Tore Robert Klerud Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Holder på å fikse opp E-klassen etter en tids parkering i påvente av penger. Har omsider fått fikset rød feilmelding på bremser, som viste seg å være svært reell da et bremserør bak var rustet hull på, og byttet nok en ABS-ring, bak denne gang. Er også endelig kvitt saggende bakende etter å ha skiftet fjærer, og med nye dekk ble bilen en helt annen å kjøre. Har dog fremdeles to bremserelaterte feilmeldinger. En går på det høytsittende bremselyset i bagasjelokket, som er grei nok, da de siste diodene omsider har tatt kvelden - tips om hvor det er billigst å kjøpe et nytt mottas med takk. Og den siste "service brake"-meldingen viste seg ikke helt uventet å ha med SBC-systemet å gjøre på diagnose-PCen på BilXtra-verkstedet til en kompis: Uten at jeg husker ordlyden helt påsto den dog at SBC-systemet var "utløpt" bak. BAK, altså. Vil det si at det er flere enheter i dette systemet, og at ikke hele SBC-systemet er samlet i én modul? Kan jeg dermed ha håp om at det ikke er en 30.000-kronersjobb likevel, men kanskje litt billigere? For ordens skyld har bilen nå gått 307' km, og den har aldri hatt noen feilkoder på SBC siden mine foreldre kjøpte den på 150' km i 2005. På en service på MB i Arvika for et par år siden (ca 260' km) sa de imidlertid uoppfordret at diagnosen deres hadde opplyst at systemet ikke kunne oppgraderes lenger, at de hadde søkt Tyskland om å få bytte det men fått avslag, men at det uansett ikke var noe å bekymre seg over før det kommer en feilmelding på det. Hva tror dere? Hva bør jeg gjøre? (Og ja, jeg har søkt og lest alt som står på forumet om SBC, men ble ikke mye klokere om akkurat denne problemstillingen...) Mvh Tore Quote
Eirik Tømmerås Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Det må være en rar diagnose som er tatt for det er bare en SBC-enhet og den står på høyre innerskjerm altså til venstre sett forfra. Det finnes verksted som overhaler SBC i Tyskland, altså overhaler og ikke bare resetter software.http://www.eps-elektronik.com/mercedes-control-units/mercedes-abs-control-units/0265960013_en.php Quote
Tore Robert Klerud Posted August 11, 2015 Author Posted August 11, 2015 Ok, var det jeg trodde. Får kanskje få tatt en sånn Star-diagnose på den og se hva den sier, og så ta det derfra. Takk for tipset! Mvh Tore Quote
Recommended Posts