Guest Sondre B. Bjelland Posted April 18, 2005 Share Posted April 18, 2005 Hei! I den siste uken har min merce hatt noen problemer på motorfronten. Nå har den plutselig bestemt seg for å ligge lavt og gå svært ujevnt (3 sylindre?) på tomgang. Bilen rister. Dessuten gikk den faktisk på 3 sylindre plutselig før jeg byttet pluggene. Så at de var fryktelig sotete så jeg kjøpte nye Bosch plugger. Hjalp litt, men tror den får for tykk blanding. Hvordan justerer jeg den? Dessuten har det begynt å forsvinne kjølevæsek (igjen). Kan det være ventiltetningene? Her om dagen jeg skulle ut å kjøre kom det masse hvit røyk ut av eksosen og et luktet glykol. Hva er dette? Hørte noe om noen ventiltetninger, men jeg vet ikke. Motoren går altså ujevnt på tomgang og ved fullt gasspådrag. Den hikker liksom litt. Må jeg bytte pluggledninger og fordelerlokk? Disse delene er jo slitedeler. Dessuten. Hvis det er ventiltetningene som fører til tap av kjølevæsek. Hvordan skal jeg bytte disse? Dyrt? Jeg vil gjerne fikse det før jeg skal selge den og fordi motoren malte som en katt uten tikking. På forhånd takk for all hjelp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 19, 2005 Share Posted April 19, 2005 Slitte ventiltettinger medfører oljeforbruk og ikke vannforbruk. Få tatt en kompresjonstest av motor for å avdekke om det kan være gåen topp-pakning eller sprekk i toppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Okay... Skal dra til Bertel O. Steen så fort jeg får tid. Bytte av toppakning og plansliping. Er det dyrt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Okay... Skal dra til Bertel O. Steen så fort jeg får tid. Bytte av toppakning og plansliping. Er det dyrt? Kan fort bli 10 000,- og oppover. Sørg for å få en pris på forhånd, med spesifikasjon av alt de skal gjøre. Da kan de ikke komme etterpå og kreve mer penger av deg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Kan også kanskje være fordel å få prisoverslag fra ett eller 2 verksteder til som har godt rykte på byen for jobben de gjør...Lettere å sammenligne/vurdere om man har fått god/riktig pris eller ei Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Okay... Skal dra til Bertel O. Steen så fort jeg får tid. Bytte av toppakning og plansliping. Er det dyrt? Kan fort bli 10 000' date='- og oppover. Sørg for å få en pris på forhånd, med spesifikasjon av alt de skal gjøre. Da kan de ikke komme etterpå og kreve mer penger av deg.[/quote'] Hæ! Hehe. Da bytter jeg heller motoren for å si det slik... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Prøve å få en motor fra en 89 eller nyere da!? Så får man en med dobbelt kjede, nye typen kam osv... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Prøve å få en motor fra en 89 eller nyere da!? Så får man en med dobbelt kjede' date=' nye typen kam osv... [/quote'] Ja. Får se. Må først sjekke litt rundt med tanke på kompresjonstest og slikt. Kanskje det er noe annet. *kryssefingreneoghåpe* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Om du kjenner noen med bare 2 tommeltotter og/eller liker å gjøre litt selv, så er det ikke hokus-pokus å bytte topp-pakning og ventiltettinger+føringer... Forutsetter at det da ikke er sprekk i toppen...Plansliping trenger ikke koste skjorta det heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 20, 2005 Share Posted April 20, 2005 Plansliping trenger ikke koste skjorta det heller Var det ikke 600,- Oslo Sylinderservice tok da tro? Gjør man det selv blir det betraktelig mye billigere enn å få noen til å gjøre det ja... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 21, 2005 Share Posted April 21, 2005 Hvis det er en grei jobb å gjøre selv, gjør jeg selvfølgelig det. Har tilgang på verksted med ALLE fasiliteter og er ikke redd for å skru. Har jo nesten ikke gjort noe annet enn å sette meg inn i gamle Mercedesmotorer det siste halve året Min far er storkunde hos Sørlandske Sylinderservice. Det er de som utfører all service på båten vår. Skal høre med pappa om ikke han kan ordne en billig plansliping for meg så kan jeg bytte toppakning og slik selv. Skal først sjekke noen andre, billigere og enklere ting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Når/om/hvis du bytter topp-pakninga så benytter du samtidig mulighet til bytte av registerkjede, strammeskinne, styreskinner, ventiltettinger, ventilføringer + andre slitedeler! Da vil motoren gå mye penere og oljeforbruk vil bli lik 0.. Trenger ikke bli så dyrt om man handler deler på riktig sted! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sondre B. Bjelland Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Når/om/hvis du bytter topp-pakninga så benytter du samtidig mulighet til bytte av registerkjede' date=' strammeskinne, styreskinner, ventiltettinger, ventilføringer + andre slitedeler! Da vil motoren gå mye penere og oljeforbruk vil bli lik 0.. Trenger ikke bli så dyrt om man handler deler på riktig sted! [/quote'] Hmm... Du sier noe. Noen som kan gi meg et kjapt prisoverslag på hva deler vil koste? Noen som har gjort dette før? Satser på å kjøpe på Mekonomen eller Per Hagen som vi har her i Kristiansand. Iallefall ikke Bertel O. Steen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted April 22, 2005 Share Posted April 22, 2005 Hmm... Du sier noe. Noen som kan gi meg et kjapt prisoverslag på hva deler vil koste? Noen som har gjort dette før? Satser på å kjøpe på Mekonomen eller Per Hagen som vi har her i Kristiansand. Iallefall ikke Bertel O. Steen. Jeg har gjort dette på en M102 motor. Kjapt i fra hodet kjøpte vi: Slipesett (toppakning + en hel haug med andre pakninger du trenger)ToppdekselpakningTopplokksbolterPinnbolter til eksosmanifold med muttere (disse trenger du ikke, men vi ville være sikre på at alt var 100%)KjedestrammerNy øvre styreskinne (til kamkjedet) med bolter Hmmm... Husker ikke hva mer vi kjøpte, men jeg mener å huske det var det. Vi byttet ikke ventilforinger eller løftere, det vil kanskje du gjøre så da må du ha det også. Og du har vel enkelt kamkjede så da lønner det seg å bytte det også. Du må også sjekke nøye tilstanden på drevet til kamakselen, er det slitt bytter du selvsagt det også. Pris? Stikk dit du har tenkt å kjøpe delene og spør. Det koster deg nøyaktig kr. 0,- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Eivind Soltvedt Posted April 23, 2005 Share Posted April 23, 2005 Send en prisforespørsel til autotrio..De sender pr post i oppkrav også!Og om du er medlem i klubben, så får du jo rabatter der! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.