Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei dere, alltid likt Mercedes, og føler først nå at det er på tide å handle en.

Jeg har lest så mye skrekkhistorier rundt W211.

Jeg forstår det følgende, det må være 07+ siden facelift fikk massive forbedringer?

Diesel 4er skal være et holdbart valg?

Privatkjørt er vel lurt.

Nødvendig med Avantgarde? Må ha takluke.

Eller burde man rett og slett legge på litt penger og kjøpe seg første gen W212 som er taxikjørt?

Veldig lysten på E63-fronten også, så om noen vet hvor jeg kan få tak i en slik, skrik ut.

8)

Posted

W211 med de valgene du har listet er bra.

Avantgarde burde du ta deg bryet med. Du får hvit bakgrunn i instrument panelet, noe som forbedrer interiøret betraktelig.

Pluss at avantgarde utvendig også ser veldig fin ut.

Drosjekjørt er alltid sjansespill. Det går på kjørestil etc til alle sjåførene som har kjørt bilen.

De kjører opp og ned fortauskanter, masse hull og fartsdumper kjører de bare kjapt over. Hvis ikke noe har blitt skiftet enda, så er det sikkert så fucked up og løst at det er spørsmål om tid før det ryker.

I retrospek, hvis jeg skille kjøpt en bil med over 180.000km, så ville jeg satt av 50.000kr for en full gjennomgang hos verksted i Tyskland/Nederland og skifte og stramme det som trengs.

Det er utrolig synd at diesel er det foretrukne drivstoffet i E klasse (i Norge) for jeg tør påstå at bensin motor er det mye mindre problemer med. Lyser motorlampa så er det kanskje en avgass sensor. Lyser motorlampa på en diesel så er det både nødmodus og dyre reparasjoner - samt dyser som ryker etc.

Dette høres voldsomt ut men greit å være obs på problemer grunnet høye KM. Hvis du kan så kjøp en bil som har kjørt 50-70.000km. da kan du kjøre forsiktig og behandle bilen pent, og ha en bil som kan vare i mange år.

Posted

Har 08 taxikjørt 220 cdi stasjonsvogn. Snart 380000 km.

OM651 er en motor med generelt få feil på. Kjørt snart 55000 på 3 år og kun 4 punkter er gjort noe med i motorrom under vårt eie. Koksing på 2 dyser når vi overtok den, byttet startmotor, byttet varmeveksler til oljekjølinga og bytta en temperatursensor. Deler for 6-7000 kroner, arbeid avhenger av hvor man setter den. Understell derimot har kosta meg litt mer. Bytta hele forstilling, bytta halvparten av stag pg armer i bakstilling, samt bytta begge dempere og luftbelg 1 side bak. (Airmatic).

Bensin vs diesel som R4 er hipp som happ mtp rep-kostnader spør du meg. Dyselekkasjer er knot og kan bli dyrt på cdi, men bytte av registerkjede og kamdrev på M271 (kompressor bensin) er jaggu ikke billig, og det er ikke spørsmål om det må byttes, men når. (Bare registerkjede er grei pris, men ikke kamdrevene). Forbrukstallene sier at diesel bruker mindre uansett. Så man må rett og slett se an litt hva slags og hvor mye kjøring man har. Personlig liker jeg både 220 cdi og 200 kompressor, begge har bra moment og effekt, i fart merker man lite forskjell. Bensin er vassere fra stillestående, men dieselen er noe kjappere når bilene først er i bevegelse.

Større motorer vil jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har erfaring nok med dem.

Posted

Definitivt bil etter facelift. Ja til Avantgarde. V6 bensin er fint om du ikke kjører mye. Føles mer eksklusivt og har mindre potensielt dyre feilkilder. V6 CDI skal være bra. Dieselfirer er velprøvd, men gir litt traktorfølelse. Airmatic er fint, men dyrt når det ryker. 200 Kompressor har det vært en del trøbbel med.

Posted

Bare vær obs på at avantgarde er originalt senket fra fabrikk, noe som gjør at bilen er stivere/sportsligere å kjøre.

Classic og elegance har standard fjærer, så for oss som kjører mye bil og ønsker å "flyte" litt på veien så er det rette valget. Gir bedre komfort mener jeg. Men ja, avantgarde ser hakket bedre ut med de detaljene den pakken har.

(Snakker altså om biler uten airmatic nå...)

Posted

Komfort er en subjektiv oppfattelse, jeg klarer ikke å kjøre biler som er for "myke". Eksempelvis Classic/Elegance eller hvilken som helst fransk bil. For meg er det mer komfort i å føle veien og ikke velte ut av setet i annenhver sving. Avantgarde i seg selv er ikke altfor stiv i min verden, akkurat passe. Airmatic i Sport II er jo fremdeles som en seilbåt i dønninger når man kjører på bane eller svingete vei.

Sportspakka derimot, da begynner det å bli fast.

Posted

4rer diesel har jeg erfaring med fra 4-5 211, og to 210. Ingen ras av turbo eller motorfeil på noen av de. Kmstand fra 30k og jevnt opp til 400k. Jeg har på følelsen at de med ras/problemer har fått litt dårlig stell  på et eller annet tidspunkt.

Brukt 211 kjøper man uansett ikke for å utelukkende spare penger,men om man er villig til å lære, så kan man få en kjempegod bil innenfor rimelighetens grenser med litt egeninnsats.

Posted

Takluke er det vel greit å droppe, med tanke på at det har vært mange tilfeller av lekkasje gjennom denne.

Det forårsaker defekt styringsenhet til regn- og lyssensor.

Guest alexanderst
Posted

Takluke er det vel greit å droppe, med tanke på at det har vært mange tilfeller av lekkasje gjennom denne.

Det forårsaker defekt styringsenhet til regn- og lyssensor.

Takluke er et "must" synes nå jeg da..

Posted

Takluke er til for å ødelegge den fine støydempingen i Eklasse. Om ac virker ser jeg ikke poenget. Jeg pleier å bruke utsikten fremover, og er fornøyd med at pollen og veistøv stoppes mest mulig i filteret før det når kupeen. Men jeg vet at mange er glade i den luka. Kan noen beskrive med litt innlevelse hva som er så digg med det bråket fra takluka?

Posted

Med klima har jeg fremdeles luka på tilt når jeg kjører. Syns hele atmosfæren i bilen blir bedre.

Men det beste med luke eller panorama er jo at det er glass, og da er det ihvertfall en del som ikke ruster  :lol:

Posted

Nå som jeg har litt sur lukt i klima, så er jeg forsåvidt enig:) men det har jeg planer om å få utbedret. W211 er i alle fall lettere å holde mtp rust enn 210. Hehe.

Posted

Komfort er en subjektiv oppfattelse, jeg klarer ikke å kjøre biler som er for "myke". Eksempelvis Classic/Elegance eller hvilken som helst fransk bil. For meg er det mer komfort i å føle veien og ikke velte ut av setet i annenhver sving. Avantgarde i seg selv er ikke altfor stiv i min verden, akkurat passe. Airmatic i Sport II er jo fremdeles som en seilbåt i dønninger når man kjører på bane eller svingete vei.

Sportspakka derimot, da begynner det å bli fast.

Det er en subjektiv oppfattelse ja. For meg er det komfort i å kjenne minst mulig av veien, og det er også en av grunnene til at jeg faktisk kjører Mercedes. Vi har såpass dårlige veier mange plasser så for min del vil jeg kjenne minst mulig av veien og det dårlige underlaget.

Takluke er til for å ødelegge den fine støydempingen i Eklasse. Om ac virker ser jeg ikke poenget. Jeg pleier å bruke utsikten fremover, og er fornøyd med at pollen og veistøv stoppes mest mulig i filteret før det når kupeen. Men jeg vet at mange er glade i den luka. Kan noen beskrive med litt innlevelse hva som er så digg med det bråket fra takluka?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor mange er så glade i takluke. Jeg har det på min bil, men jeg har aldri brukt den og kommer neppe til å gjøre det heller. Strengt tatt vet jeg ikke om den funker engang, jeg er bare sjeleglad for at den fortsatt er tett, selv etter 18 år. 

Posted

Hører 200 kompressor hører jeg skal være en bra motor. Vet av en til salgs som har vært igjennom 1 stk motorbytte + byttet register 2 ganger så dette må vel være ett kupp !  :lol:

Posted

Føler meg innestengt i en bil uten takluke...for det første så har man den alltid på vipp i bakkant = ser tøft ut. For det andre så lyser det litt mer inn i bilen... og da blir jeg mer synlig...og kan leke kjekkas! :P

Posted

For meg er det enten ingenting eller panorama. med takluke mister man litt takhøyde, og får bare en liten luke hvor lys of luft kommer inn. Panorama er ihvertfall bedre med tanke på mye lys i kupeen, og når den åpnes, kommer det masse frisk luft inn i bilen.

Panoarma ser sinnsykt mye tøffere ut enn en pinglete takluke som er vippet opp :)

Guest alexanderst
Posted

Jeg har panoramatak i min 211, og det løfter bilen maange hakk. Bilen min blir elsket av folk pga. taket  :lol: