Jump to content

God "motormann" i Trøndelag (M103)


Frodo

Recommended Posts

Min 260E 4matic er unaturlig tørst. Den får åpenbart for fet blanding, noe eksosen sladrer høylytt om (Bl a kjempende utslipp). Har selv en teori om hva årsaken er, men skulle gjerne hadd en second opinion. Eller til og med kanskje noe som kunne assistere...

 

Finnes det noen dyktige motormenn i regionen?

Noen som kan anbefale noen som kunne tatt en titt?

Link to comment
Share on other sites

Mange, dessverre, gode alternativer der...

Magefølelsen min har sagt lambdasonde - men, det kan hende det er et alternativ som kommer lengre ned i prioriteringa

 

Må finnes noen som har noe/mye erfaring med M103-motorene?

Link to comment
Share on other sites

lambda kan du sjekke med et multimeter i diagnosekontakta. det står oppskrift på hvordan du sjekker det på nett, her å tror jeg.

du kan jo skru ned co litt,men bruker den mye mere bør det jo være noe feil.

hvordan er den å starte?

har en m102 her som startet tvert da det var kaldt,men men måtte ha gasspedalen nede ved start i varmt vær. Der var det tempføleren som var problemet

Link to comment
Share on other sites

Husk at m103 motorene har "store" eksosanlegg. De lager masse kondens og dampskya kan ligge tett. Spesielt på vår og høst. Kan innimellom tro toppakningen  er på tur. Lukter det bensin av eksosen?

 

Jeg har kjørt min m103 300 på 1.22 de siste 63 000. Alt mellom 1 og 1.4 bør være ok på denne.

Link to comment
Share on other sites

Starter som et skudd (nesten for lett) uansett temperatur

 

Har ligget på ca 1,8 på blandakjøring

Tyna den ned i 1,33 fra Lillestrøm til Alvdal på tur hjem til Trøndelag forleden

 

Eksosen både lukter litt surt og uforbrent og er "sotete"

 

Motoren går pent, men yter nok ikke som den burde. Ikke optimal forbrenning

Link to comment
Share on other sites

Skeptisk til å skru på blandingsskruen (som er hittils urørt og plombert) før en (eller flere) eventuelle feil er rettet

Kan fort bli dobbelt feil det

Mulig jeg må sette min lit til noen med litt praktisk erfaring med motortypen før jeg prøver på noen triks

Takk for alle tips  :D

Link to comment
Share on other sites

plombert co-skrue?????????

du kan skru den litt å ha kontroll på hvor mye du skrur.

etter det jeg skjønner så er den ikke bra i dag så du kan ikke gjøre det så mye værre.

bruker du en vanlig unbraco med den lange enden ned så ser du lett på den andre hvor den står.

det er et veldig "enkelt" sprut så du klarer ikke å sprenge bilen med å skru litt.

ellers så kan du besøke bos eller et annet verksted så de måler co for deg å da evt justerer hvis du er utenfor verdiene.

er du innenfor så skal den bruke den bensinmengden den gjør nå

Link to comment
Share on other sites

Selv brukte jeg en fastnøkkel for å få min byttet. Husker ikke hvilken størrelse det var. Brukte ring enden også et par gode slag med hammeren så kom den løs.

Fant ut det var lettere enn å bruke en skralle med lamba kopp.

 

Vanskelig å komme til med en vanlig nøkkel

Husker du hvor stor nøkkel?

Link to comment
Share on other sites

du husket at lambdasonden ikke virker på kald motor????

starter du å måler så er alt tull fram til den er varm.

Du kan ta ut kontakta å dra ledningen ut fra karosseriet slik at du kan tre ringen på nøkkelen nedover ledningen å ned på sonden. Bruker du andre enden så er det fort gjort å runde 6-kanten.

tar du med en 22 og 24mm nøkkel så tror jeg du er i mål. Lenge siden jeg har tatt ut en slik.

Link to comment
Share on other sites

Var rundt 20-24mm området jeg også var på. Men på min så var 6kanten nesten rustet vekk på lamba så mener på at jeg måtte en dim opp på den nye jeg monterte.

 

Hvis du bruker en fastnøkkel hvor enden har en vinkel. Bruk den slik at når ring enden ligger flat så peker nøkkelen nedover da kommer fastnøkkelen fram under bilen slik at du får slått på den med en hammer hvis det trengs.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fant du ut av dette?

 

Har ligget på ca 1,8 på blandakjøring

Tyna den ned i 1,33 fra Lillestrøm til Alvdal på tur hjem til Trøndelag forleden

Det forbruket der ligger jo en del unna det jeg var vant til på min m103. Jeg kom ned i 0,75 på "aktiv" langkjøring fra Gol til Trondheim.

Har du prøvd å røske ut ECU'en og kjøre motoren rent mekanisk? Det gir en god pekepinn på hvilke komponent det er verdt å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...