Guest jan Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Har en 230e 88mod som det har sjedd noe merklig med. Etter en lang tur da bilen nesten hadde komt hjem vart der plutselig ikke framdrift i bilen ,som den slurrer uansett i drive eller i gearene.Men merkelig nok så setter jeg den i Revers da fungeren den 100% men ikke i drive den slurrer å kansje sigge litt fremover.Hva kan være gale ?er det noe som bruker å sje med mb sine autkasser?Det er olje på kassa så det er sjekket.Men er det ikke merkelig at den går perfekt i Revers men ikke i drive eller girene? Hva kan jeg gjøre? Takker for råd:) Har foresten en 230e som jeg holder på å ta ut motoren å gearkassa så er det noen som trenger deler så spør i vei:) Motor 230 000km 86 mod 124 Quote
Alexander Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Ring til Bergs Automatservice i Oslo. Han svarer deg på et blunk. Quote
Guest jan Posted November 16, 2006 Posted November 16, 2006 Ok bare lurte på om noen vet hva som har sjedd eller opplevd det samme,i steden for å ringe på noen som overhaller aut kasser å sier ja den må overhalles selv om det kansje er kun en liten ting hehe Quote
Stjerneglis Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 Kan love deg at Kenneth ikke prøver å prakke på deg en overhaling hvis dette ikke er nødvendig. Han er en mester til å dianogsere MB automatkasser og kjenner hver eneste skrue i systemet Første ting jeg gjør når jeg kjøper en MB med automat uansett alder er å la Kenneth gå over kassa... Skal dit i neste uke med toelvern. Quote
Alexander Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 Kenneth foretar gratis diagnostisering, og han svarer så godt han kan over telefonen. Det er ofte skremmende riktig det han sier... Quote
Guest Jan-E. Posted November 17, 2006 Posted November 17, 2006 Ok bare lurte på om noen vet hva som har sjedd eller opplevd det samme,i steden for å ringe på noen som overhaller aut kasser å sier ja den må overhalles selv om det kansje er kun en liten ting hehe Kan godt være en "liten ting" som feiler, men det eneste "vanlige" folk kan gjøre er å peile olje, evt. skifte den og filter, noe som ikke vil hjelpe i ditt tilfelle. Har selv demontert ventilhuset på en 4-trinns Ford-kasse(kan gjøres med kassen på bilen)og løsnet en sleideventil som satt pga urenheter i olja. Dette var en "liten" ting, men ikke prøv selv med mindre du har sans for finmekanikk og er svært nøye, for inni der er det fullt av fjærer, kuler, ventiler m.m. Quote
Guest jan Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Noe rart sjedde.. Skulle slepe bilen inn til ei verksted så hadde jeg bilen i drive å lot motoren selvsagt gå så begynte den å koble inn å få framdrift i den sånn var det heilt fram til vi kom fram.No begynner jeg å lurer på om jeg slipper å bytte kasse.Tok å ringte til noen som styrer med sånne kasser da sa dei at det kunne komt kjølevæske i oljen gjennom oljekjøleren"Radiator byttet faktisk før jeg fikk bilen" så at det kan være dårlig olje å tatt filter.Hva tror dere?Tenkte jeg skulle bare prøve å bytte olje å filter for sikkerhetskyld å se hva som sjer Quote
Frode Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Det er nå veldig sjeldent en trenger å bytte kasse uten at den er totalvrak, det meste kan ordnes for en billig penge. Men selvsagt kan du bytte filter og olje og prøve om det er årsaken til problemet, på min kasse så blir den helt snodig bare det mangler en dl eller to, så olje er pri nr på disse kassene.... Vet du forresten når den oljen ble byttet sist..??? Den skal ha ny olje og filter på hver 60`km..... Har du bukk eller lignende så kan du jo gjøre dette selv, men jeg vil fraråde å stå hjemme i grusen å gjøre dette.......å få noe drit inni der er ikke bra.... Det beste er nok å få en service på kassen, dvs bytte olje/filter og få den justert så blir den nok bra skal du se, og da er det viktig at du leverer bilen inn til noen som driver med dette..... fagkunnskap om MB Automatkasser er fordelt på kun en håndfull i hele landet, selv BOS leverer disse i fra seg slik at det blir 100% ved første forsøk. Hvor bor du forresten i landet..?? det er som sagt både billigere å bedre å gå direkte til et automatverksted...og er du medlem i MBE så får du sikker så mye rabatt hos Bergs at medlemskapet betaler seg selv og litt til...... Quote
Alexander Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Har du ringt Bergs Automatservice enda? Han er sannsynligvis norges fremste ekspert på MB automater. Jeg gir deg ikke dette som et tips for å prøve å lure deg, men fordi dette er det absolutt smarteste du kan gjøre! Det du nevner om kjølevæske i automaten stemmer. Det er dog sjeldent på 124 og skjer hovedsaklig på 201 av en eller annen grunn. Det som skjer er at oljekjøleren ligger i radiatoren og rørene til denne har rustet. Kjølevæsken blir varm og røret som er rustent utvider seg slik at det blir ørsmå sprekker som kjølevæsken kan sive igjennom. Dermed får man kjølevæske i automatoljen. Har du fått det kan du like gjerne skaffe en brukt automat og overhalle den i steden siden alle lameller og bremsebånd inni automaten din er vrak og du har fått massevis av drit inn i ventilhuset. Quote
Guest Jan Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Har en bekjent som har eit verksted så får låne en bukk der ,så jeg får prøve å bytte olje å filter i første omgang å få han på verkstedet til¨å justere på kassa om det trengs.Skal gi tilbakemelding om dette hvordan det gjikk i tilfelle noen andre skulle ha samme problemet :) Quote
Alexander Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Er kassa slitt, noe som det høres ut som den er til gangs, så er det sløsing med penger å bytte olje og filter. Det er kun overhalling som fungerer. Sjekk tilstanden på oljen. Om den er brent osv. Quote
Guest Jan Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Olja var veldig fin rød å rein har ei gearkasse liggendes så om den er gåen så bare slenger jeg inn den nye:) Quote
TEH Posted November 18, 2006 Posted November 18, 2006 Letteste måten å drepe en automatkasse er å taue den i "D". Quote
Guest jan Posted November 19, 2006 Posted November 19, 2006 Ja men motoren var i gang å jeg hadde ingen ting å tape siden kasa var delevis defekt:P Men nå har jeg fått ut kassa å fy f for en jobb.Å ikke nok med det så var ikke kassene like den gamle hadde noen oljerør som den nye ikke hadde.. lurer på om jeg kan blende hulla skal ringe til noen som styrer med mercedes å høre:) Quote
Frode Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 Det er vel flust med slike kasser du skal ha til gibortpris på nett, blende oljehull høres ut som havari rundt neste sving.... Quote
bska Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 Hvilket nummer er det på kassene dine ? Står i godset ved pakningen til bunnpanna 722....... Quote
2775 Posted November 20, 2006 Posted November 20, 2006 Hei Jan Gjest Leser at du har en 230E 86 mod motor 230000 km hvor mye skall du ha og er den i orden? hilsen 2775 werner Quote
Guest Jan Posted November 21, 2006 Posted November 21, 2006 Vil ha 4-5000kr for motoren.Såg høggerprisene så dette er vel en grei pris. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.