Sleezy-Us Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Heisann! Jeg har en 1977 230, en god stund nå så har den begynt å "oppføre seg" når den skal startes. Det smeller noe veldig i potta når jeg starter og gir gass og det gir seg etter litt sluring. Den er temmelig dau på lavt turtall, har problemer om morra selv opp den første bakken på gården, den kommer riktignok når den får en del turtall. Så spør jeg, kan dette bare være tenning? Prøvde å justere tenninga, men synes den så ut til å være på merket sitt, prøvde å justere litt etter lyd, virket som det hjalp litt i går, men idag tidlig var det hvertfall like ille som før.... Toppakning? Alle svar mottas med takk! Quote
Sleezy-Us Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Eller kan det bare være justering av gasser? Virker som den "drukner" litt og det er temmelig sota i munningen på potta... Ser ingen grå olje, vann ut av eksosen og har heller ingen store problemer med oljebruk, eller vann for den saks skyld.. Quote
Will Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Har du sjekket tenningsdeler - fordelerlokk og rotor? Vet ikke om det er elektronisk tenning på denne? Hvis ikke må du også sjekke åpning/tilstand på stiftene også. Er iallefall en billig og enkel plass å starte feilsøking. Quote
Sleezy-Us Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Er tenningsdeler noe eget, eller bare en betegnelse på fordelerlokk og rotot? (eh... amatør) Renset fordelerlokket for noen irrperler. Rotor er jeg bittelitt usikker på hva er, hva med denne isåfall? Elektronisk tenning? Trur jeg så en stift ifordelingslokket ihvertfall... Noe annet? Tar gjerne noen tips, har fått med meg en som kan skru litt, men har er ingen mercespesialist.. Quote
Sleezy-Us Posted September 16, 2015 Author Posted September 16, 2015 Mekanisk virker det som, ja... Noen som veit hva stiftåpning skal være på denne? 77 modell 230... altså forgassermotor om det har mye å si Quote
tommern57 Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 0,4 er et generelt greit utgangspunkt på de fleste stifter Quote
Will Posted September 16, 2015 Posted September 16, 2015 Hvis det har vært behov for å skrape rein kontaktpunktene i fordelerlokket, ville jeg heller byttet dette samt rotor. Sjekk også kontaktflater på stifter. Om disse er ujevne bør de slipes ned, dersom det ikke er altfor ille. Hvis ikke kan det være greit å kjøpe nytt her også. Deretter må de stilles til korrekt åpning. Jeg ville iallefall ikke begynt å skru på forgasseren før jeg er 100% sikker på at tenning er ok. Edit: Husk at åpningen på stifter skal justeres når den står på topp på akslingen i rotorhuset Quote
Sleezy-Us Posted October 14, 2015 Author Posted October 14, 2015 Er det mulig å skaffe ny fordeler? Aller hva den klossen stiften skal skrus fast i? Finner lokk, rotor, stift osv, men selve klossen er ike så greit. Fårlige gjenger... Quote
Eirik Tømmerås Posted October 14, 2015 Posted October 14, 2015 Hva er det som har dårlige gjenger? Quote
Sleezy-Us Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 Godset som skal holde stiften på plass.. Quote
Eirik Tømmerås Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Nå, den tynne plata er jo for tynn til å sette løsgjenger i..... Quote
Sleezy-Us Posted October 15, 2015 Author Posted October 15, 2015 hmmm klarer ikke å bestemme meg for om det masse ironi i det innlegget Men løsgjengeri skal visst være ulovlig... Quote
Eirik Tømmerås Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Ikke ironi. Løsgjenger er noe man kan sette i hvis originalgjengene er kaputt, evt. kan du jo se om du kan gjenge opp og sette i en større skrue. Quote
tommern57 Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Tre muligheter: 1. Sveisefylle hullet, borre og gjenge på nytt. 2. kjøpe ny fordeler. Selges vel neppe deler. Regn ca. 5 lapper+ for ny. 3. Få tak i en brukt fra skroten og ta plata fra den. Quote
Tor Anton Posted October 15, 2015 Posted October 15, 2015 Eller noe så enkelt som å gjenge opp en dim??? Quote
tommern57 Posted October 16, 2015 Posted October 16, 2015 Eller noe så enkelt som å gjenge opp en dim??? Det blir ofte dårlig. Grunnen er at dissa hulla er i utgangspunktet puncha før de blir gjenga, så hvis du borrer opp en størrelse, blir det ofte veldig lite gods. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener men punchinga gir ekstra gods under plata. Quote
Sleezy-Us Posted October 20, 2015 Author Posted October 20, 2015 Ok, da har jeg fått svar og takker for det. Jeg prøver å gjenge opp i første omgang, så får jeg se om jeg klarer å skaffe en ny plate etterhvert, ev. rett og slett bygge om til elektronisk..... Quote
Sleezy-Us Posted October 27, 2015 Author Posted October 27, 2015 Tja, det endte vel med ny fordeler... dvs. en brukt en. Quote
Recommended Posts