Jump to content

Recommended Posts

Posted

hei:)

jeg vet at 12tomms elementer er de mest vanlige størrelsen på bilanlegg. men til mindre element spiller mer presis og jo større de er så spiller me mye dypere.

derfor kunne jeg tenkt meg en kasse med ett 10tomms og ett 15tomms.

er de mulig og få god lyd i med de eller ødelegger subbene for hverandre siden de er forskjellige størrelser i samme kasse?

og hvordan kan jeg finne ut hvordan jeg kan lage kassen best mulig med tanke på størrelse osv?

tenkte for de meste på firkantede kicker elementer.

Posted

Det er ikke noe problem å få en 15" til å spille pressist ellerto 10" som spiller skikkelig rått.

Da jeg bygget anlegg å stilte i konkurranser så brukte jeg et program som jeg la inn was, qts++++ å fikk opp max og min volum i tett og portet kasse. Det var å med volum på portene så å forslag om hvor mange porter i div. størrelser.

Så finn ut hva du har plass til å spør forhandler om mål eller søk på nettet.

Flere av de jeg har vurdert har info på siden til produsent der det står om de skal ha portet eller tett kasse, volum+++

I w201 og w124 så måtte jeg bruke max anbefalt volum eller mere ++ mye power da de er altfor bra isolert i bakseteryggen++

Posted

takk for svar:)

men hvis jeg skulle hatt to 10 tomms hva har dere og anbefale? ground zero eller kicker? og hadde de vert noe og feste de i hattehyllen, eller er de bare tull? og ikkje minst farlig viss du eventuelt kræsjer...

Posted

Hvilken bil er det snakk om. jeg ble ikke fornøyd i min gamle bil

Ekstra batteri under forsterkeren + 3 farad kondensator.

2400W SPL pioneer forsterker og doble 12" 3000w sub

ble aldri noe spesielt til trykk inne i bilen.

prøvde lukket kasse, ventilert kasse, portet kasse opp til hatthyllen og til slutt bygde jeg subbene i hatthyllen..

DSC00882_zpsyuexey7u.jpg

Posted

Jeg har prøvd flere ti-talls kasser i min 190E å det er ikke tvil om at en portet kasse er å foretrekke.

Jeg satte inn en 6.5" port i hattehyllen for å få litt "gjennomtrekk". Et annet tips for de som ikke ønsker det så jalla er å ta bort høyttalerene i hatte hyllen så det er åpent der.

Jeg hadde en gang en kasse mrd 4x 10" å den var helt feil,selv om den var 100% til ellementene så var den feil for bilen.

Jeg hørte nesten ikke noe bass i det hele tatt,men speilen vibererte så det var umulig å se i den å 10meter forran bilen var det lyd. Så en må prøve ut litt hvis en ikke finner en oppskrift som funker.

Behovet for kondensator og ekstra batterier er et mye diskutert tema.

Posted

Så hva hadde de beste vert for min w202 da:) er åpen for alle forslag. Uansett størrelse og merke. Tenkte kansje og lage til kasse selv og ha forsterker i hjulbrønn med plexiglass og greier  8)

Posted

du får ta noen mål å så tegne opp ca det du vil ha.

da du vet ca plass og volum så finner du ut hva slags ellementer du skal ha.

f.eks så vil jeg ha igjen så mye plass som mulig, å det gjør ting vanskeligere.

p.g.a dette vurdere jeg 4stk mb-quart 8"(low mount) i min w201. I min s124 blir det en 10" eller 12" i det bakerste rommet til 7seteren.

ofrer du plassen du har er det jo ganske enkelt å lage noe.