Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

er det noen her som har kunnskap om de nye EU-reglene? Jeg vet at feil på stabilitetskontroll gir feil på EU-kontrollen med de nye reglene, men gjør feil på antispinn (grovkalibret 1.gen type) det samme? jeg prøvde å sjekke dette så godt jeg kunne da jeg kjøpte bilen i fjor, og fant ut fra ulikt hold at en gammel antispinnfunksjon ikke har noe med sikkerhet å gjøre på samme måte som stabilitetsprogrammer som griper inn i selve kjøringen/styringen etc, og dermed ikke blir å regne som en feil.

Grunnen til at jeg nå begynner å lure er at bilen skal på EU-kontroll og det første verkstedet jeg ringte til mente at dette blir å regne som en feil, mens det andre jeg snakket med mente at det ikke blir å regne som en feil. Skal ringe biltilsynet å sjekke men tenkte det kunne være greit å spørre her først, kanskje noen som vet det med sikkerhet...

By the way, det er ARS-regulatoren som er gåen og den er for dyr til at jeg gidder å kjøpe ny, med mindre det viser seg at jeg faktisk må det for at bilen skal gå igjennom..

Posted

Er nok feil.

Asr : anti slip regulation.  Så selv om at det ikke er slike bra som dagens systemer så er de svært like som dette. Er bare softwaren som er ulik stortsett, da de fleste esp systemer bruker bremsene til å hente bilen inn igjen ved friksjons slipp på dekkene.

Hva med å skaffe en brukt enhet å montere på bilen? Er ikke akkurat vanlig at dem sier takk for seg slik at man kan raskt kjøpe seg alt fra 3-5-10år på en brukt enhet for alt man vet.

Posted

Takk for svar!

Nyere stabilitetssystemer har vel også sensorer som måler rattutslag og denslags, så er ganske mye forskjell mener nå jeg, men det er jo ikke jeg som bestemmer:)

Hadde bilen hos Team Stadler i vår så er sikker på at det er regulatoren som er gåen, men ny kostet 1300.-eur tror jeg det var, og brukt har jeg kun sett et par av, da til 7-8000.- mener jeg. så er derfor jeg ikke har lyst til å gjøre noe, har absolutt ikke bruk for asr`en. (selv om cruice controllen godt kunne fungert, noe den ikke gjør med kaputt asr-asr-regulator)

modzona, kan man få tak i delen brukt billigere tror du?

stadler snakket også om at den muligens kunne sendes til elektroniker og fikses der, men vet ikke om noen har kompetanse på slikt her i Norge?

Posted

Joda greit at de måler mere parametere men personlig så må jeg si at asr på disse eldre mb bilene imponerer meg. Har det på 420'n min å den er utrolig effektiv på å drepe all moro uansett om det er framprovosert eller ikke.

Alt kan som regel skaffes brukt hvis man følger med på ebay osv.. gjerne tysk ebay.de.

Vet det finnes feks et par huggere i england som kun hugger mb. Husker ikke navene på disse i farten men burde ikke være så vanskelig å finne ut på google. I england er brukt dele markedet mye større/bedre inn i norge da det nesten blir mindre å mindre av dette fra år til år.

Posted

ASR-Anti Spinn Regulering var et system som overtok etter ASD-Automatisk Sperredifferensial, og har vel bare med antispinn å gjøre. Kaltes vel "traction control" hos konkurentene på den tida, dette var jo en stund før ESP kom.

Posted

Takk for gode råd folkens!

Eirik, det er riktig det du skriver. Det er kun antispinn, og har ikke så mye med dagens systemer å gjøre. Derfor er jeg ikke sikker på at det blir riktig å anse dette som en feil på stabilitetssystemet, da min bil ikke har noe stabilitetssystem etter mitt skjønn. snakket bl.a med en "ekspert" hos BOS før jeg kjøpte bilen, og han mente ihvertfall at dette ikke ble noe problem.

Men jeg takker for deres meninger. Får ta en tlf til biltilsynet imorgen så kan jeg melde tilbake hva de sier, er jo kanskje andre som har samme problemet på sine gamle mercer.

Posted

ASR-Anti Spinn Regulering var et system som overtok etter ASD-Automatisk Sperredifferensial, og har vel bare med antispinn å gjøre. Kaltes vel "traction control" hos konkurentene på den tida, dette var jo en stund før ESP kom.

"bare antispinn" gjør underverker for å holde bilen der den skal være. Litt for mye gass rundt svingen, så blinker det litt i ei lampe, i stedet  for at bilen snur rundt, drar i grøfta med bakenden først, og tar med seg alt av fotgjengere og andre biler som måtte være i veien. Man skal jobbe ganske hardt for å få til en breisladd med bil der ASR fungerer.

Posted

Hei igjen.

Snakket med biltilsynet idag, og de svarte at så lenge det er en lampe som lyser, og dette har med sikkerhetssystemer å gjøre, så vil det bli logget som feil:( de var forøvrig enig i at dette ikke er noe stabilitetssystem, men dog..

irriterende, for delen er svindyr. ringte til BOS, de skulle ha 32000.- for delen!!!!!

får den for ca 10.000.- i utlandet, men det er jo uansett myyye penger for en del som ikke gjør meg noe at ikke fungerer. Kan jo selvfølgelig skru ut pæren før kontrollen, men da får jeg vel merknad på det uansett?

sjekket med firmaet som er nevnt over i tråden, men de reparerte ikke denne delen selvfølgelig.

noen som kjenner til andre teknikere som muligens kan hjelpe?

tips og råd mottas med takk

Posted

akkurat ang dette så tror jeg at å ta ut pæren til du får tak i en brukt er løsningen.

kommenterer de at den lyser så si at den bare lyser da du spinner på glatta.

Stalltipset er da å ikke vise den hos de du har kontaktet ang. feilen.

Posted

Eller parallellkoble pæra med en av de andre pærene som slukker når motor startes, eller tenning har stått på en stund. Det er vel bedre, for den skal vel vise at pæra er ok når tenning settes på :)

Posted

Takk for gode røvertips:) likte den med paralellkobling:)

marevan, det er nok riktig at det ikke var en feil forrige gang du var på kontroll, men nå blir det det med det nye regelverket, ihvertfall ifølge biltilsynet.

mulig jeg har sporet opp en brukt i Sverige, kan jeg skaffe en brukt til en ok pris så er nok det det greieste, hadde vært kjekt med fungerende cc, men ikke for enhver pris (ihvertfall ikke de 32000.- som BOS skulle ha!!)

Posted

Takk Tor Anton!

har sendt mail til en høgger i Sverige som tilsynelatende har en brukt og fungerende ASR-regulator liggende, så om ikke den også koster skjorta så kan det være verdt et forsøk.

PS: er det noen som vet om denne er vanskelig å skifte selv? er det "plug and play"? ser ut som hele uniten er festet med tre skruer i front av motor, og at det bare er å bytte denne + plugge i kabelen(men har ikke sjekket hvor kabelen går, mulig man må demontere litt for å få den på plass?) må evt feilkode slettes etterpå?

• 2 weeks later...