Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt.

Posted

Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt.

 

Enkleste er å stramma ALDA ventilen litt slik at det kommer mer fuel når det er ladetrykk, så kan du ganske enkelt justere ladetrykket ved å stramme wastegaten. Ikke stram til mer ladetrykk enn 0.9BAR, men den bilen har nok ikke særlig over 0,3-4 BAR nå som den er så gammel.

 

Posted

Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt.

 

Enkleste er å stramma ALDA ventilen litt slik at det kommer mer fuel når det er ladetrykk, så kan du ganske enkelt justere ladetrykket ved å stramme wastegaten. Ikke stram til mer ladetrykk enn 0.9BAR, men den bilen har nok ikke særlig over 0,3-4 BAR nå som den er så gammel.

 

Aldaen min er skrudd av, hvordan strammer du wastegate? jeg har ikke turbotrykksmåler så vet ikke hvor mye den lader, men takk fior svar!

Posted

Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt.

 

Enkleste er å stramma ALDA ventilen litt slik at det kommer mer fuel når det er ladetrykk, så kan du ganske enkelt justere ladetrykket ved å stramme wastegaten. Ikke stram til mer ladetrykk enn 0.9BAR, men den bilen har nok ikke særlig over 0,3-4 BAR nå som den er så gammel.

 

Min turbo har aldri vært rørt, og lader rundt 0,9 - 1 bar.

 

Justere alda har mest å si -før- det kommer ladetrykk. Det gir litt mer respons, men det kan også ryke litt mer hvis man trår på brått når ikke turboen lader.

 

Det kan justeres en del bakpå pumpa for å strekke tiden hver injeksjon av diesel varer. Det er mulig å skru ut ca. 180 hk med det som sitter der, men faren med å skru opp for mye, er at dieselen forbrenner dårlig, og temperaturen stiger. Det er ikke toppen noe glad i.

 

Jeg ville begynt med å sjekke at turboen lader som den skal, at den får diesel som den skal, at man faktisk får gitt full gass (på pumpa), at alle filtre er som de skal, at det ikke er bobler i dieselrørene, at timingen er riktig osv. Ofte er det like mye å hente i å få bilen så nær originalstand som mulig, som å begynne å skru opp her og der.

Posted

Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt.

 

Enkleste er å stramma ALDA ventilen litt slik at det kommer mer fuel når det er ladetrykk, så kan du ganske enkelt justere ladetrykket ved å stramme wastegaten. Ikke stram til mer ladetrykk enn 0.9BAR, men den bilen har nok ikke særlig over 0,3-4 BAR nå som den er så gammel.

 

Min turbo har aldri vært rørt, og lader rundt 0,9 - 1 bar.

 

Justere alda har mest å si -før- det kommer ladetrykk. Det gir litt mer respons, men det kan også ryke litt mer hvis man trår på brått når ikke turboen lader.

 

Det kan justeres en del bakpå pumpa for å strekke tiden hver injeksjon av diesel varer. Det er mulig å skru ut ca. 180 hk med det som sitter der, men faren med å skru opp for mye, er at dieselen forbrenner dårlig, og temperaturen stiger. Det er ikke toppen noe glad i.

 

Jeg ville begynt med å sjekke at turboen lader som den skal, at den får diesel som den skal, at man faktisk får gitt full gass (på pumpa), at alle filtre er som de skal, at det ikke er bobler i dieselrørene, at timingen er riktig osv. Ofte er det like mye å hente i å få bilen så nær originalstand som mulig, som å begynne å skru opp her og der.

 

takk for svar! skal kjøpe meg måler. Hvordan justerer du pumpa?

 

hvordan sjekker jeg om det er bobler i dieselrørene? og at timing er riktig?

 

 

 

 

Posted

 

takk for svar! skal kjøpe meg måler. Hvordan justerer du pumpa?

 

hvordan sjekker jeg om det er bobler i dieselrørene? og at timing er riktig?

 

Pumpa har aldri jeg justert noe på, så der er jeg blank. Timingen har jeg skrevet en DIY om. Den ligger her på forumet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...