Eirik Tømmerås Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Har en gammel 190E klargjort for varsellampe for henger? I forbindelse med at jeg kjøpte krok og kabelsett fra Hågen.no og bruksanvisningen til kabelsettet er på Tysk så tok jeg kontakt med de på e-post og fikk forklaring på norsk, jeg lurte da på det releet som fulgte med og fikk da forklart hvordan jeg skulle montere det i forbindelse med varsellampe for henger, greit at jeg har en del ledige lamper i instrumentpanelet, men trodde ikke at det er varsellampe for henger på de bilene....... Quote
Eirik Tømmerås Posted July 29, 2015 Author Posted July 29, 2015 Hmmm.... Dette har jeg aldri vært borti, visste ikke at det fantes en gang........ Quote
FredrikE300D Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Ble rimelig overrasket selv jeg, da jeg koblet på henger første gang Lampa der ASD lampa er på ASD-biler, der sitter det grønn bakgrunn uten påskrift for tilhenger. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 29, 2015 Author Posted July 29, 2015 Tøfft Vet du virkemåten på det der, han fra Hågen sa ikke noe om at man må trekke kabel fra kontakten bak, så er vel noe som føler at man har ekstra belastning på kursen, det er et rele og ser ut for at det er noen dioder også Quote
FredrikE300D Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Jeg TROR det er brukt reed-relé på min bil(det burde forholdsvis enkelt kunne realiseres ved hjelp av det), og det er også det jeg tror er brukt på pærekontrollen på resten av bilen også, har ikke full oversikt over hvordan det er gjort på Mercedes, men er slik på BMW hvertfall(pærekontrollen). Ser man på denne skissen, så er et reed-relé ganske smart. kobbertråden rundt reléet lager et magnetfelt når det går en strøm gjennom, dette trekker kontakten sammen. Kobbertråden rundt er da en del av pærekretsen, er pæra røket, så går det heller ingen strøm, og pærevarsellampa vil tennes. Man får disse reléene i NC og NO helt sikkert, alt etter hva som passer. Quote
Tor Anton Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 w201 har ikke pærevarsler. Du får org. kabelsett til tilhenger å det er en "sandwich" løsning. Du tar av kontakta på baklykta(på begge sider), setter på det adapteret å setter på kontakta igjen. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 29, 2015 Author Posted July 29, 2015 Dette kabelsettet jeg har fått med hengerfestet er spesifikt til 190 og er "plug and play" så jeg tar bare løs kontaktene på lyktene og kobler kontakten til hengerfeste inn og så setter jeg på kontaktene til baklyktene utenpå der igjen. Dette relesettet er kun for å koble inn på sikringsboksen og så ledning derfra til varsellampa. Quote
Sven Håkon Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Jeg har montert originalt ledningsnett til hengerfeste i min 190, og dette har et grønt felt (uten noe symbol) helt til høyre i listen for varsellamper - det blinker sammen med nødblinken, men ellers kun med henger montert. Quote
Simen Malerbakken Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Det er helt riktig. Det er en grønn varsellampe for tilhenger som skal blinke når blinklyset på hengeren virker, altså i takt med blinklyset på bilen. Denne grønne lampen har vært på MB siden 123 og SKAL være der. Svært ofte virker dette ikke, men alle med originalt hengerfeste har dette. 90% av hengerfestene er ettermontert. Quote
Eirik Tømmerås Posted August 19, 2015 Author Posted August 19, 2015 Og gjett hva jeg så her om dagen da jeg satte på nødblinken, jo en grønn lampe helt til høyre som blinket samtidig. Betyr dette at opplegget ligger klart allerede? Så vidt jeg vet har det ikke vært krok tidligere på bilen. Quote
Recommended Posts