, det er nettopp det det er. Centra har jeg hørt mange har vært fornøyd med (meg inkludert). Foruten Fuchs og Centra er det mye ræl. Hver gang man setter på felgene til sommeren, skrur du av en mm med aluminium . Nå husker jeg ikke om Centra hadde hylser, men det har Fuchs.

Posted

Det er ikke hylser i Centra, eller noen andre. Jeg tror ATS forsøkte seg med noen i 14", men de løsnet. Fuchsfelgene er smidde, d.v.s presset ut av en slab med aluminium under stort trykk med minimalt med varme, derfor kan stålhylsene bli sittende fast i aluminiumen. De fleste andre felgene er støpt, eller produsert i en slags varmsmiingsprosess, og da vil ikke stålhylsene kunne brukes fordi de ikke utvider seg likt. Smidde Fuchsfelger kan produseres med tynner gods, og er dermed litt lettere enn andre Barockfelger, men ikke så veldig mye p.g.a. stålhylsene som veier litt.  En 14" Fuchsfelg er ca 6,7 kg lettere enn samme dimensjon stålfelg, og jeg har sett omtalt at omtrent samme vektforskjell gjelder for 15" også, men jeg har ikke sett noen tall. Noen av de verste billigkopiene er faktisk like tunge som en stålfelg!

Centra ble kjøpt opp av Ronal, og produserte under det nye navnet bl.a. racing- og rallyfelgene for Ford mens de hadde fabrikkteam. Som Syver sier, skikkelig kvalitet, og så er de pene på W123!

(bortsett fra når en idiot på dekkverkstedet hamrer på et utvendig blylodd... :roll:)

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Da ber jeg om unnskyldning hvis jeg har kommet med feil informasjon. Jeg har ikke hylser på mine, og så vidt jeg kan se er det ikke hylser på noen av de som er avbildet heller, men det utelukker jo  ikke at det kan ha kommet serier med felger som hadde hylser.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Takk for veldig fin tilbakemelding, tommern57, jeg legger en kopi av bildene dine i arkivet! Har du et bilde hvor du ser KBA-nummeret?

Det er jo i alle fall tydelig at Centra produserte flere forskjellige serier, og det var jo beinhard konkurranse mellom produsentene av Barockfelger den gangen. Rally- og racingfelgene deres produsert med Ronals navn, bl.a. Fords RS felger,  var ihvertfall i sin tid ansett som de aller beste på markedet.

Det fantes i tilbehørslistene støpte Barockfelger fra ATS, ARC og RONAL i 7x15 ET23. De var ca. 2,2 kg. tyngre enn smidde Fuchsfelger.

Jeg har også funnet igjen noen bedre tall for vekt enn de jeg presenterte ovenfor, de er faktisk basert på bruk av vekt med virkelige hjul, ikke hentet fra katalogmateriell!

Fuchs 14x6,5" veide 6,3 kg, en veiing viste at stålfelgene (trolig fra 300SEL 6.3) veide ca. 5 kg. mere enn Fuchs.

En 15" ATS-felg (smidd?) med 205/60 dekk veide ca 800g mere enn en 15" Fuchsfelg med samme dekkdimensjon.

Den lille forskjellen indikerer kanskje at det fantes både støpte og smidde felger fra ATS, og sannsynligvis også fra CENTRA. Det er umulig å finne noe konkret om CENTRA-felgene på nett, etter at de ble oppkjøpt av RONAL forsvant visst også dokumentasjonen.

Amerikanere forkrommer ofte Barockfelgene sine, det er forbudt å bruke i Tyskland.

Fargen på Barockfelger levert fra MB, dvs. Fuchs, fra MB/CD: WIS Typ W123 AH98.00-P-9410-05A:

MB-Leichtmetall-Scheibenräder sind serienmäßig mit einer Zweischicht-Metalli-Lackierung in der Farbe MB Code 9700, silber lackiert.

Für die Reparatur-Lackierung das Verfahren der Karosserie-Lackierung in Zweischicht-Metallic(Farbe RAL 9735,Astralsilber) anwenden.

Sjeldnere enn ender med tenner er 17" Barockfelger fra Lorinser, ukjent ET, de ble produsert i veldig lite antall på tidlig '80-tall.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Mine Centra hadde hylster. De er av meget god kvalitet. Har også hatt ATS og jeg tror de også er ok. Centa fikk du kjøpt hos B.O.S.

Har nå et sett fra 15 '' Ronal jeg skal selge, men de er av typen 'Penta' med 5 eiker. Melber, og 100 + lagde også disse Penta felgene i kopier. Samt AMG lagde like de også. -Vet ikke hvem som kom først :-)

Hyl ut om du vil ha slike Penta felger fra Ronal...  15'' og ET23.

Posted

Nye felger fåes også fra sveitsiske Maxilite for € 164,-. En kopi av Fuchs i dim 7x15, ET23 veier 7 kg. (Maxilite har også Pentafelger)

Med vennlig hilsen, Olaf

Det var jo ikke så helt gal pris for nye felger. Noen som har erfaring med å handle der?

Ser de lister prisene med 19 % moms, men det skal man vel ikke betale ved levering til Norge?

Posted

Se om du finner en tysk forhandler isteden, og få dem til å sende felgene poste restante til f.eks. Storlien, hvis det er nærmeste svenske postkontor. Så tar du en liten kjøretur og henter dem, uten moms eller toll.

I Strømstad er det faktisk et firma som har navnet Posterestantestrømstad, men man kan jo bruke postens tjenester, det er billig innen EU,. Ta en titt på dette fra http://www.posterestantestromstad.no/sporsmal-og-svar.html

Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6 000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet, inkludert kvotevarene. Er utenlandsoppholdet kortere, kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg varer for 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt.

Da spiller det liten rolle hvor mange frimerker det sitter på felgene... :lol:

Med vennlig hilsen, Olaf

PS. Jeg hentet pakke ikveld, takker og bukker!  :D  DS