jrise Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Svigermor har vært på PKK, og har fått en 2'er siden tåkelysene foran ikke virker. Greit nok. Jeg skrider til verket, sjekker pærene, de er ok. Plugger og ledninger ser også ok ut. Sjekker håndboken og finner at det er elektronisk sikring, kan ikke byttes (De styres av SAM-modulen). Stikker til høggern og får en ny lysbryter, men fortsatt virker de fordømte lysene ikke. Heller ingen varsel om defekt pære, det viser denne bilen ellers, selv skiltlyspærene alarmerer den om når de ryker. Så oppdager jeg at tåkelysene faktisk fungerer fint som "follow me home"-lys, de lyser i 30 sekunder etter at bilen stoppes og låses. Dessuten fungerer de fint som sving-lys når man legger over rattet. Det er bare som tåkelys de ikke virker! Har googlet som en gal, men finner ikke noe. Kan ledningen fra bryteren til kontrollboksen ha røket? Syns jeg høres merkelig ut, er ikke dette canbus-styrt da? (Jeg syns det var mange ledninger bak på bryteren for en canbus-bryter, men klarer ike finne skjema på nettet) Dette er en importert 2003 modell forresten. Tips mottas med takk! Quote
jrise Posted September 19, 2015 Author Posted September 19, 2015 Hadde hatt den på diagnose, de fant ingenting, men jeg fant feilen: Sikring 63 (sitter i Front SAM Module) manglet (fysisk vekke, merkelig, svigermor bedyrer at hun ikke har fjernet den ) Denne skal ifølge oversikten (og alle andre kilder) være til nærlys, men når den mangler eller ryker, så forsvinner tåkelys, tåkebaklys og mulighet for parklys på bare ene eller andre siden. Nærlys fungerer fint, men står også på i parklys-stilling. Jeg hadde sjekket alle sikringer, men hadde ikke sjekket om noen av dem manglet, note to self til neste gang Quote
Eirik Tømmerås Posted September 20, 2015 Posted September 20, 2015 Alltid bra når det løser seg på den enkle/billige måten. Quote
Recommended Posts