JenzVonGresvic Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 Jeg oppdaget at jeg hadde langt under minimumsmerket med hydraulikkolje da jeg befant meg ved en mekonomen i Otta sentrum i dag. Jeg tenkte derfor at jeg skulle fylle på litt og i alle fall ha litt i bakhånd hvis jeg skulle trenge det. Jeg fant nemlig ingen lekasjer (overfladisk inspeksjon, ingen våte flekker på asfalten). Jeg ringte en kyndig person og spurte om vedkommende visste hva slags olje jeg skulle ha på. Jeg fikk i råd om å ikke kjøpe ATF selv om de evt skulle anbefale meg det. Jeg fikk klar beskjed om at den oljen jeg skulle ha het LHM. Jeg spurte betjeningen om LHM hydraulikkolje og fikk en LHM+ hydraulikkolje som jeg helte på. At det sto på flaska at den møter citroens B71-2710 standard. Kanskje det burde ringt en bjelle i hodet mitt, men møter den standarden til Mercedes så burde i alle fall alle citroen` standarder være greit dekket Da jeg kom hjem til hytta og sjekket opp så er det kun 2 oljer som er godkjente etter 344.0 Central hydraulic fluids: Fuchs og den originale. Jeg finner som sagt ingen lekkasje, men kanskje nettop derfor er det viktig at jeg bytter all oljen for at jeg ikke skal la det gå for lang tid med feil olje i systemet? Hvor mange liter snakker vi om at jeg må punge ut for med Fuchs-olje til 140 kr/literen? Hvor lenge spår dere at jeg kan kjøre med feil olje før citroen-olja knebler bilen fullstendig? Quote
mortym Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 Ca 2.5-3 l tar min med asd. Febi lager også den riktige olja (zhm 2615). Jeg kjørte ett par år med lhm olje(har også en Citroën). Ikke noe å miste nattesøvnen over å kjøre med lhm til du får tak i zhm olja. Quote
E_S Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 Som sagt, LHM på systemet går helt greit. Hadde vært mye verre å fylle ATF, den har helt feil viskositet. LHM er ganske lik den originale oljen og du kan nok bruke denne uten problemer inntil du kommer over "riktig" olje til en vettug pris. 124 og 210 har ikke samme hydraulikkolje, men forskjellen er ikke større enn at de i et nødsfall kan brukes om hverandre. Samme med LHM til Citroen og VAGs grønne servo/hydraulikkolje. Quote
Guest Hagto Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 Mercedes sier at du MÅ bruke den zhm olja, selv bruker jeg også denne. MEN har du noen gang hørt om en som har havarert servopumpe ol pga atf olje osv? ikke jeg. har selv brukt kombiolje til traktor på et par delebiler jeg har hatt og merket ingen forskjell ved kjøring.Så lenge det er nogenlunde grei viskositet og smøring i oljen så fungerer det. Man kan jo spørre seg om det virkelig er nødvendig å betale over 100 kr literen for zhm olja. Men helt klart det er en fordel å få rett viskositet for best mulig funksjon av systemet, og om du er like nøye som meg så bruker du zhm Quote
FredrikE300D Posted September 11, 2015 Posted September 11, 2015 Min erfaring med tre biler som har fått fyllt systemet fullt opp med den grønne Citroën-olja var at gasskulene punkterte, første og andre gang tenkte jeg at dette var tilfeldig, men tredje gang.. Litt usikker. Selv formaner jeg de fleste om å fylle ZH-M fluid. Står til og med på tanken, så dette er ikke så vanskelig Synes igrunn ikke at den olja er så dyr. En annen ting er at der er spesifisert en oljetype som SKAL brukes, og da synes jeg det er lite å lure på egentlig. Quote
Tor Anton Posted September 12, 2015 Posted September 12, 2015 Ang servo så er det flere som har brukt en annen olje å da har de begynt å skrike da det blir kaldt. Quote
E_S Posted September 12, 2015 Posted September 12, 2015 Jada, poenget mitt var bare at det er mye bedre med LHM (eller hydraulikkolje til gravemaskin eller lignende) enn å bruke ATF, da sistnevnte er mye mer tyktflytende enn originalt mens hydraulikkoljer har forholdsvis lik viskositet.. Vet også fra eldre Audier som trenger en spesialolje (hvor LHM fungerer fint som erstatning, faktisk) at de som fyller ATF får problemer med lekkasjer fra alle komponenter og "seig" styring.. Quote
JenzVonGresvic Posted September 12, 2015 Author Posted September 12, 2015 Takk for alle svar; det var virkelig nyttig Jeg bytter nok ut olja med en godkjent type ved første og beste anledning, men stresser ikke hjem fra hytta av den grunn. Jeg gir beskjed dersom gasskulene ryker. Jeg har forøvrig ikke sagt det høyt, så bilen hører det, at olja egentlig er til citroen. Tror det er større sjanse for at det skjer noe da. Quote
Recommended Posts