Geir Tore Simonsen Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Jeg har nettopp fått bilen på veien igjen etter å ha overhalt girkassen. Den havarerte i slutten av november i fjor, og grunnet tidspress på jobb og ellers fikk jeg ikke skrudd den ut av bilen før i januar. Deretter gikk det helt til sommerferien før jeg fikk tid til å begynne på selve overhalingen. Nå gynger bilen veldig bak uansett hvilken innstilling jeg setter på airmatic. Jeg mener ganske bestemt at den ikke var slik før havariet, så det virker som bakdemperne ikke likte at bilen har stått på bukk så lenge. Jeg har lest av feilkoder med star, men det ligger ikke inne noen koder. Er det da noen mulighet for at gyngingen skyldes noe annet enn mekanisk svikt i demperne? Jeg tviler, men tar gjerne mot tips hvis noen har peiling på andre ting jeg bør sjekke. Rekker uansett ikke å skifte de før helga så jeg vil sette meg litt bedre inn i systemet før jeg kjøper dempere og setter i gang. Bilen har gått 206 000. Quote
KennethJ Posted September 8, 2015 Posted September 8, 2015 Et tips er at demperne kan være svindyre her i landet.. Dette er ikke vanlige dempere, de har forskjellige innstillinger de også. Å bestille de fra utlandet kan kanskje lønne seg.. Jeg byttet like gjerne mine bakdempere i Tyskland for under halv pris av hva BOS skulle ha. Jeg antar at du må tenke på luftfjæringen også når du bytter dempere, uten at jeg vet noe om det. Quote
Geir Tore Simonsen Posted September 9, 2015 Author Posted September 9, 2015 Jeg var klar over at demperne hadde aktuatorer. Nå har jeg fått sett litt i WIS, og det var som jeg antok. Avhengig av innstilling comfort/sport1/sport2 økes tverrsnittet olja kan strømme gjennom, hvor comfort er maksimalt tverrsnitt. Dvs. at feil på styringen av aktuatorene aldri vil kunne gjøre bilen mykere enn comfort, det må være lekkasje på selve demperen. Jeg kjøpte nye dempere hos BOS, denne gangen hadde de tilnærmet samme pris som Autotrio, faktisk hårfint under. Sjekket også online-teile.com som typisk lå på halvparten av BOS på girkassedelene, men det ville faktisk vært dyrere å bestille demperne derfra. Quote
Guest 1042 Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Jeg kjøpte nye dempere hos BOS, denne gangen hadde de tilnærmet samme pris som Autotrio, faktisk hårfint under. Ca 5000;- pr stk? Quote
Geir Tore Simonsen Posted September 10, 2015 Author Posted September 10, 2015 Jeg kjøpte nye dempere hos BOS, denne gangen hadde de tilnærmet samme pris som Autotrio, faktisk hårfint under. Ca 5000;- pr stk? Nei, ca. 6300,- pr. stk. 553 euro hos online-teile er omtrent samme pris med mva, men da kommer frakt og tollgebyr i tillegg. De var mye rimeligere på girkassedelene, så jeg bruker de som en slags referanse. De har ingen rimelige fraktalternativer, så man må bestille for minst et par tusen for at det skal ha noe for seg. Quote
Eirik Tømmerås Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Alt i alt er vel ikke de demperene så dyre. Har en kompis med Ford Mondeo st.v. med nivåreg. og han måtte betale ca 5000,- pr stk. Men jeg skiftet bakdempere på 190´n i sommer og betalte ca 1000,- for begge(Sachs) Quote
KennethJ Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 6300,- pr. stk?? Det er mer enn jeg betalte ferdig byttet i Tyskland for 1 år og 8 mnd siden. Quote
Geir Tore Simonsen Posted September 10, 2015 Author Posted September 10, 2015 Men krona har vel svekket seg ganske mye siden da? Quote
KennethJ Posted September 10, 2015 Posted September 10, 2015 Joda, men som sagt.. Inkludert arbeid.. Quote
Recommended Posts