Frodo Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Min 260E 4matic er unaturlig tørst. Den får åpenbart for fet blanding, noe eksosen sladrer høylytt om (Bl a kjempende utslipp). Har selv en teori om hva årsaken er, men skulle gjerne hadd en second opinion. Eller til og med kanskje noe som kunne assistere... Finnes det noen dyktige motormenn i regionen? Noen som kan anbefale noen som kunne tatt en titt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Vanskelig å finne noen som kan den innsprøytninga godt. Men de vanlige feilene er bl.a: luftmengdegiver, dyser, vakuumlekasjer, bensinmengdegiver og tenningsdeler. Ellers hender det at katalysator er tett og feil på releer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frodo Posted September 5, 2015 Author Share Posted September 5, 2015 Mange, dessverre, gode alternativer der... Magefølelsen min har sagt lambdasonde - men, det kan hende det er et alternativ som kommer lengre ned i prioriteringa Må finnes noen som har noe/mye erfaring med M103-motorene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 lambda kan du sjekke med et multimeter i diagnosekontakta. det står oppskrift på hvordan du sjekker det på nett, her å tror jeg. du kan jo skru ned co litt,men bruker den mye mere bør det jo være noe feil. hvordan er den å starte? har en m102 her som startet tvert da det var kaldt,men men måtte ha gasspedalen nede ved start i varmt vær. Der var det tempføleren som var problemet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas94 Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Hva vil du si er tørst? 260n jeg hadde brukte 0,9 på KJEMPE fin go forsiktig langkjøring. Å snittet var vel 1,3-1,4 kanskje.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted September 5, 2015 Share Posted September 5, 2015 Husk at m103 motorene har "store" eksosanlegg. De lager masse kondens og dampskya kan ligge tett. Spesielt på vår og høst. Kan innimellom tro toppakningen er på tur. Lukter det bensin av eksosen? Jeg har kjørt min m103 300 på 1.22 de siste 63 000. Alt mellom 1 og 1.4 bør være ok på denne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frodo Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 Starter som et skudd (nesten for lett) uansett temperatur Har ligget på ca 1,8 på blandakjøring Tyna den ned i 1,33 fra Lillestrøm til Alvdal på tur hjem til Trøndelag forleden Eksosen både lukter litt surt og uforbrent og er "sotete" Motoren går pent, men yter nok ikke som den burde. Ikke optimal forbrenning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted September 6, 2015 Share Posted September 6, 2015 føler du at alt ellers er riktig så juster 1/4. 1/2 runde på co-skruen. Du skal skru oppover, å husk at unbracoskruen er fjærbelastet så du må dytte den ned, finne et hakk å så skru. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen F.J Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 Mercedessource på Youtube har noen videoer der han holder på med innsprøytningen. kjører selv min 300 4-matic (M103) på 0.9 på langkjør og 1.1 - 1.4 på blandet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frodo Posted September 7, 2015 Author Share Posted September 7, 2015 Skeptisk til å skru på blandingsskruen (som er hittils urørt og plombert) før en (eller flere) eventuelle feil er rettet Kan fort bli dobbelt feil det Mulig jeg må sette min lit til noen med litt praktisk erfaring med motortypen før jeg prøver på noen triks Takk for alle tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted September 7, 2015 Share Posted September 7, 2015 plombert co-skrue????????? du kan skru den litt å ha kontroll på hvor mye du skrur. etter det jeg skjønner så er den ikke bra i dag så du kan ikke gjøre det så mye værre. bruker du en vanlig unbraco med den lange enden ned så ser du lett på den andre hvor den står. det er et veldig "enkelt" sprut så du klarer ikke å sprenge bilen med å skru litt. ellers så kan du besøke bos eller et annet verksted så de måler co for deg å da evt justerer hvis du er utenfor verdiene. er du innenfor så skal den bruke den bensinmengden den gjør nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frodo Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 Så vidt jeg har klart å måle ut er det lambasonden som er gåen Godt jeg ikke skrudde på noe Sitter jævlig til - blir ikke noen højdare å få den ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
modzona Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 Selv brukte jeg en fastnøkkel for å få min byttet. Husker ikke hvilken størrelse det var. Brukte ring enden også et par gode slag med hammeren så kom den løs. Fant ut det var lettere enn å bruke en skralle med lamba kopp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frodo Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 Selv brukte jeg en fastnøkkel for å få min byttet. Husker ikke hvilken størrelse det var. Brukte ring enden også et par gode slag med hammeren så kom den løs. Fant ut det var lettere enn å bruke en skralle med lamba kopp. Vanskelig å komme til med en vanlig nøkkel Husker du hvor stor nøkkel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tor Anton Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 du husket at lambdasonden ikke virker på kald motor???? starter du å måler så er alt tull fram til den er varm. Du kan ta ut kontakta å dra ledningen ut fra karosseriet slik at du kan tre ringen på nøkkelen nedover ledningen å ned på sonden. Bruker du andre enden så er det fort gjort å runde 6-kanten. tar du med en 22 og 24mm nøkkel så tror jeg du er i mål. Lenge siden jeg har tatt ut en slik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
modzona Posted September 14, 2015 Share Posted September 14, 2015 Var rundt 20-24mm området jeg også var på. Men på min så var 6kanten nesten rustet vekk på lamba så mener på at jeg måtte en dim opp på den nye jeg monterte. Hvis du bruker en fastnøkkel hvor enden har en vinkel. Bruk den slik at når ring enden ligger flat så peker nøkkelen nedover da kommer fastnøkkelen fram under bilen slik at du får slått på den med en hammer hvis det trengs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frodo Posted September 14, 2015 Author Share Posted September 14, 2015 Takk, begge to 👍🏽 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tommern57 Posted September 15, 2015 Share Posted September 15, 2015 De fleste lambda er vel 22 så vidt jeg husker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted October 26, 2015 Share Posted October 26, 2015 Fant du ut av dette? Har ligget på ca 1,8 på blandakjøring Tyna den ned i 1,33 fra Lillestrøm til Alvdal på tur hjem til Trøndelag forleden Det forbruket der ligger jo en del unna det jeg var vant til på min m103. Jeg kom ned i 0,75 på "aktiv" langkjøring fra Gol til Trondheim. Har du prøvd å røske ut ECU'en og kjøre motoren rent mekanisk? Det gir en god pekepinn på hvilke komponent det er verdt å sjekke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.