Jump to content

Varmeapparat 210 99 modell

Thor-Egil Andersen

Recommended Posts

Hei alle sammen. Kun et lite spm. På madammens 210 har vi det apparatet som har 3 knapper.

På den øverste så lyser det gult, og trådene i bakruta begynner å virke nå man trykker den inn. Har denne knappen noen annen funksjon en bakruta?

På min 124 har jeg tilsynelatende samme system med 3 knapper. om jeg trykker inn den knappen så suger den ut fukt/ dogg i bilen på et blunk.

Er det samme funksjon på 210, eller gjelder dette kun 124 bil.

Thor-Egil:

Nei, ingen slik funksjon på 210/202. Har fått dette forklart av en MB-mekaniker. På 124 er det vel slik at den tvangskjører ac selv ved temperaturer ned mot null med denne knappen. I 210/202 så kjører annlegget hele tiden ned mot de temperaturer som man på 124 må tvangskjøres. Så da vil en slik knapp ikke ha noen funksjon. Den knappen du refererer til i din 210 er kun til defrosting av bakruta.

Tin:

Samme gjelder for 211. Eneste forskjell er at dette annlegget er helautomatisk. Det du gjør ved å trykke på defrosteren er å fortelle at det er dugg på frontruta. Da vil systemet kjøre all luft mot frontruta på full spiker.

Nå garanterer jeg ingenting da selv en MB-mekaniker kan surre litt, men nå skal det sies at jeg hadde aldri problemer med dugg innvendig i min 202 så lenge det var litt lunk i motoren.

Klimaannlegget vil alltid avfukte lufta inne i bilen så lenge det er plussgrader ute. Under null vil ac-kompressoren skru seg av. På 124 skrur kompressoren seg av ved +5 grader elns. Man kan tvangskjøre kompressoren ved å trykke på avfukterknappen, kompressoren vil da gå helt ned mo null. I 210/202/211 går kompressoren hele tiden ned mot null. Knappen vil da bli overflødig.

Dvs: Når man trykker på defrosteren i 211 skjer følgene: All luft styres mot frontrute, varmen går på maks og vifta går på full fres. Kompressoren går hele tiden så lenge det er over null. Under null er det ingen klimaanlegg i noen biler som klarer å avfukte lufta. Så sant det ikke er kommet noen nyvinninger jeg har gått glipp av i det siste da.

Det som er jeg ikke liker når anlegget står på "Auto" er at den kjører vifta på full guffe når bilen startes opp, og det går en stund til hastigheten justeres ned. Mener å huske at hvis du manuelt justerer viftehastigheten ned i "auto", så går anlegget ut av "auto", og da lyser det heller ikke noen sted på "luftfordelingshjulet". Hos meg begynte det å dugge i denne sillingen... Skal sjekke dette litt nøyere i kveld...

Så lenge "AC off" ikke er aktivert, så må vel kompressoren gå ved behov?

Det er mulig du har rett, men mine erfaringer med klimaanlegg er i hvertfall som følger:

Jeg kjører alltid med klimaanlegget på "Auto" (AC-kompressor på, viftehastighet osv styres automatisk), sommer som vinter, og jeg har aldri dugg inne i bilene. Slår jeg derimot av "Auto"-funksjonen (AC-kompressor av) har jeg erfart at duggen kommer krypende etterhvert. Slik jeg tolker dette så må jo lufta være mindre fuktig ved bruk av "Auto" enn om du kobler ut kompressoren ... ???

Du har det digitale klimaannlegget, har du ikke? Har ikke så god peiling på akkurat det. På min 211 så indikerer "auto" kun at alt styres automatisk. Det være seg temperatur, viftenivå og luftretning. Eneste jeg stiller er ønsket temperatur. Kompressoren skrur seg kun av om enten temperaturen ute blir for lav eller om man skrur den av med knappen som det står "EC/AC off" på.

Det som er jeg ikke liker når anlegget står på "Auto" er at den kjører vifta på full guffe når bilen startes opp, og det går en stund til hastigheten justeres ned. Mener å huske at hvis du manuelt justerer viftehastigheten ned i "auto", så går anlegget ut av "auto", og da lyser det heller ikke noen sted på "luftfordelingshjulet". Hos meg begynte det å dugge i denne sillingen... Skal sjekke dette litt nøyere i kveld...

Det liker ikke jeg heller. Jeg skrur ned hastigheten på vifta til det er grei temperatur i bilen. Da skrur jeg på "auto" igjen.

Så lenge "AC off" ikke er aktivert, så må vel kompressoren gå ved behov?

Det er sånn jeg har forstått det også. Den vil sørge for at tørkeren vil være aktiv helt til det blir for kaldt til kompressoren.

Har tatt med meg instruksjonsboka til 211'n min på jobb ikveld, så jeg skal forske litt på dette.

Jeg har samme type klima som deg, uten digitale display. Det digitale anlegget kalles vel Thermatic elns.

Det innlegget var ment til Øystein. Har rettet på det nå :oops:

Edit:

Det vi har, Tin, heter Thermatic. Det digitale heter Thermotronic og er fire-soners. Thermatic er "bare" to-soners.

Dette står det under "ACoff" i instruksjonsboka:

"I økonomifunksjon blir luften verken avkjølt eller avfuktet." På dieselbiler er det også et ekstra varmesystem. Et PTC-varmeelement sørger for en så hurtig oppvarming av kupeen som mulig. Denne skrus også av med "ACoff" knappen. Dette gjelder 211 biler.