Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg skal skifte fjærben foran på min e270.

Kompressor går ikke pga feil i fjærbenet.

Er det bare å montere nytt og det virker eller må det kobles på instrument og nullstilles?

Verkstedet snakket om at abnlegget måtte tappes????? dette er jo luft.

Takknemlig for innspill.

Posted

Om det er hull i belgen så er jo kretsen allerede tom for luft.

Posted

Det står i WIS at du skal tappe ut luften med Star, men du får uansett ikke tappet det under ca. 3-3,5 bar tror jeg det var, og da er det fremdeles så stivt at det må mekaniske hjelpemidler til for å kunne klemme det sammen. Det står med andre ord spent i full lengde uansett, så jeg antar den prosedyren kun er et sikkerhetstiltak for at smellen skal bli litt mindre hvis uhellet er ute. Det står også at et fjærbein er ødelagt hvis det er tomt for luft - bare å kjøpe nytt. Jeg hadde det ute på min for ca. et år siden.

Jeg er ikke sikker på om alt vil fungere når du setter inn et nytt, eller om den vil protestere helt til feilkoder er slettet.

Disse fjærbeinene er dyre, så sjekk først at det ikke er ledningsbrudd eller dårlig kontakt som kontrollenheten reagerer på.

Jeg ville startet med å måle motstanden over solenoidene i fjærbeinet (antar det er det de to sylindrene er). Er det brudd der er det vel ikke så mye man kan gjøre annet enn å kjøpe nytt. Hvis det ikke er brudd, prøve å se om det er mulig å aktivere dem ved å tilføre strøm via en testlampe med glødepære. Testlampe med led-lys vil sannsynligvis ikke fungere til dette da de har for stor motstand. Også sjekke lederne mellom kontakten til fjærbeinet og kontakten til kontrollenheten. Hvis det ikke er brudd, sjekk spenningsfall når du belaster kretsen med testlampe. Måling av motstand i ubelastet krets er kun brukbart for å bekrefte brudd, skal du finne dårlig kontakt eller unormalt høy motstand er det bedre å måle spenningsfall i belastet krets.

Jeg har inntrykk av at det rett som det er blir skiftet dyre komponenter hvor den egentlige feilen er dårlig kontakt eller ledningsbrudd. Har vel kastet bort noen kroner på det jeg også. Husk at en styreenhet generelt sett ikke har mulighet til å reagere på annet enn at spenningsverdier eller frekvenser av disse ligger utenfor det den er programmert til å akseptere.