Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Ja, så er tiden inne for å la 220'en gå under hammer'n.  Vi kom brått over en anna bil sist helg, så denne annonseringen blir en hurtigversjon tatt på strak arm i første omgang.  Men for i det minste å vise bilen legger jeg ved en tidligere salgsannonse fra han som solgte bilen til de vi kjøpte den av. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=296 

Bilen ble importert til Norge i Februar 2008 og har komplett servicehistorikk.  Den ble 1.gangs registrert i Tyskland 16.10.2004 og er altså en 2005 modell.  Vi kjøpte bilen fra nærmeste familie som hadde den fra August 2011 til vi overtok i Juli 2012.  Det er ingen heftelser på bilen.  Jeg har lagt ved databladene fra EPC.

Bilen har gått 191.000 km og eneste forskjellen fra annonsen er i hovedsak sommerhjula.  Vi kjøpte nye piggdekk i Januar 2014 som står på de originale 16" felgene avbildet i annonsen.  Sommerhjula er originale 17" hjul som vist på vedlagte bilder.  Det er en liten skade på bakluka og støtfangeren, og bilen selges med denne skaden.  Foruten dette er bilen skadefri både inn & utvendig.  Bilen har ingen stående feilmeldinger.

Det er 4 feil på bilen som jeg vurderer å ordne før den selges/byttes:

- Defekt kontrollmodul for dørlås på førerdør

- Defekt kompressor på Airmatic

- 2 eller 3 defekte park.sensorer

- Utslitt foring på drastag VS foran

Jeg gjør en god del av vedlikeholdet selv så fremt jeg har verktøy og tid til det, og fører en liten vedlikeholdslogg.  Men alle periodiske servicer er i sin helhet utført på merkeverksted.  Vedlikeholdsloggen kan fremlegges etter ønske, men det er i hovedsak bytta følgende deler ila. de 3 årene vi har eid bilen:

- Anskaffet originalt reservehjul

- Turboslange

- EGR ventil

- LMM (luftmengemåler)

- Partikkelfilter demontert (dette er godkjent iht. gjeldende regelverk og PKK)

- Trykksensor

- Nye piggdekk på original 16"

- 17" originale sommerhjul

- AC-kompressor

- Tørkefilter

- Xenon kontrollboks

- Xenon pærer

- ABS triggerhjul på bakaksel

- Drastag HS foran

- Bremseskiver & klosser foran

- Ytre opphengskuler begge sider foran

- Ny kontakt & brakett til hengefestet

- Nytt deksel rundt vindusvisker på bakluka

Dersom jeg utbedrer de 4 feilene som nevnt over ønsker vi 140.000,- for bilen.  Den kan også selges som den står, og da blir vi alltids enig om prisen.

-a-

220_CDi.thumb.jpg.36db589ec458b671c5b88d1c2b8770b1.jpg

IMG_0065.thumb.JPG.dbbd57ef0d0cf27bb293077d836c573d.JPG

80_12045128641.jpg.cf66361d5ffe2678a9dd15d879febfd0.jpg

1609956323_Skade_p_bakluke_220_CDi.thumb.jpg.926d5debf485d36d8c1949ca009d9a49.jpg

Posted

God morgen.

Forrige innlegg er oppdatert med bilde av den skaden på bakluka.  Bilen ble påkjørt i et parkeringshus, og synderen valgte dessverre å stikke av.  Lakken har sprukket i den største bulken, men det er ingen rustskade enda.  Støtfangeren har en sprekk, men er ikke deformert og kan repareres.  Både støtfangeren og bakluka er i riktig posisjon og alt virker som det skal.  Rep.kostnaden er anslått til 3.500 med hellakkering av bakluka og flekklakkering av støtfangeren.  Bilen selges som nevnt med denne skaden.

Som nevnt i første innlegg hadde jeg som mål å ordne 4 feil, men det ser ikke ut til at jeg rekker dette.  Jeg kan eventuelt anskaffe alle delene og legge ved bilen, og selger den da som den står for 120.000,-

Bilen blir levert til bilpleiefirma for rens & polish før levering.

-a-

Posted

Grattis med salg.

hvordan er overgangen fra en eksklusiv E klasse ned til Ford Focus som ligger litt midt på skalaen av personbiler? absolutt ikke ment ironisk, men et seriøst spørsmål.

Posted

Grattis med salg.

hvordan er overgangen fra en eksklusiv E klasse ned til Ford Focus som ligger litt midt på skalaen av personbiler? absolutt ikke ment ironisk, men et seriøst spørsmål.

Takk for det! :-)

Litt tidlig å si enda siden vi kun har prøvekjørt bilen.  Focus'en er nesten 10 år nyere enn 211'en, samt at det er to vidt forskjellige bilklasser, så det er litt vanskelig å sammenligne de 1 til 1.  Når jeg satte meg inn i 211'en og kjørte hjem etter prøveturen, så var det umiddelbart ikke så stor forskjell kjøremessig fordi 211'en er en veldig behagelig bil i seg selv.  Focus'en ruller på 235/40-18 hjul og er en lettere bil så litt mer kantete enn 211'en blir den jo.  Jeg trodde det ville bli mer hopp & sprett siden Focus'en ikke har luftfjæring, men der tok jeg helt feil!  Den er veldig fin i fjæringen og hadde den kompakte kjørefølelsen som kjennetegner de fleste Tyske bilmerker.  Jeg prøvekjørte en diesel GLA med AMG-pakke i fjor, og det er kanskje en mer riktig sammenligning med Focus'en, tidmessig og teknisk sett, men det blir nok 1-0 til Focus'en.

Men – når vi sammenligner motor, gir og støynivå, så sliter nok 211'en.  Jeg har vel aldri likt den 4'er dieselen noe særlig, og det som slår meg mest er motorstøyen inni bilen.  Det blir båtmotor, det bråker, det er litt treig respons, og den girkassa driver nå med sitt, så 220'en har utgått på dato for min del.  Motoren i Focus'en høres ut som en "vanlig" motor og det er stille innvendig, og med sine 140 hk og over 300Nm går den godt.  Og 6 trinns dobbelklutsj automaten overgår selvfølgelig en eldre 5-trinns kasse, det er det vel ingen tvil om uansett.

En del av dere her på forumet har nok lest mine grinete og frustrerte utspill om 211'en gjennom 3 år med mye styr, og vår efaring har dessverre gjort sitt til at nyere Mercedes er uaktuelt for vår del.  Vi ser nå fram til å få en driftssikker bil, en bil vi kan stole på og glede oss over hver dag, så får vi se om Focus'en innfrir med tiden. :D

-a-

Posted

Mitt utsagn i forrige innlegg om "ikke å kjøpe nyere Mercedes igjen" har selvfølgelig ett unntak - SLS AMG!!

Dersom kronasjen mot formodning noen gang skulle strekke til, så klarer jeg nok vedlikeholdskostnadene også. :lol:

american-dollar-toilet-paper1.jpg.e7614530f6e44b4c6a95cb6a1ae5917a.jpg

Posted

Jeg selv er overrasket over hvor lite driftsikre alle bilene er blitt. Ikke bare Mercedes men generelt over hele linja av luksusmerkene.

Billigmerkene som Passat, Skoda, Ford etc har fått mer og mer samme utstyr som premium merkene og det er vel fordi premium merkene mer og mer bruker billigere materialer for å tjene mest mulig.

Synd at japser er så kjedelige, for mer driftsikre biler skal man lete lenge etter. Nærmeste er Lexus - men de er ganske dyre de også.

Posted

Jeg selv er overrasket over hvor lite driftsikre alle bilene er blitt. Ikke bare Mercedes men generelt over hele linja av luksusmerkene.

Billigmerkene som Passat, Skoda, Ford etc har fått mer og mer samme utstyr som premium merkene og det er vel fordi premium merkene mer og mer bruker billigere materialer for å tjene mest mulig.

Synd at japser er så kjedelige, for mer driftsikre biler skal man lete lenge etter. Nærmeste er Lexus - men de er ganske dyre de også.

Ja, du er inne på noe der, kvaliteten spriker generelt blant alle bilmerker. Og den "luksus-kvaliteten" for å kalle det noe, utjevnes mellom klasseskillene.

Seint i går kveld klargjorde jeg det aller siste på 211'en før levering, og foruten de feilene som den selges med, så er den rimelig strøken og går helt fint.  Når vi kjøpte bilen stod den på 141.900 km, så vi hadde ingen betenkeligheter om driftsikkerheten, det er jo tross alt et premium bilmerke.  For oss skulle det være en bruksbil, men jeg hadde planer om cool'e hjul, litt toning av rutene, chip'e litt, komplettere med memorypakke, el.bakluke osv...  Men det ble dessverre ingenting av dette, det ble en kamp om å holde bilen i drift, og det slukte hele "kosebil-budsjettet".  Bilen har gått fint i kun ett av de 3 årene!  S211 har et flott design, jeg synes det er en av de fineste stasjonsvognene, den er romslig og god å kjøre, så det er vemodig at det skulle bli en slik opplevelse for oss.  Men det gleder meg selvfølgelig å se at andre har god erfaring med sin 211, for all del. :-)

Vårt behov for biltype har også endra seg de siste par årene, så det var uansett tid for å bytte til noe anna.  Jeg har alltid forsøkt å ha et åpent sinn og ikke bli altfor merke-freak.  Det er jo ikke så lett, men jeg prøver i det minste å titte litt på alle bilmerker og leser litt tester og statistikker.  Sett bort fra pris så troner fortsatt Lexus og Porsche som de mest driftssikre, så vi hadde bestemt oss for en speller ny Lexus CT200h.  Bensinhybrid hørtes spennende ut, men i likhet med de fleste mindre hybridbilene er ikke CT200h godkjent for hengerfeste, så da falt det valget bort.  IS300h er neste hakk opp og har hengerfeste, men de er litt høyt priset på bruktmarkedet for vår del.

Focus'en blir sikkert en grei bil, vi måtte bare ta et valg, og det er basert på både synsing, magafølelse og erfaring.  Den vi kjøpte er 100% strøken, det er ikke så mye som en prikk å utsette på!  Den er litt i minste laget for mine lange bein, men det går greit, ihvertfall når ingen sitter bak meg.  Madammen er avhengig av bil til daglig og ønska en mindre bil, så hun måtte få bestemme like mye som meg.  Så hun fikk velge en cool bil med hennes fargeønske og best mulig lydanlegg, mens jeg tok det tekniske med stor nok motor, DSG, parkassist, oppvarming, hengerfeste osv..  Focus'en vi valgte har ikke navigasjon og adaptiv cruise, og det er greit.  Vi unngår dermed utdatering av navigasjon, alt går jo mot kommunikasjon via mobiltelefon og pad'er uansett.  Adaptiv cruisekontroll er ikke godt nok enda, det funker greit i kø- og kolonnekjøring rett fram.  Og en veldig bra ting med Ford - oppvarma frontrute - det funker bare helt utmerket!  Og den dørkant-beskytteren som spretter ut er en smart og kjærkommen innretning, og er på alle 4 dørene.

Da er det straks klart for langhelg og fjelltur for mitt vedkommende.  Madammen blir den heldige som får hente nybilen i morgen og nyte den følelsen, mens jeg klyver på toppene i Jotunheimen.  I morgen bestiges Store Austbotnatind via vestre topp, det er litt snø og is så det blir taulag og full sikring.  10 timers tur, deretter øl & Jäger & masse mainnfolkmat på hytta - Hurra! :partyman:

Go' hælg - og kjør så ryker! :iroc:

Falketind_2006-14.thumb.jpg.9298d880205408bf017df1a70a088e6a.jpg

maxresdefault1.thumb.jpg.fc635668578f2bc49b343fc6b443a073.jpg

Posted

Den største tabben du uansett har gjort, det var å selge Turbo II' n. De er grisegromme og bare utseende er nok til å slå alle de andre bilene du har hatt 😊

Posted

Den største tabben du uansett har gjort, det var å selge Turbo II' n.  De er grisegromme og bare utseende er nok til å slå alle de andre bilene du har hatt

He, He :)  Ja, du kan så si, jeg hadde faktisk den bilen i 20 år, solgte i 2007 når jeg konverterte til 500E/E500.

Vedlagte bilde er fra året etter jeg solgte bilen, bakhjula ser litt feil ut fordi de måtte bygges om midlertidig pga. en skada felg.  Visste dere forresten at R5 Turbo har +18mm ET på bakhjula, altså positivt innpress, ikke så vanlig det.

-a-

Turbo_2en_min2.jpg.c15574c241738c587edb35f300cbeeb8.jpg