Zolhaz Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 E200 cdi 2003 Har periodevis hatt problemer med at motoren ikke ville gi turtall, virket som den bare går på tre sylindre. Hovedsaklig når jeg starter motoren, men i det siste har det skjedd under kjøring også. Tok av dekslene over toppen i går og fant masse koks rundt den bakerste dysen. Skrapte vekk det jeg klarte og når jeg da startet motoren igjen kunne jeg se at det blåste ut eksos rundt denne dysen. Kunne også høre dette.. Så hva nå? Ser jo ut for at det skal være enkelt å skifte denne, så om det er så så gjør jeg det selv. Men er intressert i å høre hva andre som har opplevd det samme gjorde? Og hva er årsaken til at det lekker? Er dysen dårlig, eller det bare lekkasjen som forårsaken fall i turtall? Kan det være skader på toppen siden det lekker? Kjørte en tur i går etter at jeg fjernet koksen og det virker som problemet er verre nå. Opplevde flere ganger at motoren ble svak, ville faktisk ikke gire ned selv, måtte bruke "manuell" giring.. Hva koster disse dysene og hvor får jeg kjøpt dem billigst? Så gode innspill her vil bli tatt inot med takk 😃 Quote
myhre Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Som regel er det ikke dysene det er feil med, men pakningen mellom dyse og topp. Det står masse her på forumet ang. cdi dyse problematikken så om du søker litt så finner du nok svar på alt fra symptomer til fixer. Quote
jorock Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 et vanlig problem. Kjøp ny pakning og bolt og kjøp(eller lån) et frese sett for dyse på f.eks biltema. Ta løs dyse(lirk forsiktig eller så kan dyse knekke) Gjør rent alt. og fres litt i topp og på dyse til det er bare rent metall som synes. og monter med moment på dysebolt... Quote
Guest 1042 Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Og få lånt en gjengetapp for rengjøring av gjenger i toppen!! Quote
jorock Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Og få lånt en gjengetapp for rengjøring av gjenger i toppen!! Sorry det glemte jeg.. det har du helt rett i. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Og få lånt en gjengetapp for rengjøring av gjenger i toppen!! Quote
Strands212 Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 For guds skyld husk riktig nm på dysebolten.. tror det var 7nm +2×45grader på min 220cdi 99mod Quote
Strands212 Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 For guds skyld husk riktig nm på dysebolten.. tror det var 7nm +2×45grader på min 220cdi 99mod 7nm+90+90grader var det Quote
Wicky Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Kom til meg så skal jeg ordne det for en billig penge Nettop gjort samme jobben på min egen bil! Quote
Recommended Posts