MortenE Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Har tenkt å puste liv i det gamle ac anlegget i bilen min! Før eg bruker 2000kr på vakumering og etterfylling, hadde det jo vært greit å fått testet att systemet virker!Anlegget holder på gass, da det kommer gass ut når eg trykker inn påfyllingsventilen! MEN! Kompressoren går ikke rundt! Nå er jo dette slik den er bygd! Den skal ikke gå rundt med mindre "pressure switch" blir aktivert, noe som ikke skjer ved lavt nivå på gasstanken! Finnes det noen måte å tvangskjøre kompressoren? Er greit å vite att magnetclutchen virker før eg bruker penger på etterfylling! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Har tenkt å puste liv i det gamle ac anlegget i bilen min! Før eg bruker 2000kr på vakumering og etterfylling' date=' hadde det jo vært greit å fått testet att systemet virker!Anlegget holder på gass, da det kommer gass ut når eg trykker inn påfyllingsventilen! MEN! Kompressoren går ikke rundt! Nå er jo dette slik den er bygd! Den skal ikke gå rundt med mindre "pressure switch" blir aktivert, noe som ikke skjer ved lavt nivå på gasstanken! Finnes det noen måte å tvangskjøre kompressoren? Er greit å vite att magnetclutchen virker før eg bruker penger på etterfylling!M.[/quote'] Hvis trykket er for lavt, vil den ikke starte. Det sitter en liten sensor til dette rett bak venstre hovedlykt, og litt mot høyre (venstre når du står foran bilen). Det går et rør mot høyre med en sensor på. På den er det plugget to ledninger. Hvis du drar av en av disse, skal kompressoren starte selv om det er for lavt trykk.Jeg trenger vel ikke nevne at du ikke gjør det mer enn akkurat nok til å teste?? Hvis du har R12 (t.o.m. '92-modeller), bør du bygge om til R134a , da det ikke er så lett å få fyllt R12 lenger. Det er den samme kompressoren og de samme enhetene ellers, men oljen må skiftes i kompressoren, da olje ment for R12 ikke blander seg med R134a. Derved får ikke kompressoren smøring. Når du først skal fylle, kan det være lurt å skifte filteret samtidig. Sørg for at det også fylles noe kontrastguffe når de fyller anlegget. Da blir det lettere å spore evnt. lekkasjer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Frode! Dette virker ikke uten nok gass på tanken! Pressure switchen krever trykk på tanken for å respondere! Sandnes Elektro diesel bruker noe de kaller for "erstatnigsgass" istedenfor R12. Usikker på hva det er! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Frode! Dette virker ikke uten nok gass på tanken! Pressure switchen krever trykk på tanken for å respondere! Sandnes Elektro diesel bruker noe de kaller for "erstatnigsgass" istedenfor R12. Usikker på hva det er! Såvidt jeg har skjønt, så er den kontakten "koblet" når det er for lavt trykk, og åpen når det er OK. Hvis trykket da er for lavt , og man drar av ledningen, vil systemet tro trykket er OK, og starte kompressoren selv om det er for lavt trykk. Det er i hvertfall slik jeg er blitt forklart det, men jeg skal jo ikke banne på at det stemmer. EDIT : Jeg kan teste etterpå hvis jeg husker det. Min funker jo, så hvis den stopper når jeg drar av den kontakten, så er det omvendt . Jeg har også hørt om diverse erstatningsgasser, men det som er så vanskelig når det gjelder AC, er at man får så mange forskjellige svar. -Det går fint å bygge om R12 til R134a ved bare å ha i litt "konverteringsolje" og fylle R134a-Det går fint å bygge om R12 til R134a, men "konverteringsolje" må man aldri bruke, man må tappe av den gamle olja og ha på ny.-Det går fint å bruke R134a på R12-anlegg hvis oljen er byttet-Det er bare tull å i det hele tatt prøve R134a-gass på R12-anlegg uansett, for da kommer bare gassen til å sive ut. Det er i hvertfall noen av svarene jeg har fått. Det virker som det er flertall blant de jeg har snakket med for å bygge om til R134a, men at man tømmer kompressoren for den gamle olja, bytter filter og har på R134a sammen med kontrastvæske. En annen mulighet er å få tak i noe R12 og fylle på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Fantastisk hvis du gidder sjekke på din! Greit å vite om eg skal begynne å lete etter kabelbrudd, ny kompressor eller begge deler.... M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Fantastisk hvis du gidder sjekke på din! Greit å vite om eg skal begynne å lete etter kabelbrudd' date=' ny kompressor eller begge deler.... M.[/quote'] Jeg tok feil... Når en ledning nappes ut, stopper kompressoren, så for å sjekke om det er lavt trykk som gjør at den stopper, må du dra ut begge pluggene og kortslutte dem. Kompressoren starter da umiddelbart hvis det er lavt trykk som har stoppet den. Det er forresten denne pluggen : Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Yepp! Der har du pressure switchen ja! Supert! Skal teste med å kortslutte! Enten brenner hele driten opp, eller så blir det fylling av anlegget til uken.... Takk skal du ha! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Yepp! Der har du pressure switchen ja! Supert! Skal teste med å kortslutte! Enten brenner hele driten opp' date=' eller så blir det fylling av anlegget til uken.... Takk skal du ha! M.[/quote'] Som nevnt tidligere prøver du ikke dette lenge! Sett temperaturen på minimum, og trykk inn den øverste knappen før du prøver. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MBSL Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 @MortenJeg har Autodata sin "store kloke" AC bok om du trenger tegninger, og teknisk dokumentasjon vedrørende ditt anlegg. Kjør på med erstattningsgass, hold deg vekke fra konvertering til 134A. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 @MortenJeg har Autodata sin "store kloke" AC bok om du trenger tegninger' date=' og teknisk dokumentasjon vedrørende ditt anlegg. Kjør på med erstattningsgass, hold deg vekke fra konvertering til 134A.[/quote'] Hvilken gass bør brukes som erstatning, og hvorfor skal man la være å konvertere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 23, 2005 Share Posted April 23, 2005 Har du koblingsskjema på original ac til 90-300E/TE også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted April 24, 2005 Share Posted April 24, 2005 hvorfor skal man la være å konvertere? Fordi det er penger ut av vinduet..... En vil få levert gass til disse "gamle" anleggene i minst 20 år fremover, så det kan diskuteres konvertering den dagen kompressoren eller lignende ryker.... Erstatningsgassen fungere glimrende jeg har brukt det så lenge jeg har hatt bilen og det blir bikkjekalt hvis jeg skrur det på full guffe, så kaldt faktisk at det kondenserer på utsiden av front vinduet.... Bosch i Sandnes, dvs Sandnes Elektro Diesel levere gass til våre biler og de skal ha 2000,- for fylling/tørking og trykktestingMen er en så dum å går til B&S så vil en sikkert få en ombgging og++++ før en er ferdig.... Dette er da for persone som bor på sør/vestlandet hvor dette kan gjøres i andre steder i Norge vet jeg ikke.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 24, 2005 Share Posted April 24, 2005 hvorfor skal man la være å konvertere? Fordi det er penger ut av vinduet..... En vil få levert gass til disse "gamle" anleggene i minst 20 år fremover' date=' så det kan diskuteres konvertering den dagen kompressoren eller lignende ryker.... [/quote'] Kult. Høres bra ut. Vet du hvilken gass det er snakk om? Er det den som heter R413 elns ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Joda! Kompressoren går som en kule, når ledningene kortsluttes! Da er det forhåpentligvis bare gass/ trykk som mangler! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Joda! Kompressoren går som en kule' date=' når ledningene kortsluttes! Da er det forhåpentligvis bare gass/ trykk som mangler! [/quote'] Den sensoren melder i hvertfall for lavt trykk, så om du får trykket opp, vil den starte, og forhåpentligvis er det ikke mer som er feil. Det er antakelig en grunn til at gassen er borte, så få tatt en trykktest og utbedre evnt. lekkasjer før du fyller det. Frode Larsen nevnte en erstatningsgass, som kan være verdt å sjekke opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Joda, Frode snakker om mye rart han..... Han stod og fektet med hendene og pekte i går blant bussvrakene! Ifg Frode er det vanlig att ett anlegg lekker opptil 20% i året når det har passert en viss alder! Men dette kan han jo greie ut om selv! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 He, he...litt engasjerte ja..!! Det jeg har funnet ut at når bilene blir eldre enn 8-10 år så vil anlegget lekke litt hele tiden, det er minimalt men en kan tenke seg ca 15 - 25% lekkaskje i løpet av et år, det variere selvfølgelig mye fra bil til bil, noe lekker ikke i det hele tatt..... Det som skjer da er at en ikke trenger full pakke, det trengs bare litt etterfylling av gass, dvs at en slipper unna med mindre enn en høvding i kostnader.... Jeg fikk full pakke i fjor, dvs tapping, tørking, trykktesting, påfylling or testing, slik at jeg kun trenger etterfylling i år da mitt anlegg lekker litt og når vår og varme kommer så er det for lite gass til at kompressoren vil starte.... En annen ting er at kompressorene til MB er skuddsikre, har til nå ikke hørt fra noen at den har røket uten at det har skjedd en feil i systemet slik at den feks har gått lenge uten gass = uten smøring...... Det er i 99% av tilfellene et gass problem eller noe elektrisk som gjør at a/c ikke fungerer..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 når vår og varme kommer så er det for lite gass til at kompressoren vil starte.... En annen ting er at kompressorene til MB er skuddsikre' date=' har til nå ikke hørt fra noen at den har røket uten at det har skjedd en feil i systemet slik at den feks har gått lenge uten gass = uten smøring...... Det er i 99% av tilfellene et gass problem eller noe elektrisk som gjør at a/c ikke fungerer..... [/quote'] Tror jeg hadde blitt ganske grinete hvis jeg hadde hatt full overhaling av anlegget i fjor, for så å måtte fylle på mer igjen i år. Jeg vet ikke hvordan det står til med gassen på min, men det kjøler i hvertfall som bare det, og der er det ikke gjort noe siden bilen var ny såvidt jeg vet. Det er i hvertfall ikke gjort noe siden den kom til landet i '97, og jeg vil ikke tro det ble fylt på de første fem årene den gikk. Imidlertid ser det ut til at jeg har de samme problemene med AC i år som i fjor. Det ene er at den uler når den har stått en kort stund 15min - 2 timer omtrent, men det gir seg etter et minutt, maks. Uler bare på litt turtall og oppover. Det andre er at etter å ha gått i alt fra 10 minutter til et par timer, stopper den å kjøle. Det er en elektrisk feil som lagres, altså ikke for lavt trykk. Stopper og starter jeg motoren, er ac i gang igjen med en gang. Det samme hvis jeg bare kobler fra sikringen til varmeapparatet et tidels sekund. Det ser ut til at jeg skal til Mathisen bilelektro en tur mandag 02/05. Han hadde et par idéer han ville teste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frode Posted April 26, 2005 Share Posted April 26, 2005 Tror jeg hadde blitt ganske grinete hvis jeg hadde hatt full overhaling av anlegget i fjor, for så å måtte fylle på mer igjen i år. Det er ikke snakk om noe overhaling, det er kun gass tømming, tørking og så fylling av ny gass så hele systemet er det originale og det er det ikke gjort noe som helst med.....Hadde tenkt å få byttet noen pakninger etc og se om det hjelper litt men har så mye annet på tapetet at det ikke har blitt prioritert....ennå... nå begynner varmen snart så da er det vel på tide..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted May 26, 2005 Share Posted May 26, 2005 Denne fortjener vel litt oppfølging etter alt maset.... kr.1873 fattigere og bilen er kald som en frysebox inni! Sandnes Elektro Diesel testet og fyllte anlegget og det fungerte faktisk over all forventing! 18 år etter det ble produsert....... Det er kvalitet det! Når det er sagt, kan og nevnes att kobinasjon av 75hk, 1500kg og AC ikj akkuratt drar skinnet av pølsa....... Men kaldt er det! edit; det var R409 som ble brukt som gass, 1,2liter ca.600kr.Takk til Frode S for god oppfølging og fine bilder! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Denne fortjener vel litt oppfølging etter alt maset.... kr.1873 fattigere og bilen er kald som en frysebox inni!edit; det var R409 som ble brukt som gass' date=' 1,2liter ca.600kr. M.[/quote'] Bra det ordnet seg! Deilig med AC nå som det begynner å bli varmt. Såpass er det definitivt verdt å få kjøling!! Det er verdt mye mer også. Sjekket de etter lekkasjer? Sa han noe om hvor effektiv R409 er i forhold til R12? Ble den bare fylt på uten å bytte olje? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MortenE Posted May 27, 2005 Share Posted May 27, 2005 Anlegget ble satt under vakum i 1 time, og det var ingen lekkasje! R409 vs R12 ble det ikkje sagt noko om! M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.