Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, som overskriften sier, vurderer å kjøpe en slik W221 fra 2008, gått ca 100 000 km.  Kan dere gi innspill og vurderinger til dette?  Kjente feil og svakheter, kan jeg regne med store utgifter fremover, og ikke mist hvordan er disse mht rust - hva kan jeg forvente av levetid? 

Er forresten karosseriet galvanisert på denne modellen? Evnt når startet de med det (fra hviken årsmodell)?

Og det blir en del daglig småkjøring til/fra jobb, ca 20 minutter hver vei.  Har i dag bensin, men har hørt at diesel biler liker slikt dårlig - hvordan er det med denne, vil det gi problemer med nedkoksing av motoren?

Takknemlig for svar.

Posted

Flotte biler med få feil, men husk på at S-klasse koster litt mer når noe går galt.

Kjente feil er vel radio, M55 på motor, støtdemperkule foran, spylervæskemotor, feil på EPB, 7G-tronic og Drive Select.

Men dette er ikke mer feil enn på andre biler, snarere tvert i mot.

Karroseriet er galvanisert men det har lite å si, bruken av kunststoff og skikkelig høyfast stål gjør mer med korrosjonsbeskyttelsen.

Ingen dieselbiler liker småkjøring, pass på å få kjørt den ren i blant, minst 45 minutter en gang i uken, og bruk motoren, tomgangsturtall hele tiden medfører sot, og problemer med EGR, katalysatorer, innsug og kjølere. 

Det eneste er som sagt at enkelte ting er mer S-klasse også på pris, men dette er jo nydelige biler. Har selv en 500L med over 200 000km på tellerverket og er strålende fornøyd. Kjører balansert og behagelig med en flyt få biler har. Jeg lette etter langversjon, med bensinmotor, for jeg syns det er mye mer tiltalende i en S. Dessuten er prisforskjellen til en mindre og mer bråkete diesel slik at jeg med mine 25 000km i året ikke vil spare inn forskjellen på mange år. Med bruks restriksjoner på trappene i storbyene og stadig mer fokus på dieselens ulemper ville jeg sett etter en bensinbil i stede.

Husk på å få med distronic det er helt fantastisk å kjøre langtur med. Jeg bruker det faktisk på min 6 minutter lange tur til jobben.

Posted

Takker for svar .  Er en S450 bensin noe spesielt med ift problemer ?

Mnei, men det er jo de balanseakslene på de første bilene uansett når det er bensin og ikke V12

Også er det jo registerkjedet på 250CDI

Men man kan ikke gå rundt å tenke på alt som KAN gå galt da må man kjøpe Corolla.

Posted

Hva mener du egentlig med M55 på motor, er det en feilkode?

Ift. distronic så har jeg adaptiv cruisecontrol på min nåværende bil (Volvo S60 2013 T4, 190 HK bensin, aut., Summum) og som deg bruker jeg den også "over alt", fantastisk anvendelig i forhold til en standard cruise controll.

Jeg har ingen erfaring med diesel.  Kjøpte bensin i 2013 nettopp av de årsaker du nevner. Nå ser det ut for at politikerne snur igjen, i Bergen er det ikke lenger snakk om å lage restriksjoner kun for diesel biler mht kjøring i bysonen; det går mot generelle restiksjoner som rammer både bensin og diesel likt.

Prøvekjørte en S320 kun helt kort her i forrige uke, og gikk til at motoren støyet mer enn hva jeg hadde forventet. Selger sier det kommer seg betraktelig når motor blir varm. Mulig det, men jeg heller og til det du sier om at for denne type bil passer det best med en støysvak bensinmotor.  Valgets kvaler.

Uansett var det nedtur å sette seg inn i Volvoen igjen, selv om den føles som splett ny.

Greit at man ikke kan bekymre seg for alt mulig, men man kjøper jo en 8 år gammel bil til oppunder 500 000, og det får man en bra nybil for.  Så jeg føler for å drive litt research og sikre meg mest mulig.  Så tusen takk for innspillene :-)

Posted

Jeg ville gått for en bensin motor.Jeg har selv en S 430...utrolig god bil.Har kjørt S320,kan ikke sammenlignes med S 430 eller S 500.Synes du bør prøve en S430 eller S 500 først...da kan man snakke om å kose seg på tur.Bensin forbruket er ikke så ille ved normal kjøring.Min går på under literen på langkjøring og rett over på blandet kjøring.Stikk og prøv...da blir valget lett..Uansett lykke til med S bil. :D

Posted

Jeg har ikke sjekket, men det kan være at den har samme fordelingskasse som blant annet 220 og 211 bruker, og da trolig med clutchpakke i tilfelle..

Det betyr da at det er relativt sannsynlig med et havari på denne kassen, men ny koster ikke mer enn 2700 euro ferdig byttet i Tyskland da.

Posted

Prøvekjørte en annen slik 2008 modell i dag (gått 99 000km), den hadde en feil som gav en merkelig "romlelyd" hver 200 meter ca når man kjørte rett fram i 80km/t.  Hørtes som om det kom fra alle hjulene.  Hadde og en liknende slik lyd like under 40 km/t, da virket det mer som om man traff en resonansfrekvens og jeg kunne og kjenne vibrasjoner i rattet.  Jeg synes og generelt at jeg lett kjente ujevnheter i veibanen forplante seg gjennom rattet, uansett hastighet.

Noen formening om hva dette kan skyldes?