Jump to content

Problemer med automatkasse w124 230e

Recommended Posts

Posted

Har en 230e 88mod som det har sjedd noe merklig med.

Etter en lang tur da bilen nesten hadde komt hjem vart der plutselig ikke framdrift i bilen ,som den slurrer uansett i drive eller i gearene.Men merkelig nok så setter jeg den i Revers da fungeren den 100% men ikke i drive den slurrer å kansje sigge litt fremover.Hva kan være gale ?er det noe som bruker å sje med mb sine autkasser?Det er olje på kassa så det er sjekket.Men er det ikke merkelig at den går perfekt i Revers men ikke i drive eller girene?

Hva kan jeg gjøre?

Takker for råd:)

Har foresten en 230e som jeg holder på å ta ut motoren å gearkassa så er det noen som trenger deler så spør i vei:) Motor 230 000km 86 mod 124

Posted

Ok bare lurte på om noen vet hva som har sjedd eller opplevd det samme,i steden for å ringe på noen som overhaller aut kasser å sier ja den må overhalles selv om det kansje er kun en liten ting hehe

Posted

Kan love deg at Kenneth ikke prøver å prakke på deg en overhaling hvis dette ikke er nødvendig. Han er en mester til å dianogsere MB automatkasser og kjenner hver eneste skrue i systemet  :)

Første ting jeg gjør når jeg kjøper en MB med automat uansett alder er å la Kenneth gå over kassa... Skal dit i neste uke med toelvern.

Posted

Ok bare lurte på om noen vet hva som har sjedd eller opplevd det samme,i steden for å ringe på noen som overhaller aut kasser å sier ja den må overhalles selv om det kansje er kun en liten ting hehe

Kan godt være en "liten ting" som feiler, men det eneste "vanlige" folk kan gjøre er å peile olje, evt. skifte den og filter, noe som ikke vil hjelpe i ditt tilfelle.

Har selv demontert ventilhuset på en 4-trinns Ford-kasse(kan gjøres med kassen på bilen)og løsnet en sleideventil som satt pga urenheter i olja. Dette var en "liten" ting, men ikke prøv selv med mindre du har sans for finmekanikk og er svært nøye, for inni der er det fullt av fjærer, kuler, ventiler m.m.

Posted

Noe rart sjedde.. Skulle slepe bilen inn til ei verksted så hadde jeg bilen i drive å lot motoren selvsagt gå så begynte den å koble inn å få framdrift i den sånn var det heilt fram til vi kom fram.No begynner jeg å lurer på om jeg slipper å bytte kasse.Tok å ringte til noen som styrer med sånne kasser da sa dei at det kunne komt kjølevæske i oljen gjennom oljekjøleren"Radiator byttet faktisk før jeg fikk bilen" så at det kan være dårlig olje å tatt filter.Hva tror dere?Tenkte jeg skulle bare prøve å bytte olje å filter for sikkerhetskyld å se hva som sjer

Posted

Det er nå veldig sjeldent en trenger å bytte kasse uten at den er totalvrak, det meste kan ordnes for en billig penge.

Men selvsagt kan du bytte filter og olje og prøve om det er årsaken til problemet, på min kasse  så blir den helt snodig bare det mangler en dl eller to, så olje er pri nr på disse kassene....

Vet du forresten når den oljen ble byttet sist..??? Den skal ha ny olje og filter på hver 60`km.....

Har du bukk eller lignende så kan du jo gjøre dette selv, men jeg vil fraråde å stå hjemme i grusen å gjøre dette.......å få noe drit inni der er ikke bra.... :lol:

Det beste er nok å få en service på kassen, dvs bytte olje/filter og få den justert så blir den nok bra skal du se, og da er det viktig at du leverer bilen inn til noen som driver med dette..... fagkunnskap om MB Automatkasser er fordelt på kun en håndfull i hele landet, selv BOS leverer disse i fra seg slik at det blir 100% ved første forsøk.

Hvor bor du forresten i landet..?? det er som sagt både billigere å bedre å gå direkte til et automatverksted...og er du medlem i MBE så får du sikker så mye rabatt hos Bergs at medlemskapet betaler seg selv og litt til...... 8)

Posted

Har du ringt Bergs Automatservice enda? Han er sannsynligvis norges fremste ekspert på MB automater. Jeg gir deg ikke dette som et tips for å prøve å lure deg, men fordi dette er det absolutt smarteste du kan gjøre!

Det du nevner om kjølevæske i automaten stemmer. Det er dog sjeldent på 124 og skjer hovedsaklig på 201 av en eller annen grunn.

Det som skjer er at oljekjøleren ligger i radiatoren og rørene til denne har rustet. Kjølevæsken blir varm og røret som er rustent utvider seg slik at det blir ørsmå sprekker som kjølevæsken kan sive igjennom. Dermed får man kjølevæske i automatoljen. Har du fått det kan du like gjerne skaffe en brukt automat og overhalle den i steden siden alle lameller og bremsebånd inni automaten din er vrak og du har fått massevis av drit inn i ventilhuset.

Posted

Har en bekjent som har eit verksted så får låne en bukk der ,så jeg får prøve å bytte olje å filter i første omgang å få han på verkstedet til¨å justere på kassa om det trengs.Skal gi tilbakemelding om dette hvordan det gjikk i tilfelle noen andre skulle ha samme problemet :) :)

Posted

Er kassa slitt, noe som det høres ut som den er til gangs, så er det sløsing med penger å bytte olje og filter. Det er kun overhalling som fungerer.

Sjekk tilstanden på oljen. Om den er brent osv.

Posted

Olja var veldig fin rød å rein :) har ei gearkasse liggendes så om den er gåen så bare slenger jeg inn den nye:)

Posted

Ja men motoren var i gang å jeg hadde ingen ting å tape siden kasa var delevis defekt:P Men nå har jeg fått ut kassa å fy f for en jobb.Å ikke nok med det så var ikke kassene like den gamle hadde noen oljerør som den nye ikke hadde.. lurer på om jeg kan blende hulla skal ringe til noen som styrer med mercedes å høre:)

Posted

Vil ha 4-5000kr for motoren.Såg høggerprisene så dette er vel en grei pris.