G-Man Posted September 14, 2015 Posted September 14, 2015 Jeg vurderer å kjøpe en 90-talls S-klasse, men vil gjerne ha råd i den forbindelse om følgende: 1) Hestekrefter er selvfølgelig flott, men det er driftssikkerhet også… Er det noen av motorene i denne serien jeg bør unngå? 2) Var det noen vesentlige oppdateringer eller annet i løpet av levetiden som gjør at jeg bør gå for spesielle årganger? 3) En av grunnene til at jeg ønsker 1991-1999 er at jeg har inntrykk av at de som kom etter (fra 2000) har vesentlig flere problemer og er betydelig dyrereå holde gående. Stemmer det med erfaringene her inne? På forhånd takk for svar. Quote
Mercedesmannen Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 Da det gjelder kjøp av S-klasse W140 eller W220 bør du først bestemme deg for om du hvil ha en mer klassisk S-klasse som W140 representerer eller en mer moderne som W220. Det er ikke så veldig mange W140 igjen i Norge. W220 er det mange av. Kjøper du en billig og slitt S-klasse må du regne med store påkostninger uansett modell. W220 hadde rustproblemer. Mye av dette er lakkert over og det er ikke godt å vite om kvaliteten på arbeidet holder. De enkleste bilene å vedlikeholde er W140 3.2 og W220 320CDi. W140 S600 er flott men det koster skjorta bare å ta en service pga. trange forhold i motorrommet. Den vil jeg fraråde hvis du da ikke ønsker å bruke mye penger på en bruktbil. Kort oppsummert: Bestem deg for om du vil ha en staselig eldre Mercedes eller en lukseriøs Mercedes som likner mange av de andre Mercedeser av samme årgang. Du får det du betaler for. Kjøp en S-klasse som i utgangspunktet "fremstår som ny" og hvor reparasjonene kan dokumenteres. Quote
G-Man Posted September 15, 2015 Author Posted September 15, 2015 Takk for svar I denne sammenhengen er jeg nok mer til klassisk enn moderne Mercedes. Synes W140 er meget stilfulle biler, og selv om jeg ikke har kjørt en på noen år husker jeg en deilig følelse av absolutt kvalitet. Jeg vil også ha bensinmotor. Du vil anbefale en 320 fremfor en 420? Jeg har i dag en 1999 C180. Selv med 300.000 km på klokka har den fortsatt den kvalitetsfølelsen bare en MB gir. Ingenting knirker, alle bytere kjennes som nye, ingen lekkasjer noe sted, ikke oljeforbruk etc. Denne bilen har hatt alle servicer på BOS gjennom årene, og når jeg ser gjennom dokumentasjonen har det ikke vært noe ekstraordinært utover normale slitedeler noe sted. Det er den kvaliteten jeg også forventer å finne i en W140 fra 90-tallet. Quote
Mercedesmannen Posted September 15, 2015 Posted September 15, 2015 W140 400SE eller S420 har større motor. Dette er jo gamle biler slik at det utvilsomt vil være billigere å reparere en rekkesekser enn en V- motor. Likevel kommer det an på hva du vil bruke av penger. Ellers er bilen tung slik at du må sjekke fjærer og oppheng for brudd og slark. Se etter oljelekkasjer i motorrom og sjekk om det er bensinlukt fra kjølevæsken eller olje i den (defekt toppakning). Hør etter ventiltikking. Kan være slitt kamaksel. Finn en bil du synes er fin og ta den på NAF-test. De eldste har styresnekke, mens de seneste har tannstang. Biler med nye elektrisk ektrautstyr må du påregne endel reparasjoner etterhvert. Vakumpumpa under baksetet koster rundt 30000 hos Bos. Dette må du kjøpe fra USA. Det samme gjelder betjeningspanelet for klima. Rundt 30000 i Norge. Må kjøpes brukt i Sverige eller "nytt" fra USA (eks. Programa). Noen sverger til prefacelift pga det mer klassiske utseendet enn de mer nyere som har profilerte sidepaneler med klumpete parkeringsensorer. Ellers bør du kjøpe EPC her: http://service-parts.mercedes-benz.com/dcagportal/DCAGPortal/portal.action Du kan ikke ha en gammel MB uten det. Quote
Simen Malerbakken Posted September 22, 2015 Posted September 22, 2015 Jeg kan jo skrive litt bassert på erfaring. De jeg har hatt av bestanden du ser etter er: 140: 1991 400SE 1992 320SE 1994 500SE 1996 S 600L 220: 2001 S 320 2000 S 430 L I tillegg til dette har jeg jo skrudd litt på de forskjellige av disse. Først av alt å gå fra C-klasse til S-klasse er veldig hyggelig, det er en overgang langt større enn man skulle tro. Det er for så vidt også en overgang hva gjelder økonomi. En S-klasse er i all vesentlighet en Sonderklasse, men også hva gjelder kostnader. Regn ALLTID med at en bil koster deg 10% av nyprisen hvert år. De første årene mest i avskrivning og verditap, deretter mer og mer i reparasjoner og vedlikehold. Husk at når nyprisen var 300 000,- så er det 30 000,- i året, ikke noen som skriker av det på en 20 år gammel bil. Men når bilen kostet 3 000 000,- ny så er det nok noen som syns 300 000 i året er mye penger. Rent teknisk er jeg i liten tvil det er MYE mindre tull med 220 bilene enn med 140 bilene. Men på den annen side er det mer rust på 220 bilene enn på 140 bilene. Kostnadsmessig tror jeg det havner på ett ut om du bruker 40-50 000,- årlig på rustfjerning eller på tekniske reparasjoner. Service og annet vedlikehold er nok omtrent på det samme uavhengig av modell. Med en 220 får du en mye mer moderne bil, som er mer agil og sportslig om man vil, men den er trangere, spinklere og mangler noen av de overdådige tingene. Med en 140 får du mer av en tanks, den er stor, tung og fremstår som dyr. Jeg pleier å si det slik, med 140'en så triller du frem og alle andre bil stille, ALLE ser at nå kommer sjefen. Med en 220 er det litt mer, enda en bil, hvem venter vi egentlig på.... Jeg liker det litt voldsomme preget som 140 gir og den litt tunge og sedate følelsen, men så har jeg da en annen bil å ta ut sportsligheten med. Om jeg bare skulle ha en bil så vet jeg ikke helt, for jeg føler at hverdagsegenskapene er bedre i 220, men stas følelsen er bedre i 140. Med en 220 bil får du lavere forbruk, enklere vedlikehold, mindre reparasjoner, men mer rust rep. Med 140 får du mer av alt, både det gode og det dårlige. Spør gjerne om det er noe du lurer på, disse modellene føler jeg at jeg kjenner ganske godt. Quote
Recommended Posts