Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var på eu med 190´n i dag og tok meg da en prøvetur på et par mil før jeg kjørte på NAF, og da hoppet og av og til stod speedometeret på null, og etter tripptelleren så har det ikke blitt registrert riktig antall km heller. Da jeg tidligere kjørte en tur på 60 mil oppførte det seg like ens de første milene, men på begge turene ble det bra etter noen mil. Hva svarte er dette for noe?

Posted

At triptelleren heller ikke virker, indikerer jo at det er noe feil med selve drivingen heller enn selve instumentet. Det spørs hvordan speedometeret ditt drives, men jeg kan foreslå at følgende punkter kontrolleres:

Hvis det er mekanisk, så kan det hende at drevet i gearkassen eller wiren er røket, og at den griper tak og fungerer normalt innimellom, at wiren sitter dårlig festet oppe eller nede, eller at instrumentet henger fast innimellom i gammelt, størknet fett. Begynn med å løsne instrumentpanelet og sjekk at wiren er skrudd skikkelig fast. Det hender jo også at selve wiren blir slitt, den er normalt firkantet og ikke rund i endene.

 

Hvis det er elektrisk drevet, så kan det være en løs sensor eller dårlig kontakt i et koblingspunkt.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

 

Posted

Hadde en urmaker-jobb på mc´n hvor det var størknet fett som gjorde at nåla ikke beveget seg, veldig lett jobb der da jeg bare sprayet på bremserens og tørket bort fettet :)

Men ja tror da det er mekanisk drevet på en 1988 modell?

Tviler på at det er wiren eller drevet da det kommer seg etter 3-4 mil, men er jo rart med tripptelleren da......

Jeg kjørte en strekning jeg vet er 11 km og på halve veien på retur viste telleren 8 km......

Posted

Sender deg noen linker som beskriver problemet og løsning på W123/124, det er ganske sikkert omtrent samme mekanisme i ditt speedometer, og sikkert også slitasje på samme sted på den aktuelle akslingen. De beskriver stort sett samme løsning, men kvaliteten er varierende, så titt igjennom alle for å få med de små tipsene.  :D

https://www.ifixit.com/Guide/Repairing+Mercedes+W123+Odometer/25421

http://dieselgiant.com/repairyourodometer.htm

http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1457684-fixed-odometer-trip-not-working.html

http://www.infotronic.de/thomas_mercedes/index.html

http://www.sternfreun.de/files/w124-230ce/tachoreparatur.html

http://schmidt-richter.de/Fotos/Kilometerzaehler_reparieren.htm

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Ja det er nok sikkert ganske likt 123 da jo 201 kom mellom 123 og 124, men takk for linkene. Jeg skal ta ut speedometeret og sjekke wiren først, så tar jeg det i rekkefølge der fra. Synes jo at det er litt rart at speedometeret har gitt seg ved 270.000 km.

Posted

Ja, enig, men jeg har sett at symptomene som er beskrevet ofte kommer ganske tidlig, en slurende metallaksel i et plastdrev vil vel forsterke problemet ganske fort. Men det er nok tilfeldighetene som rår her som i andre ting!  :D  Det er ihvertfall tydelig at problemet og løsningen er den samme i alle tilfellene.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Men den hoppinga på viseren tyder jo, som du sier, på noe med drev/wire, jeg tenker at det kanskje er brudd i wiren og at varme når det går rundt eller varme i girkassen får stålet til å utvide seg og dermed får wireendene til å gripe fast i hverandre og at det dermed virker når man kjører et stykke og det blir varmt. Bare en tanke......

Posted

Jdoa, det er mange muligheter. Håper du finner ut av det snarest, det er jo ergelig med hoppende instumenter.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

I dag virker det igjen. Jeg hadde bilen oppjekket ifm. rep av bremseslange og benyttat da anledningen til å kjøre bilen på girene og ingen hopping da...... Bilen har nå stått i nesten 14 dager og kanskje det bare er når bilen blir stående over lengre tid at det skjer.......sist så stod den fra Mai til August og gangen før der igjen stod den fra Juni 2014 til Mai 2015.

 

Forresten ny wire koster over 600,- og det hos mbspecialist.......

  • 9 months later...
Posted

Nå har jeg fått byttet wiren etter å ha kjørt helt uten speedometer siden før Jul, har brukt speedometerfunksjonen i dashborkameraet og det har funket fint. Nå funker speedometeret uten hopping. Men er veldig merkelig da wiren som stod på ikke hadde brudd??? Jeg satte en tang på inngangen til speedometeret som jo sitter veldig langt inni strømpen/koblingen og vred på den utstikkende wiren i andre enden.

Det må jo ha vært selve wiren i en ende som har gått rundt i drevet/speedometeret.

 

Merkelige greier, uansett.

 

Nå blir det å venne seg til å se i instrumentpanelet i stedet for opp mot innerspeilet for å se farta :lol:

Posted
Nå blir det å venne seg til å se i instrumentpanelet i stedet for opp mot innerspeilet for å se farta

 

Du mener for å sjekke om det er noe blålys der? :lol:

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...