Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Nytt medlem som har handlet seg W123 i Nürnberg, Tyskland. 1982 serie 2 W123 280E. Kun gått 79.000 km da jeg hentet den!

Hvorfor jeg valgte akkurat denne bilen? Riktig motor, lav kilometerstand, manuelt gear og ikke minst - air condition!

Bilen er veldig hel og pen uten store feil, men er jo alltids litt å gjøre med en så gammel bil. Første jobb blir å skaffe norske skilter!

Noen bilder for å gi et inntrykk av bilen:

6N8EL.jpg

Se9hL.jpg

0kAG.jpg

Air condition er ettermontert i 2011 og virker utmerket!  :D

vRPCw.jpg

Planer jeg har for bilen:

• Norske skilt
  • Montere tilhengerfeste
  • Sette inn turteller
  • Få flekket opp noen små riper og full lakkrens og polering
  • Oppgradere høyttalerne og spilleren
  • Endre utveksling på differensialen
  • Ettermontere originalt ekstrautstyr

Posted

Gratulerer med en herlig bil!

Personlig syns jeg automat er best i en 280, men det er meg da.. Jeg er en gammal mann etterhvert 8)

Denne var det vel linka til i tråden under 123 i markedet. Artig at den kom hit  :D

Flott farge dette!

Posted

Overraskende lett å få den godkjent.

Var kun å møte opp med bilen og tysk vognkort og vente 30 min!  :D

Ingen spørsmål om sideblinklys eller ekstra papirer.

Noen som kan finne litt fakta ut fra understellsnummeret?

fmVFN.jpg

Posted

Bilen får rettet opp noen små sår i lakken i helga, samt polering. Nye bilder kommer!  :)

Noen som vet om det er enkelt å installere elektrisk høyrespeil på denne? Ligger det klart ledninger, eller må det trekkes opp?

Er noe rart med speilen som er på i dag. Selv om den er justert helt inn så kommer speilbildet så langt ut at jeg ikke ser bakenden av bilen.  :?

Posted

Bilen får rettet opp noen små sår i lakken i helga, samt polering. Nye bilder kommer!  :)

Noen som vet om det er enkelt å installere elektrisk høyrespeil på denne? Ligger det klart ledninger, eller må det trekkes opp?

Er noe rart med speilen som er på i dag. Selv om den er justert helt inn så kommer speilbildet så langt ut at jeg ikke ser bakenden av bilen.  :?

Nei, det ligger ikke klart med kabler. Anbefaler deg å demontere dette på en bil, så ser du hvordan det er lagt opp. Det er ikke så innviklet, men det tar litt tid i gjennomgang til dør og opp til speil. Men herregud, dette er jo kosejobb for deg som har en ferdig bil. Gleder meg virkelig til fortsettelsen her!

Posted

Er noe rart med speilen som er på i dag. Selv om den er justert helt inn så kommer speilbildet så langt ut at jeg ikke ser bakendeln av bilen.  :?

Jeg har det samme problemet på min r107. Der er selve festerammen knekt.

Posted

Fikk bilen tilbake i helga fra polering. Tilhengerfeste har kommet i posten, så da måtte bakfangeren av før montering:

5Kfh3.jpg

Ikke så mye rust, men fant dessverre noe helt nederst i høyre hjulbue. Skulle gjerne ha fått fikset det før det blir et problem.

Fant forresten noen gamle bilder av bilen fra 2010, da hadde den hengerfeste. Dette ble tydeligvis fjernet i 2012 da den ble godkjent med såkalte H-Kennzeichen i Tyskland.

Var derfor enkelt å montere hengerfeste, siden hull og strøm var på plass!  :D

Neste prosjekt blir å montere turteller som kom i dag!

Posted

Er det like enkelt å montere hengerfeste på den som det var på min W201, alt forgikk bak fangeren og inni bagsjerommet.

2 skruer for å få av bakfangeren, samt å løsne et par plastdeksler i bagasjerommet.

6 nye skruer i karosseriet for å feste hengerfestet, tror man egentlig må lage hull til dem, men jeg hadde de fra før. Så må 4 skruer på stabstaget løsnes.

Så ja, ganske enkel jobb!

Posted

Gratulerer så mye! Zypressengrün er en av de fine fargene spør du meg! Den ettermonterte AC-pumpa så veldig interessant ut forresten. Konvertert til R134?

Posted

Gratulerer så mye! Zypressengrün er en av de fine fargene spør du meg! Den ettermonterte AC-pumpa så veldig interessant ut forresten. Konvertert til R134?

Den er R134. Ser fra kvitteringene at den kostet rundt €3000 å montere i 2011.

Posted

Hei Aslak.

Jeg har en 230TE som har en klokke som ikke er med i vår tidsregning lenger! Nå som du har fått en fin turteller med klokke, er du interessert i å avhende klokka du har tatt ut?

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Da var turtelleren på plass. Enklere enn jeg hadde trodd  :D

hmqal.jpg

Den eneste feilen er når jeg passerer 6000 rpm. Da hopper nåla alle veier. Noen tips på hva det kan skyldes?

Hei Aslak.

Jeg har en 230TE som har en klokke som ikke er med i vår tidsregning lenger! Nå som du har fått en fin turteller med klokke, er du interessert i å avhende klokka du har tatt ut?

Med vennlig hilsen, Olaf

Den er til salgs, bare å sende PM

Posted

Ta en titt på benzgarage.de igjen, der finner du Das Spritpumpenrelais am M102, men det skal vel sitte samme sted med M110 motor. På bildene ser du hvor reléet sitter under et plastdeksel som du bare kan klemme inn på kortsidene og bryte løs, og på toppen av reléet står det turtallet der strømmen til bensinpumpa kuttes for at ikke motoren skal gå med for høyt turtall. Turtelleren er koblet mot reléet, så det er sannsynligvis grunnen til at den ikke vil høyere!

Med vennlig hilsen, Olaf

Se pm

• 2 weeks later...
Posted

Da er hengerfeste og tidsriktig skilt på plass. Håper bokstavkombinasjonen kan lure mange til å tro at det er en gammel norsk bil  :P

prj4b.jpg

Posted

Det fulgte med reservekanne til bilen. Jeg tenkte den kunne plasseres inni reservehjulet, men det fikk jeg ikke til.

Har jeg feil felg eller kanne?

VpcM6.jpg

Posted

Det fulgte med reservekanne til bilen. Jeg tenkte den kunne plasseres inni reservehjulet, men det fikk jeg ikke til.

Har jeg feil felg eller kanne?

Tipper "feil bil" - er det ikke slik at reservedekket ligger med yttersiden av hjulet oppover på disse? I så fall er vel festestolpen under dette for høyt til at reservekannen kan brukes der. Kannen er nok laget for eldre biler som hadde yttersiden av reservehjulet vendt innover..