Jump to content

ventilkakling......

Guest Jan-E.

Recommended Posts

230'n kakler på ventilene før oljetrykket stiger.

Dette er noe som kun skjer når bilen har stått lenge (f.eks over natta).

Er dette noe som er vanlig, og kan det nytte med et oljeskift?

Ikke sikker på filteret, skal se etter. Men kaklingen varer bare en kort stund, å fylle opp filteret tar jo en god stund hvis det kan sammenlignes med tiden det tar å fylle opp et nytt filter.

Samme på min bil. Skiftet til orginalt filter. Hjalp lite.

Men har åpnet det og fant mye skitt. vil prøve å bytte filter oftere. minst hver 5000.

har du nettopp hatt olje bytte? Til ett annet merke feks? Eller viskositet?

Er vel hydr, ventilløftere her. Disse blir jo slitt. Men er vel bare til å kjøre til du ikke kan leve med det lenger. :)

Kom på en ting.

Hvordan er oljetrykket? Hvor raskt kommer det opp på normal, 1, 2 til 2 bar? Og evt hva er det når du har kjørt motoren god og varm? Ikke mindre enn 0,5 bar. Godt tegn på tett filter. Orginalt koster rundt hundre lappen tror jeg.

Må ha av luftfilteret for å se hva som står på oljefilteret, det eneste jeg ser er at det er svart.

Oljetrykket stiger fort og ligger på topp selv ved varm motor og tett under 1 på tomgang.

Vet ikke hvilken olje som er på, da jeg kjøpte bilen i sommer og har ikke kjørt så mye, men den har fin farge, noe som ikke behøver å bety at den er bra da den kanskje lar dritten ligge igjen i motoren.

Det ligger jo en kule i hver løfter som skal tette og kanskje det ligger dritt der???

EDIT: Fant kvittering på oljeskift og oljen heter EUROLITE  :?

F.., skal bytte fort som fy.  Aldri hørt om den, kanskje Europris-greier?

Bytt olje, til noe "kjent" merke, og filter så raskt så mulig... :?..... under 1 på tomgang er veldig lavt, min er ikke under 2 på tomgang selv med ekstremt varm motor. :lol:

Originalt filter koster en hundrings på BOS, kjøp det.! da vet du at du får noe skikkelig, Mekonomen selger også originale MB filter.

Det kan være en ide å kjøre igjennom OMEGA rensestoff i oljen slik at du får ut all dritten, det hjelper også på å rense løfterne ved å kjøre igjennom slikt rensestoff...... :P

Prøv det og lykke til.... :P

Enig, kjøp deg en OMEGA olje rens og hiv på før du skifter... skal kjøres igjennom 10min på tomgang ca før du bytter olje og filter...

Skal gjøre det på min snart også.. Du trenger 1 "boks/flaske" pr 3 liter olje så jeg må ha på 2 flaster ca.... Men det er vistnok noe av det beste du kan ha på for å rense systemet.... Heiv en liten motorrens på tanken også jeg, for å ta alt av drit der også...

Hvor selges "Omega"?

En kompis av meg hadde for mange år siden en 190E (altså forholdsvis ny da)

Han skiftet olje til en god oljetype fra et annerkjent merke (mulig det var Mobil1).

Etter kort tid mistet han oljetrykket og bilen ble sendt på verksted hvor det ble konstatert at nesten alt av oljekanaler var tette og motoren måtte demonteres helt for å få renset den.

Husker at det ble jævlig dyrt!

Skummelt å bare fylle på kvalitetsolje og tut og kjør.

VARSKO

Jobber i dag i ett miljø der vi har en del motorer og turbiner. (Les: Nordsjøen)

Vi har også en del produkter fra Omega.

Det er veldig bra til sitt bruk, men noen av stoffene er så bra at på gamle motorer slutter kulene/ nålene i lagrene å rulle. Detter har vist seg på motorer der det ble brukt friksjonreduserende midler. Ikke alltid det er like smart.

En annen ting er at, rensestoff. renser!!!!!!!

For hyd.løftere med små kanaler kan disse gå tett. Og da er det bare til å begynne å plukke motor. :)

Lykke til: Jeg bruker noe av det selv, men brøver å bruke litt sunn fornuft.