Jump to content

Recommended Posts

Posted

Godt mulig dette har vært diskutert før men hva er erfaringene deres om forbruket på w211 220cdi??

Ser min må ha ca 0.6 på mila ved langkjøring. og rundt 0.75-0.8 på blandet. Er dette høyt etter deres erfaringer??

Ha en w210 220cdi og den gikk på ca 0.5 på langkjøring og rundt 0.65 på blandet.

Er w211 dyrere å kjøre med??

Alle synsinger mottas med takk!!

Guest alexanderst
Posted

Min 03 modell med 270k på telleren bruker 0,49 om jeg kjører pent på langkjøring alene i bilen. Fullastet hjem fra Sverigetur i dag, ca 40 mil brukte jeg 0,52 med 4 i bilen.

Edit: km.stand.

Posted

Godt mulig dette har vært diskutert før men hva er erfaringene deres om forbruket på w211 220cdi??

Ser min må ha ca 0.6 på mila ved langkjøring. og rundt 0.75-0.8 på blandet. Er dette høyt etter deres erfaringer??

Ha en w210 220cdi og den gikk på ca 0.5 på langkjøring og rundt 0.65 på blandet.

Er w211 dyrere å kjøre med??

Alle synsinger mottas med takk!!

kommer vel an på hvordan man kjører å bruker gassen det, å det skriver du ikke noe om

Min bruker rundt 0,45 på langkjøring men det er ny 212 da men ikke noe problem å  få den til å bruke over 1 l på mila vis man vil

Posted

Skjønner det er høyrefoten som bestemmer men mine 2 biler w210 og w211 blir kjør av samme person.

Tenkte ikke at den gamle med 536000 skulle være rimeligere en den som er nyere.

Nå har jeg en tråd under teknisk der det blir nevnt at turbo bråket noe. Og det er noen som tror den kan begynne å bli sliten. Kanskje dette er enda en pekepinn på at turbo en burde byttes snart??

Posted

Jeg har ganske nøyaktig samme forbruk på min W211 E220 CDI som trådstarter, og har også stusset på at nærmere 0,8 på blandet kjøring føles ca en desiliter høyere enn det jeg trodde var "normalen" i denne klassen. Tror faktisk den gammeldagse S210 E300 TDTen jeg hadde for 13 år siden lå på omtrent det samme, med to sylindre til og adskillig mer "pepp". Har dog ikke forsket mer i det, da jeg ikke synes det er "ekstremt".

At bilen har femtrinnsautomat kan selvsagt ha noe å gjøre med saken. Mine foreldres 2008 BMW 525 TDA med 3-literssekser og 197 hk går faktisk i gjennomsnitt halvannen desiliter billigere, men den har en mer moderne automat med 7 eller 8 trinn, tror jeg.

Mvh Tore

Posted

I flg. mercefreaken så bruker w210 300 tdt 0,79 på blandet kjøring, mens w211 facelift 220 cdi bruker 0,67 på blandet kjøring, så ja teknologi og motorstørelse spiller så absolutt inn når en bil som er ca 200 kg tyngre er billigere i forbruk. 170 hk R4 w211 vs 177 hk R6 w210.

Posted

har ikke tenkt på det med vekta når jeg har sammenligna disse 2 bilene..

Så jeg må vel bare innse at på langturer må jeg bare ta passatn(jepp nå provserer jeg med å slenge bensin på bålet samtidig som jeg banner i kirka hehehe)

Posted

filteret er fint. men ettersom at flere har registrert det samme forbruket så blir jeg nok til å slå meg til ro med det...

Antar at turbo tar kveld om ei stund (den uler mye og bos mener det samme som flere medlemmer her at den er slitt)så det kan bli bedre med ny.

Posted

Min E320 CDI 4matic ligger vanligvis på 0,85-0,90 ved hovedsaklig motorveikjøring Lier-Oslo. Det er en del mer enn fabrikktallene, men det er vel ikke uvanlig at disse er vanskelige å oppnå. Selv om jeg nullstiller måleren i fart med ferdig oppvarmet motor går den ikke under 0,7 på flat vei. 0,64-0,66 er fabrikktall for landeveiskjøring og de virker bortimot umulige å oppnå selv under optimale forhold.

Det er en tung bil da, 1980 kg egenvekt med fører.

Posted

kommet veldig an på kjørestil. Vår 211 kan kjøres på 0,85 men jeg har også greid 3,7.

I snitt 1,10 med vår kjøring. Jeg kan sikkert skryte av at den bruker 0,85 på samme måte som noen skryter av at rakleverkene bruker under 0,5.

Husk at det er ofte misvisning mellom hva bilen faktisk bruker, og hva den viser.

Snittfirbruk 0,8 på en e300 turbodiesel er imponerende, og godt under fabrikktall. Disse var laget for å gå bra, ikke billig. 290 gikk billig, men med 50 hk mindre.

Posted

kommet veldig an på kjørestil. Vår 211 kan kjøres på 0,85 men jeg har også greid 3,7.

I snitt 1,10 med vår kjøring. Jeg kan sikkert skryte av at den bruker 0,85 på samme måte som noen skryter av at rakleverkene bruker under 0,5.

Husk at det er ofte misvisning mellom hva bilen faktisk bruker, og hva den viser.

Snittfirbruk 0,8 på en e300 turbodiesel er imponerende, og godt under fabrikktall. Disse var laget for å gå bra, ikke billig. 290 gikk billig, men med 50 hk mindre.

I flg. mercefreaken så er forbruket på 300TDT 0,69 ved 90 km/t og bykjøring 0,94 så hvor tar du det fra at 0,8 i snitt er så billig? Jeg synes det virker som et normalt forbruk på en sånn gammel motorkonstruksjon.

Btw. det er 18hk i forskjell mellom 290TDT og 300TDT, ikke 50.

Posted

Btw. det er 18hk i forskjell mellom 290TDT og 300TDT, ikke 50.

177-129=48

Det er tallene jeg finner på mercefreaken, da i 210 som jeg antar at er den relevante modellen.

Posted

Det finnes ikke, eneste 5´ern er 250 og da blir det forskjell på hk og billig i forbruk :)

Akkurat, da er det ganske opplagt at han ikke tenker på 124 når han nevner den store forskjellen i effekt.

Posted

Min s211 220 cdi bruker nok rett over 0.6 på langkjøring. Ikke råkjøring og ikke veldig fin kjøring heller, men ganske normal kjøring med litt forbikjøringer.

Dekk kan være ganske utslagsgivende for forbruk.

Hadde en Passat 1.9tdi en gang, med slitte 18" hjul brukte den over 0.7 på langkjøring.. Byttet til 15" hjul og forbruket gikk ned på normalen igjen, altså ca 0.5