bmh300tdt Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt. Quote
Simen Malerbakken Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt. Enkleste er å stramma ALDA ventilen litt slik at det kommer mer fuel når det er ladetrykk, så kan du ganske enkelt justere ladetrykket ved å stramme wastegaten. Ikke stram til mer ladetrykk enn 0.9BAR, men den bilen har nok ikke særlig over 0,3-4 BAR nå som den er så gammel. Quote
bmh300tdt Posted July 30, 2015 Author Posted July 30, 2015 Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt. Enkleste er å stramma ALDA ventilen litt slik at det kommer mer fuel når det er ladetrykk, så kan du ganske enkelt justere ladetrykket ved å stramme wastegaten. Ikke stram til mer ladetrykk enn 0.9BAR, men den bilen har nok ikke særlig over 0,3-4 BAR nå som den er så gammel. Aldaen min er skrudd av, hvordan strammer du wastegate? jeg har ikke turbotrykksmåler så vet ikke hvor mye den lader, men takk fior svar! Quote
FrodeS Posted July 31, 2015 Posted July 31, 2015 Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt. Enkleste er å stramma ALDA ventilen litt slik at det kommer mer fuel når det er ladetrykk, så kan du ganske enkelt justere ladetrykket ved å stramme wastegaten. Ikke stram til mer ladetrykk enn 0.9BAR, men den bilen har nok ikke særlig over 0,3-4 BAR nå som den er så gammel. Min turbo har aldri vært rørt, og lader rundt 0,9 - 1 bar. Justere alda har mest å si -før- det kommer ladetrykk. Det gir litt mer respons, men det kan også ryke litt mer hvis man trår på brått når ikke turboen lader. Det kan justeres en del bakpå pumpa for å strekke tiden hver injeksjon av diesel varer. Det er mulig å skru ut ca. 180 hk med det som sitter der, men faren med å skru opp for mye, er at dieselen forbrenner dårlig, og temperaturen stiger. Det er ikke toppen noe glad i. Jeg ville begynt med å sjekke at turboen lader som den skal, at den får diesel som den skal, at man faktisk får gitt full gass (på pumpa), at alle filtre er som de skal, at det ikke er bobler i dieselrørene, at timingen er riktig osv. Ofte er det like mye å hente i å få bilen så nær originalstand som mulig, som å begynne å skru opp her og der. Quote
alelys Posted July 31, 2015 Posted July 31, 2015 ikkje begynt å juster noe turbotrykk uten å få tak i en måler først Quote
bmh300tdt Posted August 3, 2015 Author Posted August 3, 2015 Har en om603 300tdt 1990 w124, lurer på hvordan jeg får mer power/hester, eller bare at den ryker mer uten å skifte turbo, eller ta ut pumpa. (på enklest mulig måte for å si det sånn) på en halveis sikker måte så ingenting blir ødelagt. Enkleste er å stramma ALDA ventilen litt slik at det kommer mer fuel når det er ladetrykk, så kan du ganske enkelt justere ladetrykket ved å stramme wastegaten. Ikke stram til mer ladetrykk enn 0.9BAR, men den bilen har nok ikke særlig over 0,3-4 BAR nå som den er så gammel. Min turbo har aldri vært rørt, og lader rundt 0,9 - 1 bar. Justere alda har mest å si -før- det kommer ladetrykk. Det gir litt mer respons, men det kan også ryke litt mer hvis man trår på brått når ikke turboen lader. Det kan justeres en del bakpå pumpa for å strekke tiden hver injeksjon av diesel varer. Det er mulig å skru ut ca. 180 hk med det som sitter der, men faren med å skru opp for mye, er at dieselen forbrenner dårlig, og temperaturen stiger. Det er ikke toppen noe glad i. Jeg ville begynt med å sjekke at turboen lader som den skal, at den får diesel som den skal, at man faktisk får gitt full gass (på pumpa), at alle filtre er som de skal, at det ikke er bobler i dieselrørene, at timingen er riktig osv. Ofte er det like mye å hente i å få bilen så nær originalstand som mulig, som å begynne å skru opp her og der. takk for svar! skal kjøpe meg måler. Hvordan justerer du pumpa? hvordan sjekker jeg om det er bobler i dieselrørene? og at timing er riktig? Quote
FrodeS Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 takk for svar! skal kjøpe meg måler. Hvordan justerer du pumpa? hvordan sjekker jeg om det er bobler i dieselrørene? og at timing er riktig? Pumpa har aldri jeg justert noe på, så der er jeg blank. Timingen har jeg skrevet en DIY om. Den ligger her på forumet. Quote
Henning Bruun Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Sjekk superturbodiesel.com der får du greie på alt du trenger å vite. Quote
Recommended Posts