Jump to content

Trond Eriks 1983 300TDT

TEH

Recommended Posts

Bilen ble kjøpt høsten 2005 til pendlebil. Planene var mange viljen var stor. Men så var det dette med tid da. Tok en kanal ifjor vinter og blir nok den andre kanalen denne vinteren da det er et brunt hull ved fremre jekkfeste. Så foreløpig blir det bare å holde bilen i forskriftmessig stand. Den skal inn til EU i april, så da får vi se hvor mye som er igjen av den.

Options

411 mechanical and hydraulic sliding roof (с 01.10.1965 по 31.10.1993)

466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993)

470 anti-lock braking system (abs) (с 01.06.1978 по 31.10.1993)

535 interference suppression without radio set and automatic antenna (с 01.04.1962 по 31.07.1997)

550 trailer coupling (с 01.03.1965)

300TDT%201.1.JPG

300TDT%201.2.JPG

Cockpit%201.1.JPG

Cockpit%201.2.JPG

P4260069.JPG

P4260070.JPG

P4260071.JPG

Og her sammen med sitt oldebarn :)

29102006076.jpg

• 10 months later...

Etter å ha brukt femsifra beløp for å få den eu-godkjent, så tenkte jeg det var på tide å få den pen i tillegg.

Så da har jeg tatt meg noen feriedager for å gå over karrosseriet hva rust angår. Utrolig mye som gjemmer seg under lakken :shock: Blir nesten hellakkering dette her :-(

Har ihvertfall bestilt skikkelig lakk så jeg slipper å bruke noe Multip drit eller hva nå enn det heter. Men det kostet!!!! Har også handlet inn litt Hammerite hammerslagslakk som jeg skal ha på steder som ikke synes så godt. Jeg har også kjøpt denne og klint på i gode lag etter at nitidig sliping var unnagjort. Veldig glad jeg hadde vinkelsliper, ellers tror jeg at jeg hadde sett mannen med ljåen :lol:

Tok noen bilder etter at den største pussejobben var unnagjort:

1-1.jpg

2-1.jpg

3-1.jpg

4-1.jpg

5-1.jpg

6-1.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

11.jpg

12.jpg

13.jpg

Det er venstre framdør som skal byttes ut. Den som står på er bånnen så og si vekk og det suser hærlig i den i over 50. I regn og slaps trenger jeg vel neppe å si hva som skjer. skal prøve å rette den så best jeg kan, så for en bare se hva resultatet blir.

Nå har jeg klint inn alle de rustutsatte steder med rustomvandleren, så nå skal det få kose seg til i morgen. Da blir det finpussing og grunning.

Åtte timer med pussing, pussing og enda litt pussing. Tror faen ikke det er et jævla sted det ikke er rust på denne tralla. Trøsten får være at det er kanskje et år eller to til den ser ut som en rullende reklame for Sætre kjeksfabrikk.

Ferdig maskert og klar for litt grunning

14.jpg

15.jpg

16.jpg

Ferdig grunnet! Da er det slutt for i dag. Inn å kose seg med Ostegrill fra Prior. Namnam :D

17.jpg

18.jpg

19.jpg

Fortsettelse i morgen :D

Idag har jeg lakkert :D Ikke lett utendørs i 10 plussgrader og lett vind med sprayboks :lol: Men bilen blir hvit og det er da noe :-) Planen er og kjøpe 1000 papir imorgen og mattslipe det jeg har lakkert og ta et siste strøk imorgen. Ble mye sig når jeg lakkerte idag, meg jeg fikk taket på det til slutt! Tror dett blir bra til slutt jeg :D

Her er første strøk lagt på høyre side

20.jpg

Her har jeg tatt opp igjen arbeidet på det som skal bli førerdøra. Mye stål som ble borte når jeg fjernet all rusta, men da har vi stålplast :D Får også prøve meg som oppretter. Det var jo litt moro det.

21.jpg

23.jpg

24.jpg

Og til slutt ble det et strøk på venstresiden også.

22.jpg

Begynner og glede meg til jeg er ferdig, selv om det er litt gøy også. Veldig artig og ta bilder og bla bakover. Da ser en virkelig resultater, og plutselig er en ikke så lei lenger.

Endelig fikk jeg jobbet litt med bilen igjen. Men når jeg sto opp så det mørkt ut. Null grader og overskyet dannet ikke akkurat grunnlaget for utendørs lakkering. Ringte brodern for å høre om han hadde noen gode råd, og det hadde han. Han ringte en kompis som leier en plass i et verksted. Dro av maskeringen på dekkene og dura i vei. Folk glana litt der jeg kjørte :lol: Vel inne var det bare pusse litt før lakkeringen kunne begynne.

En side ferdig :-)

27.jpg

Høyre side ferdig og maskeringe har falt. Må si det er deilig og kunne ta bort maskeringen.

25.jpg

26.jpg

29.jpg

Før:

28.jpg

Etter:

30.jpg

Maskeringen har falt, montering av lykter og skilt er gjort og polering av lakkstøv har begynt. Det er nå det er gøy. I morgen skal jeg fortsett med polering og vaske felgene grundig. Alt av gummi på bilen skal også få litt behandling.

32.jpg

33.jpg

Også må jeg få takke Kai og Steffen i Team Motor Stopp for lån av garasje. Det var til uvurdelig hjelp. Tusen hjertlig takk :D

Motorstopp.jpg

Kul tråd og kult prosjekt - men du ser ut til å kunne trenge et nytt kamera  :lol:

Mobilkamera er no dritt, vet du :-)

Er ikke førerdøra lakkert? Syns liksom den skiller seg ut.

Får håpe det holder en stund før rusta begynner å tyde fram. Den ser jo i hvertfall bra ut nå :-)

Surf Blau:

Mobilkamera! Glemmer det nye Canon Ixus kameraet hele tiden. Men det er greit med et kamera som ikke viser så veldig detaljert :lol:

FrodeS:

Driver og pusser på en ny dør. Den døra som sitter på er pil råtten...

Jeg er imponert over pågangsmotet ditt Trond Erik... =D>. Hellakkering (nesten) av bil med sprayboks...Men uansett så blir det vel bedre enn utgangspunktet, de brune flekkene er jo ikke akkurat noe man ønsker seg flere av...

Skal sies at det ikke er vanlig hobbylakk fra duplo eller sånn anne jallalakk da. Skikkelig lakk fra Sikkens som er blandet der jeg handler på lakkbokser med en sinnsyk digg dyse. Anbefales på det sterkeste og legge noen ekstra kroner når man skal flekke. En boks kosta meg 250,- Gikk med syv bokser. Men enig i at det høres litt vilt ut ja :lol:

På'n igjen... Rett etter frokosten var det bare å sette igang igjen. Idag var det familiemiddag hos svigers i Oslo, så idag var tiden dyrbar. Begynte med døra. Pussing, sparkling, pussing, sparkling... Og til slutt; lakkering :D

34.jpg

35.jpg

Og her så godt som ferdig.

36.jpg

37.jpg

38.jpg

39.jpg

Mangler litt for å bli helt fornyd da. Mangler gummien høyre side bak (noen??) og glasset til tåkebaklyset. Også ble ikke døra helt som planlagt, så den må jeg ta en gang til, men det drøyer jeg til våren igjen. Har også lyst på hvite/røkfargete blinkere foran. Skal også ta av glasset på hovedlyktene og lakke alt grått i matt sort. Også nye skilter da. Skal prøve å svinge innom Risløkka imorgen og kjøpe meg nye. Skikkelig digg og ikke kjøre kjeksbil lenger da :D

Det kan kanskje være lurt å skifte de skiltene, ja.. Men jeg må si du har vært flink her! Jeg synes dessuten at s123 er en utrolig fin bil. Det kan kanskje høres litt rart ut, men jeg klarer ikke å la være å se på hjulbuene bak.. NYDELIGE er de 8)

Ja, helt enig Håvard..disse bilene er skikkelig stilige, når jeg ser dem i gul farge, da blir jeg helt dårlig. For meg er disse bilene tidløse..de har et utrolig fint karroseri, som fremdeles får hjerte mitt til å banke.

Kanskje selge G`n...? Hmmm...

Du trenger stor kompressor for å lakkere. Ellers vil herdeprosessen starte mens du venter på at kompressoren byggeropp trykket igjen. For det andre så ville lakk, tynne og herder ha kommet på rundt det samme i pris. Da kjøpte jeg spraybokser. Syns ikke det var mye i det hele tatt med tanke på at alt er lakkert, untatt tak og panser.