astabb Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 Hei! Dette gjelder W212 stasjonsvogn E250... Noen der ute som har noen tips om slitesterke dekk bak? Har i dag anmerket at sett nr 2 siden mai måned begynner å bli slitt helt ut igjen :/ Dim: 275/30/19. Goodyear Eagle F1 A2, kjørt ca. 290mil. Nankang NS-20 står på nå og burde byttes. Kjørt ca 300mil(Måtte ha nye dekk på dagen, så da ble det det de hadde på lager her) Hjulstillingskontroll har jeg fått utført da sommerskoa ble satt på. Kan det være at det må justeres enda mer? Bilen sliter noen mm mer på innsiden, spesielt venstre side. Ellers jevnt på hele dekkets flate. TIPS mottas med glede, da dette begynner å bli kostbart... hehe... Quote
Megaoctane Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 Jeg hadde bridgestone 265 18 bak på min W212 og de var nesten ikke slitt selv etter 5000km. Goodyear f1 skal være gode dekk, så vet ikke helt hvorfor de ikke har tålt mer enn 2900km. Kjører du hardt og i høy fart? Quote
bska Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 antageligvis prisen å betale med hjul greit utenfor standard spec typisk symptom du beskriver når standard mål blir brukt på hjulstillingskontroll Quote
astabb Posted August 8, 2015 Author Posted August 8, 2015 Jeg er mer som et stort spørsmålstegn der ja. Det er fruen som har kjørt langturer for det meste, så det er verken høy fart/hard kjøring. bska: Hva mener du med standardmål? Bilen fikk hjulstillingskontroll med sommerhjulene på. Ny hjulstillingskontroll kanskje? Andre som har tips til dekk eller evt. hva som burde gjøres/sjekkes? Quote
bska Posted August 8, 2015 Posted August 8, 2015 Kjenner ikke w212, men av erfaring er standard hjulvinkler lite optimalt på slike oppsett. Beiere dekk med lavere profil krever 'skarpere' vinkler, typisk mindre spissing og mindre negativ camber. Alt etter hvor mye bilen er senket så klarer de færreste med grei 'stance' oppnå normal slitasje fordi man går tom for justering samt at foringene er rett og slett for myke. Polyforinger, kapp og sveis kan fikse det meste Quote
astabb Posted August 9, 2015 Author Posted August 9, 2015 Ok. Tror jeg skjønner Bilen har di rette utstyrskodene for å ha slike hjul ifølge bilens håndbok. Jeg har ikke senket bilen, den har avantgarde understell. Tror ikke heller det blir noe kapp/sveis Heller ingen senk med det første, da det er lite optimalt til vårt bruk. Noen som har dekk erfaringer? Mener å ha lest at Achilles har veldig god slitestyrke.. men de er kanskje ikke så gode. Fremme står det 245/35/19 Goodyear dekk som ble satt på samtidig. Minimalt med slitasje. Tips/erfaringer med dekk mottas med stor takk Quote
Megaoctane Posted August 9, 2015 Posted August 9, 2015 Det er vel egentlig bare AMG sportfjæring som er bygd spesifikt for 18" felger og 265 bak og 245 foran? Avantgarde og Elegance er vel best på 17"? Quote
astabb Posted August 10, 2015 Author Posted August 10, 2015 Det kan hende. Min E250 w212 har ivertfall de rette utstyrskodene for denne dimensjonen. For at det skal være tilnærmet 100% lik rulleomkrets står det i manualen/online at 245/35/19 skal sitte foran på 8.5" felg og 275/30/19 skal være bak på 9.5" felg. Lurer på om jeg skal gå ned 1 hakk til 265? Mulig det blir større forskjell i rulledim/omkrets? Quote
CHARLIE Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Jeg tror jeg ville tatt en ny 4-hjuls kontroll. Kanskje det er noe som er skjedd etter sist hjulstilling? Jeg har kjørt 8-10.000 kilometer med min 212 og mine 20" hjul. Kan ikke se noen slitasje i det hele tatt, verken foran eller bak. Jeg har 255/30-20 og 285/25-20 Quote
Will Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Og de som tok hjulstillingskontrollen la inn verdiene for Avantgarde. Har hørt om (merke)verksted som har justert Avantgarde utgaver med verdier som om den har standard høyde, og da ble det en vanvittig slitasje på innsiden av dekkene. Quote
astabb Posted August 10, 2015 Author Posted August 10, 2015 Ok. Da blir det ny 4-hjuls kontroll. Denne gangen blir det hos Motortrade Verdal... Skal ikke henge ut noe verksted/kjede, men kan godt være slik som du sier Will at det kan ha vært feil verdier. La merke til i dag at yttersiden på høyre hjul er slitt så å si like mye som innsiden på venstre (?), ellers likt slitt over hele dekkets flate... Charlie: Hvilket dekkmerke har du? Quote
CHARLIE Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Charlie: Hvilket dekkmerke har du? Jeg har Falken FK453 på denne bilen. Er egentlig ganske fornøyd med det, selv om jeg nok heller vil ha Continental, Michelin eller Pirelli neste gang jeg skal ha dekk. Men jeg er helt sikker på at det ikke har kun med dekkmerket å gjøre når du får så lite ut av dekkene dine... Quote
astabb Posted August 10, 2015 Author Posted August 10, 2015 Charlie: Hvilket dekkmerke har du? Jeg har Falken FK453 på denne bilen. Er egentlig ganske fornøyd med det, selv om jeg nok heller vil ha Continental, Michelin eller Pirelli neste gang jeg skal ha dekk. Men jeg er helt sikker på at det ikke har kun med dekkmerket å gjøre når du får så lite ut av dekkene dine... Ok. Kanskje momentet dreper dekka? Er vel 500 i 250'n. Kan jo nevne at verkstedet som tok 4-hjuls kontroll måtte ha bilen inn 2 ganger for å justere. Jeg klaget på første justering (da hadde de ikke justert i det hele tatt) og da tok de den inn og brukte om lag 2 timer fra den ble hentet til den var ferdig. Jeg klagde til verkstedet da jeg så hvor slitt dekka var. Målte lufttrykket til 3 bar rundt om, alt for høyt. Resulterte i at dekket var mye mer slitt på midten. Fikk altså en liten kompensasjon til nye dekk fra dem da (et lite pluss), men det verste var at dem mente det var dekkene som var av dårlig kvalitet og kun laget for fine veier borti USA..... Goodyear dekka mine var vel produsert i tyskland om jeg ikke tar feil... Jaja, har bestilt nye dekk også får det bli det ny 4-hjuls kontroll hos MB forhandler. Quote
Guest 1042 Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 F1 dekkene er omtrent midt på treet mtp slitestyrke. Ikke fantastisk bra, men heller ikke ræva dårlig. På 203'en vi hadde fikk vi ut 2 sesonger på bakdekk (255/35-18) og 3 sesonger foran (225/40-18). Ca 12000 km hver sesong. Til sammenligning fikk vi bare ut 1 sesong med Hankook Evo S1 K107, da med elendig veigrep som biprodukt. Siste årene gikk den på Nokian Z-line. Bedre slitestyrke enn F1, men noe dårligere grep. Quote
bska Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Hør på Charlie, han kan dekk Dersom sjekk og justering av dekktrykk ikke inngår i 4-hjuls kontroll er det grunn til å stille spørsmålstegn om kompetanse. Ble det levert målebrev? Nei, moment og pådrag sliter mer dekk, men ikke mer på kant enn ellers. Korrekt oppsett gir likevel ofte en del kantslitasje på banekjøring. Quote
Guest alexanderst Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 Kjøpte Goodyear efficiensy grip til vår 212 i sommer etter 4 år med Pirelli Cituardo P7. Har opprettet en tråd på DCN om disse dekkene, her er det mye god info å hente ut for de som er interessert. http://www.detailersclub.no/forums/topic/24493-sommerdekk-hvilke/?page=1 Quote
astabb Posted August 11, 2015 Author Posted August 11, 2015 Hør på Charlie, han kan dekk Dersom sjekk og justering av dekktrykk ikke inngår i 4-hjuls kontroll er det grunn til å stille spørsmålstegn om kompetanse. Ble det levert målebrev? Nei, moment og pådrag sliter mer dekk, men ikke mer på kant enn ellers. Korrekt oppsett gir likevel ofte en del kantslitasje på banekjøring. Hehe... ingen banekjøring med familievogna.... Joda, dem hadde sjekket lufttrykk og justert det, til et totalt feil lufttrykk. Jeg fylte korrekt lufttrykk i dekka da jeg monterte de på bilen kvelden før den ble levert til 4-hjuls kontroll. Derfor tenkte ikke jeg noe mer på akkurat det da. Vi er stort sett 3 i bilen, med lite last. Dimmen jeg har på bilen skal ved halvfull bil ha 2.3 foran og 2.4 bak. Dette står tom i tanklokket for den dimmensjonen. Menmen... Legger ved både kontroll nr 1 og 2. Tenkte ikke noe på dette med verdiene til avantgarde/standard hjulsett. Ser at det ivertfall er lagt inn feil på kontroll nr 1. Står ikke noe spesifikt på nr 2 angående dette... *Har redigert bort øverste del av kontrollene, skal ikke henge ut noen Quote
bska Posted August 11, 2015 Posted August 11, 2015 igjen - er ikke kjent med w212 men generelt.....hadde det vært min bil ville jeg prøvd meg frem (kun familiekjøring) bak - startet med ca halvparten av det står på brev2 foran - hvis mer slitasje på ytterkant enn innerkant -> økt camber litegranne Quote
astabb Posted August 12, 2015 Author Posted August 12, 2015 igjen - er ikke kjent med w212 men generelt.....hadde det vært min bil ville jeg prøvd meg frem (kun familiekjøring) bak - startet med ca halvparten av det står på brev2 foran - hvis mer slitasje på ytterkant enn innerkant -> økt camber litegranne Det jeg ble fortalt var at camber ikke kan justeres bak, kun spissing (rett meg om jeg tar feil, noen) som igjen drar med seg camber..? Quote
Recommended Posts