jorock Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Godt mulig dette har vært diskutert før men hva er erfaringene deres om forbruket på w211 220cdi?? Ser min må ha ca 0.6 på mila ved langkjøring. og rundt 0.75-0.8 på blandet. Er dette høyt etter deres erfaringer?? Ha en w210 220cdi og den gikk på ca 0.5 på langkjøring og rundt 0.65 på blandet. Er w211 dyrere å kjøre med?? Alle synsinger mottas med takk!! Quote
Guest alexanderst Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Min 03 modell med 270k på telleren bruker 0,49 om jeg kjører pent på langkjøring alene i bilen. Fullastet hjem fra Sverigetur i dag, ca 40 mil brukte jeg 0,52 med 4 i bilen. Edit: km.stand. Quote
Tor Erik Skaug Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Godt mulig dette har vært diskutert før men hva er erfaringene deres om forbruket på w211 220cdi?? Ser min må ha ca 0.6 på mila ved langkjøring. og rundt 0.75-0.8 på blandet. Er dette høyt etter deres erfaringer?? Ha en w210 220cdi og den gikk på ca 0.5 på langkjøring og rundt 0.65 på blandet. Er w211 dyrere å kjøre med?? Alle synsinger mottas med takk!! kommer vel an på hvordan man kjører å bruker gassen det, å det skriver du ikke noe om Min bruker rundt 0,45 på langkjøring men det er ny 212 da men ikke noe problem å få den til å bruke over 1 l på mila vis man vil Quote
Eirik Tømmerås Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Kanskje litt høyt? men ikke urovekkende. Vår S211 ligger på 0,7 på blandet, dette er da en bil på vel 1800 kg m/fører, gått 350.000 km, så er fornøyd med det Quote
jorock Posted August 11, 2015 Author Posted August 11, 2015 Skjønner det er høyrefoten som bestemmer men mine 2 biler w210 og w211 blir kjør av samme person. Tenkte ikke at den gamle med 536000 skulle være rimeligere en den som er nyere. Nå har jeg en tråd under teknisk der det blir nevnt at turbo bråket noe. Og det er noen som tror den kan begynne å bli sliten. Kanskje dette er enda en pekepinn på at turbo en burde byttes snart?? Quote
Tore Robert Klerud Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Jeg har ganske nøyaktig samme forbruk på min W211 E220 CDI som trådstarter, og har også stusset på at nærmere 0,8 på blandet kjøring føles ca en desiliter høyere enn det jeg trodde var "normalen" i denne klassen. Tror faktisk den gammeldagse S210 E300 TDTen jeg hadde for 13 år siden lå på omtrent det samme, med to sylindre til og adskillig mer "pepp". Har dog ikke forsket mer i det, da jeg ikke synes det er "ekstremt". At bilen har femtrinnsautomat kan selvsagt ha noe å gjøre med saken. Mine foreldres 2008 BMW 525 TDA med 3-literssekser og 197 hk går faktisk i gjennomsnitt halvannen desiliter billigere, men den har en mer moderne automat med 7 eller 8 trinn, tror jeg. Mvh Tore Quote
Eirik Tømmerås Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Nå er jo 211 en tyngre bil enn 210, rundt 200 kg og det har jo litt å si....... Quote
tommern57 Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Men 200 kg burde veldig greit bli oppheva av en mindre cdi. 300 tdt er tross alt større med eldre teknologi Quote
Eirik Tømmerås Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 I flg. mercefreaken så bruker w210 300 tdt 0,79 på blandet kjøring, mens w211 facelift 220 cdi bruker 0,67 på blandet kjøring, så ja teknologi og motorstørelse spiller så absolutt inn når en bil som er ca 200 kg tyngre er billigere i forbruk. 170 hk R4 w211 vs 177 hk R6 w210. Quote
jorock Posted August 12, 2015 Author Posted August 12, 2015 har ikke tenkt på det med vekta når jeg har sammenligna disse 2 bilene.. Så jeg må vel bare innse at på langturer må jeg bare ta passatn(jepp nå provserer jeg med å slenge bensin på bålet samtidig som jeg banner i kirka hehehe) Quote
Eirik Tømmerås Posted August 12, 2015 Posted August 12, 2015 Tror du skal i første omgang ta en sjekk av luftfilter. Quote
jorock Posted August 13, 2015 Author Posted August 13, 2015 filteret er fint. men ettersom at flere har registrert det samme forbruket så blir jeg nok til å slå meg til ro med det... Antar at turbo tar kveld om ei stund (den uler mye og bos mener det samme som flere medlemmer her at den er slitt)så det kan bli bedre med ny. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 13, 2015 Posted August 13, 2015 Bytt turbo før den begynner å lekke olje og du får runaway diesel for det vil du ikke ha. Hilsen en som har hatt runaway med motorbytte som resultat Quote
Geir Tore Simonsen Posted August 14, 2015 Posted August 14, 2015 Min E320 CDI 4matic ligger vanligvis på 0,85-0,90 ved hovedsaklig motorveikjøring Lier-Oslo. Det er en del mer enn fabrikktallene, men det er vel ikke uvanlig at disse er vanskelige å oppnå. Selv om jeg nullstiller måleren i fart med ferdig oppvarmet motor går den ikke under 0,7 på flat vei. 0,64-0,66 er fabrikktall for landeveiskjøring og de virker bortimot umulige å oppnå selv under optimale forhold. Det er en tung bil da, 1980 kg egenvekt med fører. Quote
Thunderdahl Posted August 15, 2015 Posted August 15, 2015 Hva med å resette automatkassa?De 40 første giringene etter resette skal det gires opp på lavt turtall så vil den huske dette og forbruket går ned. Quote
Thunderdahl Posted August 15, 2015 Posted August 15, 2015 Oppskrift på reset av automat https://youtu.be/AA5OBa4a698 Quote
FrodeS Posted August 15, 2015 Posted August 15, 2015 kommet veldig an på kjørestil. Vår 211 kan kjøres på 0,85 men jeg har også greid 3,7. I snitt 1,10 med vår kjøring. Jeg kan sikkert skryte av at den bruker 0,85 på samme måte som noen skryter av at rakleverkene bruker under 0,5. Husk at det er ofte misvisning mellom hva bilen faktisk bruker, og hva den viser. Snittfirbruk 0,8 på en e300 turbodiesel er imponerende, og godt under fabrikktall. Disse var laget for å gå bra, ikke billig. 290 gikk billig, men med 50 hk mindre. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 15, 2015 Posted August 15, 2015 kommet veldig an på kjørestil. Vår 211 kan kjøres på 0,85 men jeg har også greid 3,7. I snitt 1,10 med vår kjøring. Jeg kan sikkert skryte av at den bruker 0,85 på samme måte som noen skryter av at rakleverkene bruker under 0,5. Husk at det er ofte misvisning mellom hva bilen faktisk bruker, og hva den viser. Snittfirbruk 0,8 på en e300 turbodiesel er imponerende, og godt under fabrikktall. Disse var laget for å gå bra, ikke billig. 290 gikk billig, men med 50 hk mindre. I flg. mercefreaken så er forbruket på 300TDT 0,69 ved 90 km/t og bykjøring 0,94 så hvor tar du det fra at 0,8 i snitt er så billig? Jeg synes det virker som et normalt forbruk på en sånn gammel motorkonstruksjon. Btw. det er 18hk i forskjell mellom 290TDT og 300TDT, ikke 50. Quote
KennethJ Posted August 15, 2015 Posted August 15, 2015 Btw. det er 18hk i forskjell mellom 290TDT og 300TDT, ikke 50. 177-129=48 Det er tallene jeg finner på mercefreaken, da i 210 som jeg antar at er den relevante modellen. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Trodde det var TDT´n til Frode det var snakk om........ Quote
KennethJ Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Og da sammenliknet med en 290 Turbodiesel av samme årgang? Quote
Eirik Tømmerås Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Det finnes ikke, eneste 5´ern er 250 og da blir det forskjell på hk og billig i forbruk Quote
KennethJ Posted August 16, 2015 Posted August 16, 2015 Det finnes ikke, eneste 5´ern er 250 og da blir det forskjell på hk og billig i forbruk Akkurat, da er det ganske opplagt at han ikke tenker på 124 når han nevner den store forskjellen i effekt. Quote
1983 Posted August 18, 2015 Posted August 18, 2015 Min s211 220 cdi bruker nok rett over 0.6 på langkjøring. Ikke råkjøring og ikke veldig fin kjøring heller, men ganske normal kjøring med litt forbikjøringer. Dekk kan være ganske utslagsgivende for forbruk. Hadde en Passat 1.9tdi en gang, med slitte 18" hjul brukte den over 0.7 på langkjøring.. Byttet til 15" hjul og forbruket gikk ned på normalen igjen, altså ca 0.5 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.