pulver Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Hallo mentorer. Jeg er ny her..å helt ny på MB. Har havnet i det uføret og havarert min gamle bil,å vurdere nå å kjøpe meg en 2001 MB 220 CDI automat STV. Har både tittet og prøvekjørt den aktuelle bilen,å jeg likte den godt. Kjørelengden er 346 000 km,men bilen har fullt service historikk. Men det er noen småfeil med den,som jeg undrer på om dere kan hjelpe meg med? 1. Denne bilen har orginalt xenon lykter,men langlysene på den ene siden funker ikke? Å pæren er ny. 2. Det er problemer med å få den ut fra P stilling. Da må han stikke en penn ned i dekkslet på gearspaken,å treffe et spesiellt punkt(fjærbelastet)å da funker den. Problemet kommer av at det er sølt Cola ned i denne,men ny(brukt)gearspake følger med. Er dette noe stort problem å skifte for meg? 3. Han nevnte også noe om en bremselysbryter,som jeg ikke helt fikk med meg. Han hadde kjøpt ny..å da hadde det virket upåklagelig i 2 -3 dager,så var det på han igjenn..beklager at jeg ikke husker feilen,men kansje dere kan si hva som det kan være om dette er et kjent problem? 4. Ved pådrag så kommer det MYE sort røyk ut..å da mener jeg virkelig mye. Har spurt om bilen er chippet,noe han ikke tror/vet. Han sier at bilen ikke bruker olje. Å jeg har også sjekket kjørekompjuteren å bilen har had et snittforbruk på 0.53 L.pr mil på 213 mil..noe jeg må si er veldig akseptabelt. Så hva kan årsaken være til all denne sorte røyken? Dyser? Dysespisser? 5. Denne bilen har ikke rust..å da mener jeg virkelig ikke rust..den eneste plassen det fantes/vistes rust var rundt en sort 4-kantig(rektangulær) el-boks i motorrommet på H.side..ikke mye. Det virker som den rett og slett er skrudd gjennom karosseriet uten at det er bruket noe rusthindring i skruene eller at det er en vann-sammler under den rett og slett. 6. Denne har tiptronic..hva er det? 7. Dette er en bruktbil,så den er brukt,med både shoppingstriper og bongler. Litt iflekkete steinsprang er det også. Jeg så antydning til litt oljesvetting bak på"klokka"som drivakslingen går ut fra til venster side. Er dette et vanlig fenomen,å bør jeg jøre noe med det? Kostbart? Av utstyr så finner dær alt som Avantgarde har,bare den ikke er senket samt skinninteriøre og memory på setene. Men NAVI og tlf finnes..å en hel masse andre duppedirter og knapper. Denne er importert i 2002 fra Tyskland. Det følger dessverre ikke med vinterdekk,men 8 alufelger,samt superbra sommerdekk. Åja.jeg har sjekket fjærskålene forran..ikke rust dær heller. Prisen er 35 000.- Er dette en akseptabel pris m.t.p disse små/store feilene samt alder og kjørelengde? Har dere andre tips og råd og komme med,så jatakk Ja,åsså en ting til..jeg har hørt at det kunne oppstå noe med disse gearkassene..men det står en eller annen plass i servicehefte at prinplaten el noe slikt er byttet ved 270 000 km. Er det en bra ting? Mvh Newbie på MB. Quote
pulver Posted September 21, 2015 Author Posted September 21, 2015 Ingen som vet eller kan ta seg tid å hjelpe meg litt her? Har søkt litt rundt på forumet,men kan ikke si at jeg finner svar på"mine"feil og s.mål dessverre. Quote
pulver Posted September 21, 2015 Author Posted September 21, 2015 Jupp...så kom jeg på en ting til. Multireima bør byttes. Er dette kostbare greier å få jort? Eller kan jeg finne den på eBay? Å hva søker jeg på da? Min tekniske engelsk er ikke bra.. Quote
Marevan Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Helt på magefølelsen, med godt av egeninnsats og mange timer med forumlesing/verkstedhåndbøker, så tipper jeg at det er mulig å få has på feilene til omtrent det samme som du har antydet kjøpesummen til å være. Men jeg kan ta veldig feil begge veier%p Quote
pulver Posted September 21, 2015 Author Posted September 21, 2015 Hmm..ikke at det svaret ga meg noen entydig hjelp på mine s.mål. Så jeg håper noen som har had samme feil på sin bil tar seg bryet med å svare meg..å ikke på et magefølelsegrunnlag som kan bety både det ene og det andre. Quote
Hans Kåre Isdal Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 vel. det eg kan komma på er p1. xenon lys som ikkje virker kan bli dyrt. mange deler der. MEN eg har jo slikt liggande....av den grunn at eg har fiksa litt på det, pga. min egen feil. P4. røyk ved pådrag kan nok ha med dyser og turbo. det kan løysast med å ha ein rens på dyser , trur og det tar turbo også. Prisen kan vera god den sidan det ikkje er rust på den. håper det hjalp litt. Quote
RuneT Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Greit å vite hvilken MB det er snakk om. Generelt: 1: Sjekk at ballasten/høgspentmodulen virker som den skal på den sida det ikke lyser. Sjekk at kontakter er rene og ledninger er hele. Kan være dårlig kontakt. 2: Kan meget godt skyldes punkt 3. Man må trykke inn bremsa for å få den ut av park. Defekt bremselysbryter kan vel medføre at den ikke vet at du tråkker på bremsa 3: Sjekk at den er festet som den skal. Bytt igjen hvis den ikke virker. 4: Begynn med det billigste og sjekk at den har rent og pent luftfilter. Skittent/tett filter hindrer at den får nok luft. Deretter sjekker du at spjeldhus er rent (kan være smekk fullt av sot og da får den ikke luft) Egr kan svikte slik at den puster inn sin egen eksos hele tiden. Regner med den har en MAP-sensor på innsugmanifolden. Den tar du ut og reser i diesel. 5: Fjern rusta og smør på noe som bremser videre rust 6: Tiptronic er navnet på automatkassa. Betyr at du kan gire den manuelt ved å vippe spaken fremover/bakover (eller til høyre/venstre. Lenge siden jeg har kjørt sånt). Andre bilmerker kaller sin for eksempel for steptronic 7: La det være så lenge det ikke drypper, men sjekk at det er riktig mengde olje på den/bytt oljen. Multireim: Koster lite, men be dem sjekke løpehjul og strammehjul samtidig. Bør byttes om den er full av sprekker. Det ser du best på rillesiden av den. Feil på printplaten kan vel oppstå av og til, men vil ikke kalle det slitedel akkurat. Siden din er ganske ny, kan man vel tro den vil vare en stund ja. Quote
pulver Posted September 21, 2015 Author Posted September 21, 2015 Ahhh..det var et svar som var mer betryggende,bedre forklart og innformativt Tusen takk for at du tok den bryet. Jeg føler meg litt tryggere nå,men dette med lysene holder meg litt tilbake. Må snakke litt med eieren,å høre hva han mener. Bilen det er snakk om er en MB 2001 stv 220 CDI med 346 000 km på telleren. Har ikke peiling på typebetegnelsen jeg. Men det med bremselysbryteren høres jo ganske fornuftig ut..han nevnte som sakt noe om det,men jeg fikk ikke riktig med meg hva. Men han sa også det var sølt cola over gearspaken,å at det sikkert var grunn til at dette ikke funket som det skulle. Quote
Guest alexanderst Posted September 21, 2015 Posted September 21, 2015 Du vet vel om det er en C-klasse eller en E-klasse? Til rens av dieselsystemet og dysesystemet anbefaler jeg Tunap sine drivstofftilsetninger. Quote
pulver Posted September 22, 2015 Author Posted September 22, 2015 Ja,det vet jeg Det er en E-klasse stv. Jeg trodde dere mente sånn W202 el.l.jeg.(ikke at jeg vet hva W202 er da) Quote
Recommended Posts