bmh300tdt Posted August 21, 2015 Posted August 21, 2015 Har prøvd å snu på brytaren i alle vinkla men nermaste eg kom var å få på begge, men ikkje i instrumentpanelet. Det er snakk om org grøftelys. Noen som har et triks elle har kopla om eller noe? Quote
Guest 1042 Posted August 21, 2015 Posted August 21, 2015 Hvorfor skal du ha det? Lurer bare deg selv om du tror du ser bedre i mørket. Quote
E_S Posted August 21, 2015 Posted August 21, 2015 124-biler med automatisk kjørelys er som oftest koblet sånn at det ikke er mulig å få på nærlys og tåkelys sammen. Like greit, da det både er ulovlig og ubrukelig. Quote
KennethJ Posted August 21, 2015 Posted August 21, 2015 Har prøvd å snu på brytaren i alle vinkla men nermaste eg kom var å få på begge, men ikkje i instrumentpanelet. Det er snakk om org grøftelys. Noen som har et triks elle har kopla om eller noe? Hvorfor i all verden skal du gjøre noe så idiotisk? Nærlys og tåpelys kan ikke under noen omstendighet brukes sammen på lovlig vis. At bilen din ikke tillater det er en svært god ting. Quote
Olaf Posted August 21, 2015 Posted August 21, 2015 Ikke helt enig i at det er ubrukelig. Jeg satt i en ny bryter før EU-kontrollen, men den gamle som satt i S123'en kunne lyse med både hovedlys og tåkelysene samtidig, og det er jo ulovlig. Dessuten var bryteren nokså slarkete. Jeg savner det faktisk, for f.eks på en vei gjennom ukjent skogsterreng, ga det en ekstra oversikt som var veldig betryggende, spesielt med tanke på vilt langs veien. Grøftelys er vel et bedre ord i mitt tilfelle. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Sven Håkon Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Mange år siden jeg gjorde dette, så jeg husker dessverre ikke hvilken ledning jeg snakker om her, men; Du må flytte en av ledningene som går inn i lysbryteren (skruekoblinger på baksiden) et hakk til siden. Hvis du har mulighet til å sammenligne med en lysbryter fra f.eks. en tysksolgt bil vil du raskt se hvilken ledning det er snakk om. Jeg skal prøve å finne et bilde jeg tok da jeg gjorde det, som viser hvilken ledning det er snakk om. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 22, 2015 Posted August 22, 2015 Ikke helt enig i at det er ubrukelig. Jeg satt i en ny bryter før EU-kontrollen, men den gamle som satt i S123'en kunne lyse med både hovedlys og tåkelysene samtidig, og det er jo ulovlig. Dessuten var bryteren nokså slarkete. Jeg savner det faktisk, for f.eks på en vei gjennom ukjent skogsterreng, ga det en ekstra oversikt som var veldig betryggende, spesielt med tanke på vilt langs veien. Grøftelys er vel et bedre ord i mitt tilfelle. Med vennlig hilsen, Olaf Er nok ikke helt ubrukelig nei. Vi har en tunnel i nærområdet som er veldig mørk(i nyere tunneler er som oftest veggene lyse, men ikke i denne). Jeg har tidligere slitt med å se veikanten helt til jeg satte på tåkelys/sprederne og vips så så jeg kanten mye bedre. LED-pærene skal ut av sprederene på 211´n og nye Osram nightbreaker er bestillt. At tåkelys ikke skal brukes sammen med nærlys er kjøring på mørke våte høstveier et eksempel på, da refleksjonen fra de lavtsittende lyktene mildt sagt er jævlig. Quote
Olaf Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 Eirik, hvis du kjører mye bør du kanskje bestille 2 sett Night Breaker pærer, levetiden er dessverre omvendt proporsjonal mot økningen i lysstyrke... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Tor Anton Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 På noen er det sperre i bryterene så det ikke går an, andre er det ikke. Jeg trodde en stund at de som det gikk ann på var slitte,men jeg har en w201 som har gått ca 170tusen å den går det ann å ha på begge, å en som gar gått ca 350tusen som det ikke går på. At det er org. kjørelys er mulig,men ikke tilfelle på noen av bilene her. At en lurer seg selv er jo en påstand jeg ikke kan stå inne for. Da dette forbudet kom så prøvde jeg med begge typen lys på å så bare nærlys da jeg kjørte samme strekke mange ganger å jeg må påstå at jeg ikke får noe dårligere syn med tåkelysene på sammen med fjernlys. Da jeg tok lappen så prøvde vi å ut dette på mørkekjøringa å ingen fikk nedsatt noe syn. Jeg synes absolutt ikke at det er forstyrrende. Men en annen sak er om det er nødvendig. Kjører du i 60km/t å benytter grøftelys så har du jo passert det du lyser opp med de lysene før du klarer benytte deg av det. Men da vi først er inne på disse grøftelysene: Hvorfor i all verden kjører folket med disse som kjørelys på 123, 124, 126,201+++++++++++++++? Du sparer jo ikke noe strøm på dette å det er jo ikke pent, bilene ser høye og smale ut å du får det lille tamme parklyset som gløder på utsiden. Med spredere i fangeren så synes jeg det kan gi en litt annen look, da ser bilen fort litt lavere ut. Quote
KennethJ Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 Ikke helt enig i at det er ubrukelig. Jeg satt i en ny bryter før EU-kontrollen, men den gamle som satt i S123'en kunne lyse med både hovedlys og tåkelysene samtidig, og det er jo ulovlig. Dessuten var bryteren nokså slarkete. Jeg savner det faktisk, for f.eks på en vei gjennom ukjent skogsterreng, ga det en ekstra oversikt som var veldig betryggende, spesielt med tanke på vilt langs veien. Grøftelys er vel et bedre ord i mitt tilfelle. Med vennlig hilsen, Olaf Joda, det er klart de også har sin hensikt. Hvis du kjører i max 20-30km/t.. Quote
E_S Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 Greia er at det området som lyses opp av disse lyktene ligger inntil 10 meter foran bilen og ut til sidene. Om man kjører i 50 km/h har man en fart på 14 m/s, og om man regner med ett sekund reaksjonstid, noe som er normalt, vil man da ha kjørt 14 meter før man engang reagerer på noe av det man ser i området disse lyktene lyser opp. Altså er det rett og slett helt uvesentlig hva som foregår i dette området, for med mindre man kjører i 25 km/h eller mindre vil man ikke ha sjans til å reagere på noe av det som skjer i området disse lyktene lyser opp. Dersom disse lysene står på vil man derimot se kortere fordi øyet trekker mot området med mest lys som er rett foran bilen og blir vant til dette, og det svakeste lyset ute på rundt 40-50 meter for nærlys og over 100 meter for fjernlys vil man oppfatte som beksvart område. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 Ikke helt enig i at det er ubrukelig. Jeg satt i en ny bryter før EU-kontrollen, men den gamle som satt i S123'en kunne lyse med både hovedlys og tåkelysene samtidig, og det er jo ulovlig. Dessuten var bryteren nokså slarkete. Jeg savner det faktisk, for f.eks på en vei gjennom ukjent skogsterreng, ga det en ekstra oversikt som var veldig betryggende, spesielt med tanke på vilt langs veien. Grøftelys er vel et bedre ord i mitt tilfelle. Med vennlig hilsen, Olaf Joda, det er klart de også har sin hensikt. Hvis du kjører i max 20-30km/t.. Og det skjer rett som det er her nord på vinteren i snøfokk. Da kommer disse lyktene til sin rett. Quote
E_S Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 De Og det skjer rett som det er her nord på vinteren i snøfokk. Da kommer disse lyktene til sin rett. Der har man et godt eksempel på når disse lyktene faktisk kan ha noe for seg. Langs landeveien i landeveisfart når det bare er mørkt ute derimot, glem det.. Quote
Guest 1042 Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 De Og det skjer rett som det er her nord på vinteren i snøfokk. Da kommer disse lyktene til sin rett. Der har man et godt eksempel på når disse lyktene faktisk kan ha noe for seg. Langs landeveien i landeveisfart når det bare er mørkt ute derimot, glem det.. Men i slik snøfokk, så nytter det jaggu ikke å ha på nærlys, for da ser man ingenting annet enn hvitt. Quote
KennethJ Posted August 23, 2015 Posted August 23, 2015 Joda, det er klart de også har sin hensikt. Hvis du kjører i max 20-30km/t.. Og det skjer rett som det er her nord på vinteren i snøfokk. Da kommer disse lyktene til sin rett. Akkurat, og i slikt vær er ikke nærlys noe særlig å bruke.. Så da er det jo greit at man får brukt kun nærlys ELLER tåpelys da. Quote
Tor Anton Posted August 24, 2015 Posted August 24, 2015 da regelen om at det ikke var lov med spredere så var det en up i media å forklarte når de var lov å bruke de, å en gang han mente de virkelig gjorde jobben sin var ved kjøring i kolonne for da blendet du ikke de i bilen foran deg, å de kunne brukes der du brukte lys for å bli sett, ikke for å se. De kunne brukes sammen med park og fjernlys, bare ikke med nærlys. Men, om noen har blitt stoppet å fått bot med 123,124,201+++ vet jeg ikke noe om. Det er nok noe lettere å gi bot der sprederen sitter i fangeren som 210, 211+++++++ Quote
Eirik Tømmerås Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Eirik, hvis du kjører mye bør du kanskje bestille 2 sett Night Breaker pærer, levetiden er dessverre omvendt proporsjonal mot økningen i lysstyrke... Med vennlig hilsen, Olaf Gjelder dette "nightbreaker+" og? Quote
Olaf Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Ja, alle 'superpærene' har begrenset levetid, men jeg er ikke sikker på hvor mye. Jeg er sikker på at det er andre medlemmer som har erfaring med disse. Jeg har sett forskjellige tall, noen steder står det 150-250 timer som er nokså vagt, andre steder 12-18 måneder som også er nokså vagt. Det kommer jo an på om du har hovedlyset med f.eks. en H4-pære som kjøreys hele døgnet, jeg tror ikke tallene som er oppgitt baserer seg på det. Kjører du med kjørelyset på i jobb hele dagen så er jo 'superpærene' gått etter en måned! De vanlige 'gamle' H4 pærene varer jo i årevis. Med de store 7" reflektorene i den gamle Dodgen, og de store lyktene i W123, så har jeg personlig aldri savnet lyssytyrke under normale forhold, men dette er jo forskjellig fra de nye computerdesignede reflektorene i moderne biler som dessverre ofte er ganske små. Det er jo også store forskjeller i selve lysbildets utforming mellom forskjellige pærer og lykter. Hvis du får kjøpt billige pærer er det kanskje ikke mye å bry seg om? En liten kommentar til begrenset nytte av 'grøftelys': De lyser ikke langt og høyt, men sender noen lysstråler avgårde likevel, og det er ofte nok til at man ser refleksene i øynene til f.eks. rådyr et ganske langt stykke unna på siden av veien. Med unntak av bjørn og moskus har jeg kjørt på det meste av norsk vilt, så jeg liker litt spredning av lys så lenge det ikke sjenerer andre... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted September 4, 2015 Posted September 4, 2015 Jeg er faktisk utstyrt med et sidesyn over normalen og har stor nytte av tåkelys i f.eks mørke tunneler. Ang night vision plus så stod det noe på pakningene ang levetid i forhold til vanlig night vision, men har pakningen liggende i grarasjen nå. Disse night vision plus skal i tåkelysene på 211´n, og blir brukt bare under krevende forhold, så de blir nok å vare lenge Quote
Recommended Posts