Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann!

Jeg har en 1977 230, en god stund nå så har den begynt å "oppføre seg" når den skal startes.  Det smeller noe veldig i potta når jeg starter og gir gass og det gir seg etter litt sluring.  Den er temmelig dau på lavt turtall, har problemer om morra selv opp den første bakken på gården, den kommer riktignok når den får en del turtall.

Så spør jeg, kan dette bare være tenning?  Prøvde å justere tenninga, men synes den så ut til å være på merket sitt, prøvde å justere litt etter lyd, virket som det hjalp litt i går, men idag tidlig var det hvertfall like ille som før....

Toppakning?

Alle svar mottas med takk!

Posted

Eller kan det bare være justering av gasser?  Virker som den "drukner" litt og det er temmelig sota i munningen på potta... Ser ingen grå olje, vann ut av eksosen og har heller ingen store problemer med oljebruk, eller vann for den saks skyld..

Posted

Har du sjekket tenningsdeler - fordelerlokk og rotor? Vet ikke om det er elektronisk tenning på denne? Hvis ikke må du også sjekke åpning/tilstand på stiftene også. Er iallefall en billig og enkel plass å starte feilsøking.

Posted

Er tenningsdeler noe eget, eller bare en betegnelse på fordelerlokk og rotot? (eh... amatør) Renset fordelerlokket for noen irrperler. Rotor er jeg bittelitt usikker på hva er, hva med denne isåfall?  Elektronisk tenning?  Trur jeg så en stift ifordelingslokket ihvertfall...

Noe annet?  Tar gjerne noen tips, har fått med meg en som kan skru litt, men har er ingen mercespesialist.. 

Posted

Hvis det har vært behov for å skrape rein kontaktpunktene i fordelerlokket, ville jeg heller byttet dette samt rotor. Sjekk også kontaktflater på stifter. Om disse er ujevne bør de slipes ned, dersom det ikke er altfor ille. Hvis ikke kan det være greit å kjøpe nytt her også. Deretter må de stilles til korrekt åpning. Jeg ville iallefall ikke begynt å skru på forgasseren før jeg er 100% sikker på at tenning er ok.

Edit: Husk at åpningen på stifter skal justeres når den står på topp på akslingen i rotorhuset

• 4 weeks later...
Posted

Er det mulig å skaffe ny fordeler? Aller hva den klossen stiften skal skrus fast i?  Finner lokk, rotor, stift osv, men selve klossen er ike så greit.  Fårlige gjenger...

Posted

Tre muligheter: 1. Sveisefylle hullet, borre og gjenge på nytt. 2. kjøpe ny fordeler. Selges vel neppe deler. Regn ca. 5 lapper+ for ny. 3. Få tak i en brukt fra skroten og ta plata fra den.

Posted

Eller noe så enkelt som å gjenge opp en dim???

Det blir ofte dårlig. Grunnen er at dissa hulla er i utgangspunktet puncha før de blir gjenga, så hvis du borrer opp en størrelse, blir det ofte veldig lite gods. Vet ikke om du skjønner hva jeg mener men punchinga gir ekstra gods under plata.

Posted

Ok, da har jeg fått svar og takker for det.  Jeg prøver å gjenge opp i første omgang, så får jeg se om jeg klarer å skaffe en ny plate etterhvert, ev. rett og slett bygge om til elektronisk.....