Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det har vært en svak, dog nesten uhørlig, vibrasjon i kupeviften en stund og en dag så oppdaget jeg den var "død".

 

BOS var hyggelig å tilbød stol å sitte på før jeg fikk prisen på vifte med regulator.....ca. 18 lapper + arbeide.

 

Noen tips til et vettugt sted å sjekke ut viften og regulatoren og evt. om det er andre kilder?

 

Er visst lett å bytte under dashbordets passasjerbrønn, men jeg har ikke helt riktig rygg for jobben selv heller.

 

Siden også kondensatoren + tørrfilter +++ for klimaanlegget må byttes... noe som er i omtrent samme prisorden, så passet det dårlig kan man si.

(W220 S-320 bensin 2001 modell)

Posted

Dele nr på viften er A2208203142 og regulatoren er A2208210951.

Stjerneservice skal ha ca 9k for viften mens regulatoren er ikke pris på i systemet dem's slik at da må man nok ta kontakt med Simen der for en pris. Men som du kan se så kan det være noen kroner å spare på å skaffe delene selv.

Du kan også sjekke pris hos autoroyal og autotrio som også leverer originale mb deler i Norge. Ser raskt at autoroyal skal ha rett over 8k for viften.

 

Hvis du først skal få dette gjort er det kanskje ikke dumt å bytte friskluft filtrerne også det er to stykk et sett kullfilter og et sett vanlige papir filtre.

Kullfilter A2108301118

Vanligfilter A2108301018

 

 

Legg gjerne ut regnr på bilen din så kan jeg dobbelt sjekke at dele nr stemmer. Tok bare en 2001 320 bensin på finn for å finne dele nr i farten.

Posted

Interessant kveldsjobb  dette...Fant vifte fra andre leverandører i Skandinavia for ca. 4200 med frakt og mva, pris i tyskland for uoriginal ca 200 Euro.

 

Tror ikke jeg ser verdien av en original vifte under dashbordet der, spesielt ikke når man kan kjøpe 8 vifter for prisen av en.

 

Regulatoren var nesten 6 tusen hos BOS...helt vannvittige priser, spesielt med tanke på at det er tradisjonelle underleverandører av viftene.

Posted

Dette var klart bedre ja. Men søk på delene i Tyskland var lærerikt....Pris med frakt fra tyskland, original del fra Mercedesforhandler kommer på kr. 1250.- + norsk mva

Regulator kr. 980 + norsk mva.

 

Samme deler ikke- original ser ut til å være kun 20 % under dette.

 

Her er det noen som driver lovlig landeveisrøveri i bilbranjen. Skjønt  det er vel på grensen til å kalle det lovlig etter min mening. :)

Posted

BOS var hyggelig å tilbød stol å sitte på før jeg fikk prisen på vifte med regulator.....ca. 18 lapper + arbeide.

 

Jeg ble ikke engang tilbudt en stol. motorlampe lyste på W211 E280 CDI, og nødmodus. StarAuto sa at dette var en helt vanlig feil på V6 diesel motoren, men de kan ikke gi noe eksakt pris før de har demontert litt.

Prisantydning 10-70.000kr ferdig fikset!!!

Hadde ikke noe annet valg og sa ja. kom på 12.000kr.

 

Kjøper aldri stor motor igjen:)

  • 2 weeks later...
Posted

Epilogen etter å ha tatt ut viften var at den var brent fast og da er 90% sikkert regulatoren brent også.

Begge var laget av BEHR...

 

Bilelektrisk versted skulle ha ca. 2.800 for vifte og ca. 1250 for regulatoren. Fra Sverige. 900  for remontering. Priser med mva. Men å montere fisker man lett selv.

 

Fasit er at man undersøker alternativene og ikke lar seg plyndre av merkeleverandøren: Delene er uansett laget av (samme ?) underleverandør.....

 

Posted

det er greit at orginal del hos forhandler er dyrere..det er jo endel ledd som skal ha betaling..

 

MEEEN...det er store forskjeller på elektriske komponenter å levetida og kvaliteten på disse.

Det koster å ha S klasse...nytter ikke å komme å syte over at ting er dyrt å fikse når man kjører en s klasse :)

 

men det er jo strengt tatt derfor dem begynner å bli latterlig billige også etter endel år...da folk ikke har "råd" til å fikse dem etterhvert...desverre sånn er det blitt.

 

 

Posted

det er greit at orginal del hos forhandler er dyrere..det er jo endel ledd som skal ha betaling..

 

MEEEN...det er store forskjeller på elektriske komponenter å levetida og kvaliteten på disse.

Det koster å ha S klasse...nytter ikke å komme å syte over at ting er dyrt å fikse når man kjører en s klasse :)

 

men det er jo strengt tatt derfor dem begynner å bli latterlig billige også etter endel år...da folk ikke har "råd" til å fikse dem etterhvert...desverre sånn er det blitt.

 

Nå beregner BOS seg helt eventyrlig avanse på en del ting også..

 

Jeg har selv opplevd å få redusert prisen fra 20800,- til ca 11000,- ved et tilfelle..

Og fra 9600,- til drøyt 5000,- i et annet..

Posted

ja det er ofte en kraftig avanse på både deler og arbeid..

men kommer ikke bort ifra at man har en viss goodwill også om man holder seg til mercedes viss man har en mercedes..

og som nevnt..så kan det være stooooore kvalitets forskjeller på orginal deler og uorginal deler..

det er ikke alltid at BILLIGST er så mye billigere enn DYRERE om man skulle få problemer.

 

i min tid på bertel så har jeg settt gaaaaaaanske mange ting som er forårsaka av "billigere reparasjoner" for at kunden skulle "spare" penger....

både av uorginale deler...og dette her såkalte " reise til danmark for der er jo alt så veldig bra.."har fler enn en skrekk historie om biler som kom fra danmark..men så er det heeelt sikkert bedre historier også.

 

saken er at man må nesten finne en måte å fikse bilen sin på ..som man har råd til...og som ikke koster en dyrere i det lange løp.:)

Posted

Jeg kjøper stort sett alt av deler hos mbspecialist i osp kvalitet. Dette er originale deler uten fjong innpakning for den kaster jeg uansett når delen er tatt ut, filtere er f.eks merket Hengst og ikke med stjerne og ekthetsmerke.

  • 6 months later...
Posted

Det var da aldri noen som nekta deg å finne ei brukt vifte fra en hogger:)

.Probleme nå er jo bare at du har ingen peiling på hva stand den er i heller..Bortsett fra at den virker nå...noe som da selfølgelig er bra..så :)

 

historie endte bra denne gangen :)

  • 4 weeks later...
Posted

:D :D...nei, det er sant. Men jeg kunne jo kjøpt en del brukte vifter da.  :D

 

Nei, jeg har ikke tidligere hatt noen erfaring med "høggere" eller så dyre deler i noen biler så alt er en ny erfaring her.

 

Tråden min er vel også en illustrasjon på at pris på selve en original del (fra samme underleverandør, her BEHR) er meningsløst mye dyrere kjøpt hos merkeforhandleren. Og 5 skruer og en kontakt krever jo ikke store kunnskapen for å montere så her ser jeg nok ikke verdien av å dra til merkeforhandleren.

 

Enig i at man må regne med en del dyrere vedlikehold på en S-klasse. Men jeg har verken hatt store utgifter eller høye serviceregninger på denne bilen synes jeg.

Nå har den kjørt bare 107.000 km så det blir kanskje mer med tiden.

 

Den er så tyst og superkomfortabel at den blir nok beholdt en stund selv om det blir noe mer utgifter.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...