Olaf Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Det finnes flere måter for å justere ventilene på en 4-sylindret motor med den mest vanlige tenningsrekkefølgen 1342, men noen metoder er unødig omstendelige og gjør det vanskelig å holde rede på hva som er justert. Her er en beskrivelse av den såkalte overlappsmetoden, den er enkel og pålitelig, tar for seg én sylinder av gangen, og krever bare en halv omdreining av motoren mellom hver justering. Metoden er også godt egnet for de som aldri har forsøkt å stille ventiler før, og fungerer like godt på en slapp standardmotor som en blodtrimmet racemotor. Det kan godt hende at metoden fungerer på en dieselmotor med samme tenningsrekkefølge også, men jeg vet ikke hvor tunge de er å dra rundt. På en vanlig 4-sylindret motor vil nesten alltid to og to stempler bevege seg likt, vanligvis 1-4, og 2-3, men de vil befinne seg i hver sin fase. Når stempelet i den ene sylinderen nærmer seg toppunktet etter å ha tømt sylinderen for eksos, og eksosventilen lukker mens innsugsventilen begynner å åpne, kalles det overlappfasen. Motsvarende stempel i den andre sylinderen nærmer seg da toppunktet i tenningsfasen, og begge ventilene er helt lukket. Det er ikke kritisk å finne det eksakte toppunktet i overlappsfasen, for ventilene i den motsvarende sylinderen er lukket i ganske lang tid før og etter tenningstidspunktet. De er da i en posisjon hvor begge ventilene kan justeres samtidig. En 27mm pipenøkkel passer på mutteren på veivakselen, noen fortrekker isteden å dreie motoren via mutteren på servopumpa. Hvis du tar ut tennpluggene er motoren lettere å dreie rundt. Motoren skal dreies med klokka når du står foran bilen og ser ned på motoren, motorens forreste sylinder er nummer 1. Begynn ved å dreie motoren mens du følger med på eksosventilen på syl 1; når den lukker og du ser at innsugsventilen begynner å åpne, så er du i overlappfasen. Hvis du dreier for langt, fortsett å dreie videre i samme retning til du kommer til riktig punkt igjen, drei aldri motoren i motsatt retning. Sylinder 1 befinner seg i overlappfasen: da kan du justere begge ventilene for syl 4 Drei motoren en halv omdreining Sylinder 3 befinner seg i overlappfasen: da kan du justere begge ventilene for syl 2 Drei motoren en halv omdreining Sylinder 4 befinner seg i overlappfasen: da kan du justere begge ventilene for syl 1 Drei motoren en halv omdreining Sylinder 2 befinner seg i overlappfasen: da kan du justere begge ventilene for syl 3 Gjør alt en gang til for å sjekke at målene er riktige. Bladmålet skal kunne trekkes tregt ut etter justering, det skal ikke sitte fast. For liten klaring øker mulighetene for brente ventiler, så det er alltid bedre med litt for mye klaring enn litt for lite. Lykke til! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Og jeg takker for oppfinnelsen av hydrauliske løftere (etter å ha justert ventiler på Ford V6 i 25 år) Quote
Olaf Posted September 7, 2015 Author Posted September 7, 2015 Da skulle du vært med å stilt ventiler på Dodgen min, seks sylindre skal stilles med gående motor! Jeg lurte faktisk på om det gikk an på M102, men det hadde blitt litt for mye søl p.g.a. kamdrevet. Slantsix'en har jo støtstenger, så det blir litt mindre søl. Det er en likevel en ganske hårete opplevelse! De hydrauliske løfterne kom faktisk på noen korte M102 motorserier i 230E/TE i april/mai 1983, ellers er det jo bare mekanisk justerte vippearmer på alle motorene i W123. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Vet at Opel sin 2,0 i 1978 hadde et opplegg med å grovjustere ventilene med motoren i gang selv om den hadde hydrauliske løftere. Quote
OlaNormann Posted September 7, 2015 Posted September 7, 2015 Det nevnes opel og søl. På Opel/GM så var det egne plastdeksler som man monterte over kamdrevet. Så var det bare å starte uten søl. Så vrei vi til ventilen akkurat sluttet å tikke pluss en omdreining (hvis jeg husker riktig) genialt enkelt så en 10 åring kan gjøre det. Quote
Olaf Posted September 8, 2015 Author Posted September 8, 2015 Justering med gående motor sikrer vanligvis en veldig korrekt justering, og den blir som regel lik på alle ventilene. Jeg håper at beskrivelsen av justering med overlappsmetoden kan få noen til å ta sjansen på å justere sjøl, uten å være mekaniker på forhånd. Bruk av hodet er like viktig som oljete fingre! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FredrikE300D Posted October 5, 2015 Posted October 5, 2015 Justert mange BMW seksere med denne metoden, og det funker hver gang Når det gjelder gamle Opeler så justeres de mens de går, og det er enkelt som bare det Quote
Olaf Posted October 5, 2015 Author Posted October 5, 2015 Og veldig gøy! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Gujoni Posted October 6, 2015 Posted October 6, 2015 Opel hadde vel samme type vippearmer som Ford sine engelske V-motorer, nemlig sånne som vipper rundt en kule. Disse måtte vi justere mens motoren gikk, ellers ble det ikke stille. Jeg gjorde det også på de tyske noen ganger, men fant ut at det slet veldig på søkerbladene pluss at man ble litt nummen i hendene av bevegelsen i leddnøkkelen. Denne metoden ville jeg ikke prøvd på andre motorer enn de med støtstenger. Dårlig ide å putte søkerbladet mellom kamaksellen og vippearmen mens motoren går....... Quote
Olaf Posted October 6, 2015 Author Posted October 6, 2015 Dårlig ide å putte søkerbladet mellom kamaksellen og vippearmen mens motoren går....... Man blir jo innmari sterk i klypa, da... Man kan jo fortsatt justere mellom vippearm og ventil. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
kakemann Posted October 11, 2015 Posted October 11, 2015 Hva slags verktøy trenger man for jobben og hvor kan jeg bestille toppdekselpakkning? Samt slik et bladmål til min M115.954 motor. Quote
Olaf Posted October 11, 2015 Author Posted October 11, 2015 Jeg har aldri hatt oppe en M115, men det er det sikkert andre som har hatt. Får du ikke svar her så lag en egen post. Et bladmål i mm får du i bilrekvisitaforretninger, koster ikke stort. Jeg ser i skriftlige beskrivelser at du trenger en spesialnøkkel, men det ligger også ute en video hvor det anbefales å bruke en vanlig fastnøkkel, enkelte ting må da fjerne før justeringen, f.eks. peilepinnerøret. Let litt på nett, f.eks. adjusting tappets (eller valves) on a m115, ventilspiel einstellen m115, det ligger også mange videoer ute. Se beskrivelser her: http://www.nordlichter.org/ksc/ventile.html http://www.strichacht-forum.de/knowhow-v2/index.php?title=Ventile_einstellen Med vennlig hilsen, Olaf Quote
tommern57 Posted October 13, 2015 Posted October 13, 2015 Toppdekselpakning får du på nærmeste MB forhandler. Er vel A 115 016 01 80 om jeg ikke husker feil. Løsne slange til bremseservo på manifolden, fire muttere på dekselet, og du er inne. Det finnes noe spesialvertøy, men jeg har aldri brukt det. Med litt kløkt klarer man seg med det verktøyet en har Quote
kakemann Posted October 19, 2015 Posted October 19, 2015 Har fått opplyst av Tore Fronth at det skal være 10mm på innsug, og 20mm på eksos. Men finner ingen bladmål hverken på biltema eller på jula i den tykkelsen.. Tror jeg har misforstått han Det skal være 0,10mm og 0,20mm ikke sant? Quote
kakemann Posted October 20, 2015 Posted October 20, 2015 Da har jeg prøvd meg på ventiljustering. Det gikk ikke sånn allverdens bra, jeg sleit litt med å finne ut av hva som var overlappsfase osv i begynnelsen. Kastet etterhvert inn håndkle da jeg ikke fikk justert ventilene, pga ingen av mine fastnøkler passet på justeringsmutteren. Fikk ikke bladmålet inn under noen ventilarmer forutenom eksosventilen på syl.3, der var klaringen litt for mye, mens på de andre fikk jeg som sagt ikke bladmålet inn under. I følge https://www.youtube.com/watch?v=2-4wkwaOlEs denne videoen som tar for seg en litt eldre motor, skal ventiljusterings - mutteren være 17mm. I videoen snakker han om at 17mm ofte ikke passer helt, og at man da står i fare for å runde bolten. Så ja, jeg fikk sett og erfart litt, men ikke justert noe.. Noen bilder: Litt vanskelig å se på bildet, men 17mm passet altså ikke. Noen som vet om det er 17mm som gjelder for meg også (M115.954), eller skal jeg ut å kjøpe 16mm i morgen å se om det passer? Står kammen her i riktig posisjon for justering av denne sylinderen? (syl. 4) Quote
tommern57 Posted October 21, 2015 Posted October 21, 2015 Du skal måle mellom vippearm og kam på en M115. I mellom ventil og vippearm er for dieselmotora. Jeg husker ikke størrelsen på justeringsskruen, men det var kanskje 17? Det er vel sånne selvlåsende justeringer her, så du må ta i litt. Spesialverktøyet er vel en sånn kråkefot med en krokete forlenger på til 1/2" drive. Ser ikke så gale ut mht posisjonen på bildet. Når begge lobene peker like mye oppover, kan du justere. Lurer på om jeg ikke vippa av fjæra på et par ventiler for å komme til på de i midten mot gasseren. Quote
Olaf Posted October 21, 2015 Author Posted October 21, 2015 I den linken du fikk, så er det bilder av både verktøy og bladmål på riktig sted: http://www.strichacht-forum.de/knowhow-v2/index.php?title=Ventile_einstellen Mvh. Olaf Quote
bige Posted October 21, 2015 Posted October 21, 2015 I den linken du fikk, så er det bilder av både verktøy og bladmål på riktig sted: http://www.strichacht-forum.de/knowhow-v2/index.php?title=Ventile_einstellen Mvh. Olaf Kråke fot mener jeg de har på biltema - samme som brukes på ford med en overliggende kam ..http://nettbutikk.fosen-tools.no/products/kraftpipesett-krkefot-15stk-mm Quote
MadMaster Posted October 22, 2015 Posted October 22, 2015 Jeg har en 240 Diesel w123 1979 modell. Når vet man at man må justere ventiler på motoren? Quote
tommern57 Posted October 22, 2015 Posted October 22, 2015 Når den begynner å høres ut som en gammal skrivemaskin. Skulle jeg tippe, så ville jeg si et interval mellom 60 og 100'km Pluss at hvis du kjører med for store gap, mister du effekt. Men det er vel knappt merkbart på en diesel? Edit: Som regel blir gapet større og større, men lurer meg på om det ikke har en tendens til å bli mindre og mindre på gamle MB-diesler? Da vil man merke at de blir tungstarta etterhvert Quote
Recommended Posts