Jump to content

Gamle film-biler...

Guest 1049

Recommended Posts

Hallo. Har endelig fått tid til å gå gjennom DVD-samlingen med alle de gamle Olsenbanden-filmene de siste dagene, og sittet klar med papir og blyant og én finger klar på pauseknappen og én på zoom-knappen for å notere numrene på biler som enten er morsomme, flotte eller som jeg bare av en eller annen grunn er spent på å sjekke om har overlevd 20+ år mot all formodning. Bortsett fra de gamle amerikanerne som banden kjørte selv, samt alle de forskjellige Cadillac-limoene fra Bislet Bilutleie så spørs det vel, men uansett - noe skal man jo ha moro med.

Har merket meg at det er mye S-klasse parkert langs de koselige gamle Oslo-gatene i disse filmene. Spesielt i de senere filmene var det to 116-biler som var pinlig ofte forekommende i bakgrunnen, en gulbeige som jeg ikke fikk notert nummeret på, og en sølv som het AD 40222. Kanskje en av toppene i Teamfilm, eller regissør Knut Bohwim, eller noen annen. Vet noen noe om denne eller andre? Flere som har sjekket skjebnen til gamle filmbiler?

MVH Tore

Har merket meg at det er mye S-klasse parkert langs de koselige gamle Oslo-gatene i disse filmene. Spesielt i de senere filmene var det to 116-biler som var pinlig ofte forekommende i bakgrunnen, en gulbeige som jeg ikke fikk notert nummeret på, og en sølv som het AD 40222. Kanskje en av toppene i Teamfilm, eller regissør Knut Bohwim, eller noen annen. Vet noen noe om denne eller andre? Flere som har sjekket skjebnen til gamle filmbiler?

MVH Tore

Av alle sære hobbyer jeg har hørt om, så var dette noe av det mest fornuftige.

skal vi se hva vi kan finne ut av AD 40222, da ...

Den finnes ikke hos mekonomen, så jeg greier ikke finne understellsnummeret på den her og nå (kan alltids høre med tilsynet i mårra)

Men joda. Bilen lever,den.

I følge vegvesen.no :

Mercedes-Benz 350SE

1974 er den registrert, altså nylig veteran.

Den ble godkjent 5. april i år, litt på overtid. Skal på ny godkjenning innen utgangen av februar 2008.

Dumt ikke mekonomen hadde den inne, så kunne man funnet ut litt mer om den gamle brakka.                      Jeg kjenner ikke til noe annet sted å få tak på understellsnummeret.

Jobber i forsikrings selskap med tilgang til Biltilsynets register.

Derfor taushetsplikt ovenfor min arbeidsgiver.

Jeg sjekket ch.nr og det er ufulstendig i biltilsynets register (Kun 14 tegn) så det kan ikke sjekkes imot vin registeret. Bilen er nok importert.

Jobber i forsikrings selskap med tilgang til Biltilsynets register.

Derfor taushetsplikt ovenfor min arbeidsgiver.

Skjønner.

Jeg sjekket ch.nr og det er ufulstendig i biltilsynets register (Kun 14 tegn) så det kan ikke sjekkes imot vin registeret. Bilen er nok importert.

Siden den har vært med i Olsenbanden på 70-tallet, så kan den neppe ha vært særlig gammel ved import.

• 4 years later...

Det ernook ett fullstendig chassisnummer, men før den standariseringen vi har av dem i da, den typen vi har i dag, kom vel rundt 80 en gang, og mangler for det meste info om produsjonsland og fabrikant(WDB)