Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har skiftet både EGR ventilen og sensoren etter at diagnose viste at dette var feil, men feilen er der fortsatt og bilen går i nød. Kan også nevne ujevnt turtall på lett pådrag mellom 14-1600 rpm før nødmodus slår inn. Noen som har idé på va feilen egentlig er?

Posted

Har skiftet både EGR ventilen og sensoren etter at diagnose viste at dette var feil, men feilen er der fortsatt og bilen går i nød. Kan også nevne ujevnt turtall på lett pådrag mellom 14-1600 rpm før nødmodus slår inn. Noen som har idé på va feilen egentlig er?

Ok, hva er det som gjør at EGR ventilen åpner??

En vacumslange som er styrt av en vacumregulator. Kontroller for riktig trykk både inn på regulator og inn på EGR.

Posted

Finnes ingen vakumtilkobling på denne EGR'en, kun en el.plugg.

Var det jeg og mente, men når eksperter uttaler seg så holder man munn. El. styrt EGR er det jo i min 2004 E220cdi, så jeg syntes det var veldig rart at V6 cdi hadde mekanisk EGR.
Posted

Sykt irriterende å være på ferie i Danmark med en 320 CDI som ikke går bedre en min gammle 300TDT  :lol:

Har time hos Mercedes i Thisted i morgen tidlig for videre feilsøking...

• 2 weeks later...
Posted

har du sjekket at hullet ned i trykksensoren på sia av egr ventilen..ikke er tett?

det hullet som eksosgassbaktrykksensoren sitter i..kan gå tett..og da hjelper det ikke med ny sensor.

hullet er enten frest ned i aluminium eller ett rør..er det det røret..så er det sjelden tett..men står sensoren i alu hus..så er det veldig  sannsynlig gått tett.

har du fått andre feilkoder på bilen din?

Det er ofte feil på Ekas...eksosinnsug frakobling...mye olje ned på denne..og du får kortslutning i selve Ekas motoren.under turbo.

Posted

Ja, hullet til sensor var åpent, blåste selv nedi der med trykkluft i tillegg hadde MB i danmark oppe røret som kan gå tett ifbm EGR, men det var så og si ingen koks/sot her....

Posted

Hei.

En bekjent hadde slike feil på sin tilsvarende bil for noen år siden. Ble byttet deler over en lav sko uten at noe hjalp. Viste seg til slutt å være feil med turbo. Tips til videre feilsøking kanskje?

Posted

på mercedes systemet  Tips..så husker jeg at det ligger "Tips" dokument på turbo på 642 motoren ja..så det kan nok stemme det også ja.

men bør få med alt av feilkoder for å kunne komme noen vei med denne her.

Posted

Ikke feilkode på noe annet enn EGR. Takker for tips, men turbo ble byttet i vinter, så tviler på den er synderen. Feilmeldingen sier noe om at "baktrykk i eksos er for høyt" viss dette hjelper noe? Rett før nødmodus akiviseres så "rykker" det i bilen idet jeg går av gassen, men kun ved ørlite pådrag, kan også rykke ved ørlite gassøkning. Da går det bare et minutt så er den i nød. Føler også at denne ujevne gangen mellom ca 14-1800 rpm er blitt mer merkbar. Kan også nevne at giringen føles litt "feil", men om dette er tilfelle eller om jeg er blitt overfølsom på bilens oppførsel skal være usakt.

Posted

hmm....høres jo ut som du faktisk har ett problem med den sensoren som du sier du har skifta...

den kalles for "Eksos gass baktrykk sensor"...er du helt sikker på at den åpninga ned i sensor hullet er åpent...og at sensoren er ny'?

hvor mye er bilen gått?har du sett at det er godt med utblås fra eksos...at det ikke er tett kat på bilen?eller DPF...viss den har det.

Posted

Sensoren vet jeg er ny ja, kjøpte å byttet denne selv.

Uanzt ville den vel ikke meldt om for høyt baktrykk om det var tett før sensor, d gir ikke mening hos meg.

En kompis kjørte bak meg og registrerte litt røyk av eksos idet jeg ga fullgass (ikke i nød på det tidspunkt). Tett katt eller partikelfilter vil vel gi andre feilkoder?

Bilen er gått 200k

• 1 month later...
Posted

Har hat lignende problem på min 2007 280cdi v6

Fik feilkode på for høyt baktrykk og luging ved fult gasspådrag og gjik i nød oppover tuneler,

Fjerna Partikkelfilteret og for på obd tuning og deaktiverte egr og Partikkelfilter.

Alt er tip top i gjen og synst girkassa fungere bedre og :)

• 3 weeks later...
Posted

Hei funnet noe problem. Det har jeg på min, det viste seg at kjølerøret på egr en var tett. Da vil du få sånne problemer egr får ikke puste og bilen lugger og går i feilmodus. Setter du på diagnose så får du feil på egr Dette kjølerøret ligger under innsugsmanifold. Har kommet rensemiddel for sånt. Det var Berg "s Automatservice som fant problemet.

Posted

Hei hei.

Bilen står forsatt hos BOS, de har bilen nå mens jeg er bortreist så har ikke stresset de enda. Hva som er feilen på denne bilen er enda ikke klar, men det var slett ikke et dumt tips du kommer med her, det blir neste sjekkpunkt! Dog er jeg rimelig sikker på at dette ble sjekket i danmark... De "staket" med noen lange fjærer for å sjekke kanaler ifbm EGR.

Posted

Da later det til at bilen er friskmeldt igjen, det ble overhaling av regulator/akutator elns på turbo som løste problemet. Denne leveres vist ikke løst fra MB, så den ble overhalt av en frittstående aktør.

Ros sendes i retning BOS Rogaland for service og kompetanse!

• 1 month later...
Posted

Vel, det var ikke lenge Adam var i paradis....

Var bare etpar dager etter min forrige post så startet problemene igjen! Har ventet med å poste noe her til det fantes noe konkret å forholde seg til.

Ting som er gjort er følgende i kronologisk rekkefølge etter sist post:

- Byttet 2 dyser

-Nytt ledningsnett på motor, da forandret feilmelding seg, mn bilen oppførte seg nogenlunde likt

-Nye eksosmanifoiler

-Ny turbo

Det har vært en lang å kostbar afære, men nå er bilen tipp topp igjen!