C200T 4M Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Hei. Jeg skal hente min første Mercedes i Tyskland i slutten av september og har aldri kjørt i Tyskland. Er det vanskelig å kjøre gjennom de store byene og lett å kjøre seg bort? Min bil har omtrent alt en kan få til C-klassen, inkl. aktiv kjøreassistanse. Den har også automatgir og NAVI. Er det noen som har gode råd for å komme seg gjennom Tyskland fra Stuttgart via Hamburg? Quote
Guest alexanderst Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Plott inn Norge (byen der du bor) på navigasjonssystemet. Velg raskeste vei. Altså, du kan bli guidet av motorveien på vanskeligere veier om du ikke velger raskeste vei men velger korteste vei. Ellers er det mye rett fram på motorvei, og grei skilting. Quote
bige Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 de hjelper deg med og plotte inn dit du skall du kommer til og få en MEGET positiv opplevelse . Og ta deg den tiden du trenger til og forstå bilen . Som tyskere flest bare smiler de Quote
Simen Malerbakken Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Det er selvsagt en fordel om du forstår litt tysk, men generelt er Tyskland et meget enkelt lande å kjøre i. Du skal ha et bra antall tommeltotter før du ikke klarer å kjøre hjem fra Stuttgart, bare å velge en motorveirute nordover så havner du i Norge etter hvert.... Quote
hexachordia Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Fra Stuttgart kan du kjøre på motorvei A5 (tror jeg det var) nesten helt til Puttgarten. Godt skiltet. Poenget er bare å følge med på hastigheten som varierer mye. Det er alltid noen lastebiler som kjører i 100 og noen racere i over 200. Da er poenget å flytte seg og følge godt med i speilet. Tyskere er langt mer siviliserte enn nordmenn i trafikken.. lykke til! Quote
C200T 4M Posted July 30, 2015 Author Posted July 30, 2015 Bilen eg har bestilt, har følgende utstyr: Avantgarde Plus pakke , Agility Select, Avantgarde interiør/eksteriør, Keyless go pakke, Parking pakke, Speilpakke, Teknikkpakke, Kjøreassistentpakke plus, Distronic Plus, Blindspot assist,Parkeringassistent, Active blindspot Assist, Active Lane keeping assist, Rear impact warning / protection system,Steering assist, BAS plus, Brake assist BAS plus, Pre-safe, Memory-pakke for sete og ratt, Brake assist plus cross traffic, Garmin Map Pilot, Dynamic handling, Airmatic luftfjæring, 360 graderes kamera, Audio 20, Thermatic, Adaptive highbeam assist , LED intelligent light system, sota bakvinduer og støyisolerende glass, handsfree access, easy-pack el.bakluke, keyless go-start , 4Matic, automatgir 7G-TRONIC PLUS. Da skal vel denne ha det som trengs for å komme fra Stuttgart til Norge regner eg med Er det verd en stopp på kjøpesenter i Tyskland eller Danmark? Hva er spesialitetene til Tyskland og Danmark? Har ikke vært lengre enn til Gøteborg hittil.... Quote
Guest alexanderst Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Du må jo få til en tur innom Mercedes-museet i Suttgart samt giga-forhandleren med AMG-modeller som ligger "vegg i vegg". Ellers er det lekteren ved Puttgarden om du sjanser på å fylle opp bagasjerommet i gliset Quote
Megaoctane Posted July 31, 2015 Posted July 31, 2015 Har kjørt et par turer til Steve i Nederland, og har da kjørt gjennom Tyskland. Store, fine og brede motorveier. Det er ofte veiarbeid på disse motorveien, og da senkes farten ned til 50-70km/t. Har hørt at politiet ofte tar fartskontroller på slike punkter, så pass på å senke farten. Hvis du skal forbikjøre bilen foran deg, så pass på at det ikke kommer en bil i 220km/t i venstrefelt, selv om du har blind spot assist, kommer bilen så raskt at den ikke rekker å varsle. Navigasjonen er perfekt til en slik tur, særlig Garmin som ved avkjøringer også viser bilde av avkjøring og hvordan skiltene ser ut: Quote
C200T 4M Posted July 31, 2015 Author Posted July 31, 2015 Er Garmin Map Pilot til MB bedre enn Tomtom go 500? Tomtom eg har, surrer veldig enkelte ganger og leder meg innpå veier som fantes før . Ligger kjøpesenterene rett ved Autobahn ? Pleier en å få levert ut bilen tidelig så en slipper rush-trafikken? Museumet tror eg at eg ville prøvd å få sett samme dagen eg ankommer , altså dagen før utleveringen. Men hvor lenge er de åpent og hvor mye koster det? Quote
MB JON Posted July 31, 2015 Posted July 31, 2015 Opening hours Tuesdays to Sundays 9 a.m. to 6 p.m. Closed on Mondays 8 euro koster det å komme inn https://www.mercedes-benz.com/en/mercedes-benz/classic/museum/visitor-information/ Quote
C200T 4M Posted August 1, 2015 Author Posted August 1, 2015 Er det noen som har fått prøve automatisk nødbremsing og vet om systemene virker så godt at en rekker å stoppe opp før en kjører på ett menneske eller en bil? Tester av andre bilmerker på nettet har jo vist at det er stor forskjell mellom merkene hvor godt disse systemene virker. Quote
bige Posted August 1, 2015 Posted August 1, 2015 Er det noen som har fått prøve automatisk nødbremsing og vet om systemene virker så godt at en rekker å stoppe opp før en kjører på ett menneske eller en bil? Tester av andre bilmerker på nettet har jo vist at det er stor forskjell mellom merkene hvor godt disse systemene virker. elsker ogvise dette fram for venn som har nye xc90 , virker meget bra på min e serie . Samme gjør crus controll satte den på 80km og kjørte gjennom byen uten og måtte røre noen pedaler , brems og gass Quote
Megaoctane Posted August 1, 2015 Posted August 1, 2015 Har sett diverse tester på nett. Den ene testen som viste at c klasse feilet å stoppe, der innrømmet testerne at de måtte prøve mange ganger før de fant en måte å manipulere gass/ratt bevegelsene slik at systemet ikke bremset selv Quote
Simen Malerbakken Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Er det noen som har fått prøve automatisk nødbremsing og vet om systemene virker så godt at en rekker å stoppe opp før en kjører på ett menneske eller en bil? Tester av andre bilmerker på nettet har jo vist at det er stor forskjell mellom merkene hvor godt disse systemene virker. Mercedes-Benz er nøye med å si at systemene er laget for å redusere skade omfanget så mye som mulig ikke å hindre deg i å krasje.... Men ja det funker ekstremt bra. Du har jo valgt Fahrassistent Plus også så der er det veldig lett å kjøre. den manipulerer styringen og selvsagt gass/brems, så dette er det bare å nyte. Navigasjonen er utmerket og leder deg dit du skal. Tidspunktene fra fabrikk får du utdelt, det er forskjellige tider utoverdagen, du kan også få factory tour på Sindelfingen (om det er der du henter ut) to turer en på morran for de som har opphenting sent og en på ettermiddagen for de som har opphenting tidlig. Her er det muligheter. Det er også mulig å få lunsj i restauranten som er ved sidenav boutiqen på Sindelfingen. (vis a vi kinoen) Den er nesten verdt en tur, men mulig du må avtale med noen for å få komme inn der. Husk å få med bilde av deg og bilen på Fotoplassen på utsiden med flaggene i bakgrunnen. Se etter det Norske flagget, det skal være der når det er norske eiere som kommer innom for å hente bil. Til venstre for inngangen er COE, litt usikker på hva de bruker det til nå, og det vitner om at det er noen år siden sist jeg var der.... Quote
C200T 4M Posted August 6, 2015 Author Posted August 6, 2015 Er det noen steder en kan få frem hvor mye en Mercedes egentlig har kjørt(Km) ? Min bror var å så på en C180 på Seljord som det stod i annonsen var kjørt 1 050 km. Men når han kom og ville prøvekjøre den, sa de bilen var helt ny , så han kunne bare få en liten tur med den. 1 050 km var bare noe han måtte skrive sa han. Syns det virker litt merkelig.. Når min bror kjørte den,så stod telleren på 3 km. Kan den være tilbakestilt siden den ble produsert i 2014? Quote
Megaoctane Posted August 6, 2015 Posted August 6, 2015 Skal ikke være mulig å tilbakestille km stand - hvis de likevel har gjort det så er det nok bare en forhandler som kan hente frem tall. Min nye bil rett fra fabrikken til Erik Arnesen i Oslo hadde kjørt 17km. 3km virker lavt. Sikker på at han så totalt km stand og ikke den øverste km standen:) Kan det være at bilen i annonsen ikke var bilen til salgs? Hele greia virker rart. Autorisert Mercedes forhandler? Quote
C200T 4M Posted August 7, 2015 Author Posted August 7, 2015 http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=60183321&body_type=3&engine_fuel=0%2F1&transmission=2&year_from=2014&sort=0&location=20009&model=1.785.3776&make=0.785&ref=fas tripteller stod på 1km , nederst stod det 3 km. Registrert i Skien i Juni. Quote
Megaoctane Posted August 7, 2015 Posted August 7, 2015 rart... har de bare bært bilen hele veien Quote
C200T 4M Posted October 17, 2015 Author Posted October 17, 2015 Her er noe bilder fra turen , bilen ble hentet 6.okt og eg var hjemme igjen kvelden 7 okt. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted October 17, 2015 Posted October 17, 2015 Gratulerer så mye med ny bil! Veldig flott Quote
C200T 4M Posted October 18, 2015 Author Posted October 18, 2015 Den er meget god å kjøre pga luftfjæringen og Distronic Plus og 360-kamera Men selv med 3-lags ruter på frontrute og fremre sideruter som skal være støydempede , så høres dekkstøyen inni tuneller. Dekk er Continental Sportcontact 5 og mønsteret ser ikke ut til å være beregnet for komfort. Så neste dekkbytte blir Nokian Hakka Blue eller Black. En ting forundret meg da, på alle bilene eg har hatt før,som er japanske Nissan og Honda , så har det kommet varsel når temperaturen kommer under +3. Her i Mercedes er dette noe som ikke finnes... Quote
erik e Posted October 18, 2015 Posted October 18, 2015 Dekkstøy,prøv litt lavere dekktrykk. MB førere skjønner at det kan være glatt nå det nærmer seg kuldegrader . 😉 Quote
hlieberg Posted October 19, 2015 Posted October 19, 2015 Den er meget god å kjøre pga luftfjæringen og Distronic Plus og 360-kamera Men selv med 3-lags ruter på frontrute og fremre sideruter som skal være støydempede , så høres dekkstøyen inni tuneller. Dekk er Continental Sportcontact 5 og mønsteret ser ikke ut til å være beregnet for komfort. Så neste dekkbytte blir Nokian Hakka Blue eller Black. En ting forundret meg da, på alle bilene eg har hatt før,som er japanske Nissan og Honda , så har det kommet varsel når temperaturen kommer under +3. Her i Mercedes er dette noe som ikke finnes... Jeg har også støydempende ruter, men hører støyen på grov asfalt. Nå er det runflat-dekk på min som nok støyer mer. Betydelig forskjell til piggfrie vinterdekk som står på nå. Men det var for høyt lufttrykk i dekkene da jeg fikk den. Synes det ble noe bedre da jeg justerte dette. Continental sine sportsdekk er nok ikke de mest støysvake. Har selv god erfaring med Goodyear Eagle Assymetric. Quote
Recommended Posts