RamnitLolo Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Igår skjedde noe ufattelig skummelt.. skal prøve og forklare etter beste evne : kjørte på vei hjem fra jobb, ca 40km/t.. Takk gud for at dette ikke skjedde i 80km/t(!!!).Plutselig låser det ene framhjulet(eller muligens begge) idet jeg kommer ut av en rundkjøring. Bråstopp. Kom en liten smell et par sekunder før det skjedde, noe som kan minne om blekkplate som ligger intill noe og gnisser eller stål mot stål (sylinder mot bremseskive?). Etter litt kuking med å rygge bak, børne litt fremover osv. Så løsnet heldigvis hjulet og fikk flytta bilen ut av veien. Skraper og nykker i bilen om jeg skal flytte den frem eller tilbake nå.. Noen som har noen tips til hva det kan være? Frykter litt fordelingskasse havari? Er vel litt rart om bremsekalipper har låst seg? Bilen er en 1989 300te 4matic Quote
Geir Tore Simonsen Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Jeg opplevde en gang det samme for ca. 20 år siden - i 80 km/t. Det var et fremhjulslager som låste seg. Fikk et voldsomt rykk i rattet men klarte å holde i mot, heldigvis. Det løsnet også igjen etter et sekund eller tre, med farten redusert til ca. 60 km/t. Indre ringen på lageret var dratt rundt og sveiste seg fast i spindelen, og da løsnet rullene i lageret igjen. Du har nok annen løsning på lagerkonstruksjonen siden det er 4matic, men lagerhavari er nok en mulighet likevel. Quote
Tor Anton Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 bør nok bare jekke opp å ta av hjulet å se. en mulighet er at et bremsebelegg har løsnet å så har det kjilt seg fast. på en 4matic så kan jo diff være et tema. Quote
Recommended Posts