larsianer Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 har akkurat fått ut kassa,brukte i underkant av 3 timer, skal levere den på overhalning,og skifte converter, hva skal jeg passe på når jeg monterer den Quote
Guest 1042 Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 converter må sitte skikkelig på splines på girkasse før du prøver å montere, ellers får du ikke sammen. Converter skrus fast til svinghjul når girkasse er på plass. Står instruksjoner for oljepåfylling i WIS, men husker ikke akkurat hva som står. Sikkert noen MB-mekanikere her som vet dette. Quote
larsianer Posted August 7, 2015 Author Posted August 7, 2015 Takker for tips, er klar over at det skal klikke 2 ganger, jeg bruker også å sjekke om det kommer olje ut av det ene retur røret noen flere ting?? Quote
alelys Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 Beklager off topic. men er det normalt å bytte convertere på automat kasser, da noen mente at min kanskje begynte å bli dårlig? Quote
larsianer Posted August 7, 2015 Author Posted August 7, 2015 æ regne sterkt med at det er normalt å skifte converter, når man overhaler kassen...hva er symtomene dine??? Quote
Eirik Tømmerås Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Det er vel ikke "normalt" å bytte converter når man overhaler ei automatkasse? Converteren kan vel sees på som ei "evigvarende" kobling. En annen ting er jo at MB har hatt en del trøbbel med lockup i converter. F.eks så holder converteren i hjullastere mange, mange tusen timer. Quote
alelys Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Har video /lyd. Venter på at photobucket skal godkjenne opplastingen. Er en lyd du merker når kassa er kald og bittelitt når den er varm pålavt turtall+pådrag Quote
Tor Anton Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Vet om flere som har måtte bytte converter i w211. Quote
Sven Håkon Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Det er vel ikke "normalt" å bytte converter når man overhaler ei automatkasse? Converteren kan vel sees på som ei "evigvarende" kobling. En annen ting er jo at MB har hatt en del trøbbel med lockup i converter. F.eks så holder converteren i hjullastere mange, mange tusen timer. Jeg fikk overhalt converteren i min 211 ved 400.000km, tross regelmessig oljeskift (av både meg og første eier). Som Tor Anton sier er det ikke uvanlig at disse lager trøbbel. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Det er vel ikke "normalt" å bytte converter når man overhaler ei automatkasse? Converteren kan vel sees på som ei "evigvarende" kobling. En annen ting er jo at MB har hatt en del trøbbel med lockup i converter. F.eks så holder converteren i hjullastere mange, mange tusen timer. Jeg fikk overhalt converteren i min 211 ved 400.000km, tross regelmessig oljeskift (av både meg og første eier). Som Tor Anton sier er det ikke uvanlig at disse lager trøbbel. Og jeg skriver nettopp at: "En annen ting er jo at MB har hatt en del trøbbel med lockup i converter." Quote
Sven Håkon Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Det er vel ikke "normalt" å bytte converter når man overhaler ei automatkasse? Converteren kan vel sees på som ei "evigvarende" kobling. En annen ting er jo at MB har hatt en del trøbbel med lockup i converter. F.eks så holder converteren i hjullastere mange, mange tusen timer. Jeg fikk overhalt converteren i min 211 ved 400.000km, tross regelmessig oljeskift (av både meg og første eier). Som Tor Anton sier er det ikke uvanlig at disse lager trøbbel. Og jeg skriver nettopp at: "En annen ting er jo at MB har hatt en del trøbbel med lockup i converter." Sånn går det når en svarer mens en holder på med andre ting - gikk litt i surr med hva og hvem jeg ville svare Men vi er i hvertfall enige. Quote
Geir Tore Simonsen Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 En converter kan selvfølgelig feile som alt annet, men det er en veldig kostbar komponent så man bør vel være noenlunde sikker på at den er dårlig før man bytter. Ut fra det jeg har lest sitter jeg med inntrykk av at det gjerne er bakenforliggende årsaker i oljetrykk/ventilhus/solenoider som forårsaker trøbbel med lockup i converteren. Jeg holder på med et DIY overhalingsprosjekt av min 722.689 kasse, og har ikke tenkt å bytte converteren i denne omgang. Fikk pris på denne fra BOS på ca. 22 200 og 2 700 i innbytte for den gamle. Da var det ikke tatt med klubbrabatt, men vi snakker uansett om størrelsesorden 15k+. Å bestille fra Online-teile.com vil også komme på i overkant av 15k. Quote
larsianer Posted August 9, 2015 Author Posted August 9, 2015 æ fikk pris på 5k for en ny converter!!!!! Quote
Geir Tore Simonsen Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Hvor fikk du den prisen? Det endrer selvfølgelig vurderingen hvis man kan få det vesentlig billigere. Nå er det vel neppe samme converter i en 220 cdi og 320 cdi, men den burde ikke være tre ganger så dyr. Hva er delenummeret på din? Mitt er A2092500902. Quote
larsianer Posted August 9, 2015 Author Posted August 9, 2015 dele nr på kassa er:r2202711901,noen som vet om jeg må ha akkurat de samme nr,da jeg lurer på om jeg skal overhale eller finne ei brukt ei. jeg må bestemme meg i dag Quote
Geir Tore Simonsen Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Får ikke treff på det delenummeret i EPC. Vet ikke om du må ha eksakt samme delenummer, men jeg vet at det finnes flere varianter av 722.6 med forskjellige oppgraderinger gjennom årene. Interne deler fra en variant passer ofte ikke sammen med deler fra en annen. Kassene har forskjellige utvekslinger og tåler forskjellige moment, det er antakelig det viktigste å passe på at det stemmer med den gamle så lenge du bytter hele kassa. For min del var det aldri aktuelt å sette inn en brukt girkasse som ikke var overhalt. Alternativene var å bytte hele kassa, kjøre den gamle til Bergs automatservice eller å hive meg ut på dypt vann og prøve å gjøre det selv. Kommer vel til å lage en egen tråd om prosessen, bare jeg blir ferdig etter hvert. Quote
larsianer Posted August 9, 2015 Author Posted August 9, 2015 på den maskinerte plata står det:221 27 06301 7226400 og 3rad med tall står det:722 ( 591 8tallet kan være 6 eller 3 også,da det var litt vel korodert. Quote
carlsson w211 Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Hvor fikk du den prisen? Det endrer selvfølgelig vurderingen hvis man kan få det vesentlig billigere. Nå er det vel neppe samme converter i en 220 cdi og 320 cdi, men den burde ikke være tre ganger så dyr. Hva er delenummeret på din? Mitt er A2092500902. litt off-topic da men siden e satt å trykte på dataen og hva inne på autoroyal.no så trykte e inn det p/n da får du 3 alternativer opp, A2092500902 til 21k, A209250090280 til 17k og A209250090270 til den fine sum av 2390 kr. hva som er forskjell på disse er jo ikke godt å si, men trur nok det er ikke noe problem å bruke den biligste. er jo mulig å sende mail og spørre hva som er forskjell på disse. Quote
Tor Anton Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 vet en har byttet på en 220cdi til 15 000,- Quote
larsianer Posted August 9, 2015 Author Posted August 9, 2015 Har laga mæ en styre bolt til æ skal montere en ny eller overhalt kasse! Har dreid den til 12mm,gjenga på på begge sidene,på ytterkanten,har jeg laga m6 gjenger,og skrudd in en unbrake skrue,som er låst med lock tite,sånn at æ kan skru den hardt til,og av igjen,trur æ må ha 3 til,dem skal jeg lage litt lengere Quote
Geir Tore Simonsen Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Jeg mener det satt styringer der fra før? Er en stund siden jeg tok ut min, men er forholdsvis sikker på akkurat det. Quote
larsianer Posted August 9, 2015 Author Posted August 9, 2015 Joda,men æ har laga noen litt lengere,som jeg tenke å skru inn dær boltan til kassa skal være,tenker å bruke 4 stk, så blir det lettere å montere kassa.ser ut som det blir overhalning av mi kasse,hos ståle kanck i tromsø.levere den inn i morra Quote
KjetilP Posted April 27, 2016 Posted April 27, 2016 Hei. Hvordan gikk det med girkassen. Ble det bra? Quote
larsianer Posted April 27, 2016 Author Posted April 27, 2016 Yepp,blei meget bra,æ har kjørt over 30k km no med den.. Quote
Recommended Posts