Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en Mercedes W210 - 220CDI 2002 modell stasjonsvogn. Har et noe merkelig problem med nøklene. For at nøkkelen skal slå av alarmen og låse opp dørene må selve nøkkelen være varm.

Hvis nøkkelen ligger i et rom (eller en lomme) og det er under ca 20 varmegrader så låser den ikke opp bilen. Så snart en varmer opp nøkkelen (f.eks holder den i en varm hånd en stund) låser den umiddelbart opp dørene (og slår av alarmen). Har ikke hatt noen problemer med nøklene i selve låsen inne i bilen. Begge nøklene er lik.

Ny nøkkel koster vel nesten 5.000 kr så lurer på om noen har noen tips som kan hjelpe. Har byttet batterier i begge nøklene.

Mvh

Alf K.

Posted

OK, dersom dårlig lodding, er det mulig å gjøre noe med det?, uten at dekslet ødelegges, og hvilken kompetanse må en ha for å lodde dette? er det noen spesielle "yrkesgrupper" som driver med dette?. Har sett på none nettsider for låssmeder, men de skriver stort sett at MB-nøkler kan de ikke gjøre noe med. Beklager min uvitenhet på området  :)

Posted

Du må jo åpne nøkkel for å skifte batteri? Så da er man jo halvveis der. Elektronikkbedrifter som reparerer ny elektronikk er et bra sted å høre litt. Bor du i sandnes eller Oslo?

edit: Ser vi sannsynligvis snakker Sandnes, så kanskje en i lokallaget kan hjelpe?

Posted

Du må jo åpne nøkkel for å skifte batteri? Så da er man jo halvveis der. Elektronikkbedrifter som reparerer ny elektronikk er et bra sted å høre litt. Bor du i sandnes eller Oslo?

edit: Ser vi sannsynligvis snakker Sandnes, så kanskje en i lokallaget kan hjelpe?

Sandnes/Stavanger er området ja. Når jeg tar ut batteriet ser det ut til at "resten" sitter fast, men kanskje det er bare å prøve med litt makt på den ene nøkkelen. Vet ikke om det finnes mulighet for å kjøpe bare selve skallet?

Posted

Må du kjøpe nøkkel så mener jeg å huske det var ca.2600sek i Sverige nok 4300 i Norge. Det er ikke uvanlig at de der slutter å virke.

OK, men jeg har forstått det slik at du må være tilstede med både bil og legitimasjon for å få kjøpt ny nøkkel, og det er litt langt til Sverige :-).

Var forøvrig innom en elektroreparatør i dag og han sa at alle loddingene så fine ut. Han lurte på om det kunne være noe med mottakeren siden begge nøklene hadde samme problem.

Posted

Ja bileier må møte opp med bil å leg. For min det så er det ca 2timers kjøring så grei betaling det. På min bil er det en gang i tiden byttet tenningslås. At begge ikke virker fører en til tenningslåsen. Hadde oversett den infoen jeg. Neste gang det ikke virker så bare legg nøkkelen til side å heller varm opp, banke ++ på låsen. Jeg hadde sjekket det "røde øyet" å kansje vasket det.

På min mors bil så hendte det at nøkkelen fjusket litt (hendte det hjalp å snu nøkkelen 180grader). Der var det øyet møkkette å etter at jeg vasket det med en Q-tips så var den helt i orden igjen

Posted

Ja bileier må møte opp med bil å leg. For min det så er det ca 2timers kjøring så grei betaling det. På min bil er det en gang i tiden byttet tenningslås. At begge ikke virker fører en til tenningslåsen. Hadde oversett den infoen jeg. Neste gang det ikke virker så bare legg nøkkelen til side å heller varm opp, banke ++ på låsen. Jeg hadde sjekket det "røde øyet" å kansje vasket det.

På min mors bil så hendte det at nøkkelen fjusket litt (hendte det hjalp å snu nøkkelen 180grader). Der var det øyet møkkette å etter at jeg vasket det med en Q-tips så var den helt i orden igjen

OK takk for q-tips  :) - skal sjekke i kveld...

Posted

Vasking med q-tips førte dessverre ikke til noen endring. I natt lå begge nøklene i et rom med 22 grader og i dag tidlig låste den ene nøkkelen bilen opp umiddelbart, mens den andre ikke klarte å låse opp bilen....

Ang banking på tenningslåsen er dette litt problematisk siden jeg må låse opp bilen/slå av alarmen for å komme inn i bilen. Alternativet kan selvfølgelig være å låse bilen med sidevinduet åpent. Jeg trodde imidlertid at selve alarmen og sentrallåsen ikke hadde direkte med tenningslåsen å gjøre?? Har ikke opplevd noe særlig problem med å starte bilen, eller få av rattlåsen. Så fort jeg setter nøkkelen i tenningslåsen, så "klikker" det slik som det skal.

Ser vel ut til at jeg må krype til korset og betale BOS rett i underkant av 5 lapper... (for 1 stk nøkkel...)