Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen av dere som har prøvd CTEK laderen? Produsenten lover mye rart, bl.a skal den være elektronikksikker. Jeg vurderer den minste modellen CTEK Zafir 90 for bruk på min S211. Jeg har forsterket dynamo osv, men er ikke helt sikker på hvor stort batteriet er. Laderen skal kunne håndtere et 90 Ah batteri, og da skulle det vel holde selv hvis mitt batteri skulle være 100 Ah?

I og med at batteriet sitter bak i bilen, så lurer jeg på å la laderen stå i lasterommet og lade med evt. deksler fjernet og vinduene på gløtt for utlufting. Vil helst ikke koble fra batteriet i timer heller da jeg ikke vet hvilken effekt dette har for denne bilen.

Har som rutine å lade batteriet et par ganger hver vinter. Med så mye elektronikk-dill-dall i bilen vil jeg helst ikke kjøre rundt med halvdødt batteri...

Posted

Hei Tin

På Autofilmessa som var nå sto den på døgnet rundt på bilen min for å få spilt musikk i åpningstiden til messa, fungerte perfekt. Husker ikke hvilken lader det var, men CTEK som kostet 6-7 hundre... Fant ikke den gamle laderen min før messa.. kjøpte den, og fant "gamle" laderen nå messa var over...

Har 100 amp batteri selv....

Posted

Noen av dere som har prøvd CTEK laderen? Produsenten lover mye rart, bl.a skal den være elektronikksikker. Jeg vurderer den minste modellen CTEK Zafir 90 for bruk på min S211. Jeg har forsterket dynamo osv, men er ikke helt sikker på hvor stort batteriet er. Laderen skal kunne håndtere et 90 Ah batteri, og da skulle det vel holde selv hvis mitt batteri skulle være 100 Ah?

I og med at batteriet sitter bak i bilen, så lurer jeg på å la laderen stå i lasterommet og lade med evt. deksler fjernet og vinduene på gløtt for utlufting. Vil helst ikke koble fra batteriet i timer heller da jeg ikke vet hvilken effekt dette har for denne bilen.

Har som rutine å lade batteriet et par ganger hver vinter. Med så mye elektronikk-dill-dall i bilen vil jeg helst ikke kjøre rundt med halvdødt batteri...

hei!

jeg vil anbefale at du bruker strømuttaket som er til høyre i motorrommet.

for bilen din har batteristyreenhet og du vil koble deg utenom den

vis du lader rett på batteriet.

Posted

hei!

Takk for tipset Trond Roald, men hvorfor skal man egentlig ikke koble utenom batteristyreenheten? For å unngå skade på bilens elektronikk?

Posted

Hvis du har mye småkjøring og dårlig ladespenning er dette kanskje nødvendig, men har du litt langkjøring innimellom og ladespenning på over 14v med normale forbrukere på, så bør det ikke være nødvendig å lade etter.

Kjøp deg en syrevektmåler, og sjekk ladetilstanden på batteriet ditt. Det koster ikke rare greiene. Kjører du innom en brukbar bensinstasjon (har dere sånt i Asker??) så kanskje de kan måle for deg.

Posted

hei!

Takk for tipset Trond Roald, men hvorfor skal man egentlig ikke koble utenom batteristyreenheten? For å unngå skade på bilens elektronikk?

vil ikke tro at det har så mye å si!

men,i verkstedlitteraturen står at at man ikke

skal koblet rett på batteripolene.

via batteristyreenheten vil det bli koblet ut funskjoner

som setevarmer ,webasto vis batteriet begynner å bli utladdet,

da vil f.eks setevarmer indikatoren blinke.da kan det være greit å lade batteriet litt.

Posted

Hei. Dumt spm, men på 210 til madammen er det også en + kontakt i motorommet, når jeg skal lade hennes bil, hvor skal jeg sette - ?

210 har ikke batteristyreenhet så det betyr ikke så mye.

jeg bruker den store kobberfargete tappen som stikker opp like

i nærheten av pluss uttaket.evt kan du lade rett på batteriet.

Posted

Hvis du har mye småkjøring og dårlig ladespenning er dette kanskje nødvendig, men har du litt langkjøring innimellom og ladespenning på over 14v med normale forbrukere på, så bør det ikke være nødvendig å lade etter.

Kjøp deg en syrevektmåler, og sjekk ladetilstanden på batteriet ditt. Det koster ikke rare greiene. Kjører du innom en brukbar bensinstasjon (har dere sånt i Asker??) så kanskje de kan måle for deg.

Kjører ikke så ofte langturer, og det er derfor jeg lader batteriet et par ganger hver vinter (derfor jeg startet tråden....).

Har syremåler, men hva hjelper det når det er gele i batteriet? Ladespenningen gidder jeg ikke tukle med når den kanskje ligger rundt +/- 14V (har voltmeter også). Lader heller batteriet isteden.

Med mine forholdsregler har jeg faktisk ikke opplevd strømmangel på noen av mine biler hittil.

Posted

hei!

Gjelder det når jeg skal koble til Defa Warmup pakke også, Trond Roald? Laderen til den altså?

Posted

hei!

Gjelder det når jeg skal koble til Defa Warmup pakke også, Trond Roald? Laderen til den altså?

jeg koblet meg inn på plussuttaket og gods i motorrommet,

når jeg har montert på s211.da skal det ikke bli noe problem.

Posted

Når vi først er innom Defa. Jeg ringte G.Myhren i Oslo heromdagen og spurte om montering av motorvarmer på min E220T CDI, "Nei det har vi sluttet med fordi det er så vanvittig mye jobb å montere Defa motorvarmer på den motoren. Du må av med girkassa etc etc. og sluttsummen vil bli så høy at du kan like godt satse på Webasto... Dessuten tør vi ikke pga av riskiko for å ødelegge noe ifm jobben..."

Jeg synes det var et merkelig svar fra et firma jeg trodde var seriøst og profesjonelt og som jeg tidligere har hatt gode erfaringer med. Det er mulig de vil selge mere Webasto, men alikevel. I følge Defa på nettet skal starteren av ved montering av varmeelementet, men at det koster 17000,- å montere motorvarmeren tar jeg "med ett par kilo salt"

Er det sant det de sier Trond Roald?

Forresten så har jeg faktisk et langt bedre varmeapparat i S211 diesel uten motorvarmer sammenlignet med S124 bensin med motorvarmer takket være tilleggsvarmeren, det hadde jeg ikke trodd på forhånd faktisk. (enda en grunn til å holde batteriet i tipp-tipp stand vinterstid).

Posted

Kjører ikke så ofte langturer, og det er derfor jeg lader batteriet et par ganger hver vinter (derfor jeg startet tråden....).

Ok.

Har syremåler, men hva hjelper det når det er gele i batteriet? Ladespenningen gidder jeg ikke tukle med når den kanskje ligger rundt +/- 14V (har voltmeter også). Lader heller batteriet isteden.

Da blir det vanskelig å måle syrevekt. For å måle hvor godt ladet batteriet er, så la det stå ubelastet en del timer (til mårran etter?) og mål spenningen. Det kan da leses ut fra en tabell hvor godt oppladet det er.

Med mine forholdsregler har jeg faktisk ikke opplevd strømmangel på noen av mine biler hittil.

Det er det heller ikke så ofte man gjør. Med diesel er du bedre rustet, da du ikke har noe sånt tull med elektrisk oppvarming av manifold, tenning og sånt.

Husk at hvis du lader opp batteriet, så er det bare snakk om noen få dager, så har det "gått seg til" igjen.

Hvis ladespenningen ligger rundt 14v, så får du aldri ladet det ordentlig med småkjøring.

Du har ikke elektrisk motor-/kupevarmer, da? Kan jo koble en sånn liten lader på DEFAen. En helt genial løsning dersom bilen står tilkoblet strøm.

Posted

Det er det heller ikke så ofte man gjør. Med diesel er du bedre rustet, da du ikke har noe sånt tull med elektrisk oppvarming av manifold, tenning og sånt.

Nuvel, med 1700W tilleggsvarmer, gløding, og ørten lyspunkter som tennes og slukkes hver gang du låser opp bilen eller åpner døra går det med en del strøm.

Det er vel lenge siden en dieselbil kan kjøre et stykke uten lading og kaputt batteri...

Posted

Nuvel, med 1700W tilleggsvarmer, gløding, og ørten lyspunkter som tennes og slukkes hver gang du låser opp bilen eller åpner døra går det med en del strøm.

Det er vel lenge siden en dieselbil kan kjøre et stykke uten lading og kaputt batteri...

De 1700w trekker en god del, ja. Tenkte ikke over det. Hvor lenge jobber den? Kan vel ikke være så mange minutter? Gløding er også bare like før og like etter start. Jeg regnet en gang på hvor mye strøm det tar å starte bilen min med gløding og det hele. Er ikke mange Ah som skal til, bare mange A.

Posted

Etter det jeg vet kobles tilleggsvarmeren ut så fort kjølevannstemperaturen er 60 grader Celcius. Et elektrisk motorvarmerelement (f.eks DEFA) gir ca 6-700W til sammenligning.

Mener å huske at dieselpumpa som mater common-railen er elektrisk?