Jump to content

Se hvilke bensinleverandører som har etanol i bensinen

Recommended Posts

Posted

Jeg svarte på et innlegg i en annen tråd vedr. innblanding av etanol i bensinen, men jeg tror dette kan ha interesse for alle med eldre modeller. Generelt er innblanding av etanol i spriten på et lavt nivå her i Norge, men problemet er at spriten bl.a. kan gjøre slangene sprø og porøse. Jeg vet ikke hvordan alle drivstoffslanger som er levert av Mecedes oppfører seg, og heller ikke når fabrikken begynte å levere slanger som tåler etanol. På gamle biler tåler ofte ikke slanger og enkelte deler i forgasseren, den spriten som tilsettes i bensinen. Dette kan potensielt gi skader ved vinterlagring av forgasserbiler. På biler med innsprøytingsmotorer er det begrenset bruk av slanger, men en slangebit som går av der det er stort trykk er potensiellt svært farlig. Eventuelle korrosjonsskader i innsprøytningsanlegget er ikke morsomt hverken å diagnostisere eller utbedre.

Ta en titt i denne tråden fra Ducatiklubben, her vises det til etanolinnholdet ifra forskjellige bensinleverandører i Norge:

http://www.desmodromene.com/index.php?/topic/339-hvis-du-vil-unng%C3%A5-etanol-i-din-plastikk-bensintank/

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

I gamledager drev folk å hadde på kondensfjerner, det er jo det samme.

Med bioetanol i tanken blir det jo som å kjøre rundt med kondensfjerner hele tiden.

De hevder lavere forbruk, kombinert med lavere utslipp, og renere motor.

Men jeg ser jo at det har noen bivirkninger, dog er jo moderne biler laget for å tåle dette da.

Posted

litt etanol i bensin er bare en fordel etter min mening

etanol bidrar med å 'fjerne' vann og dessuten løftes oktan tallet noe

forbrenningen blir renere pga lavere carbon innhold enn fossilt drivstoff

kjøres det høyt etanol blandingsforhold blir motoroljen ikke sort, men gyllen og klar

Posted

Mitt lille poeng her er at det er iblandet noe i bensinen som ikke alle vet, å da etanol er billigere så er bensinen "tynnet" ut med noe å det blir da ikke helt riktig å sammenligne prisene fra leverandør til leverandør.

At det er et + er en annen sak. Finnes det noe fakta på at den lille tilsettingen kan være skadelig??

Posted

Derom strides de lærde. Det er klart at gummislanger produsert etter gammel oppskrift ikke er beregnet på etanol, og det er et faktum at slanger ødelegges av det, men mengden som brukes her til lands er jo ganske liten. Jeg tror problemet er størst ved vinterlagring med bensin med etanolinnblanding i systemet, som sagt har eldre forgassere bl.a. pakninger og plastdeler som ikke tåler sprit over lengre tid. Så er det et faktum at man kan få en høyere effekt ut av etanol enn bensin, men på den annen side så krever det mere drivstoff, så for å få ut samme effekt vil forbruket gå opp. Ikke et enkelt problem å hanskes med. Jeg tror at hvis etanol hadde vært et så fornuftig drivstoff, hadde alle brukt det for lenge siden, det er jo ikke nytt.

Min personlige mening er at vi blir påtvunget noe av politikere som skal virke miljøbevisste ved å redusere forbruket av petroleumsprodukter, uten at de kjenner rekkeviden av sine beslutninger.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Forventer dere virkelig at bensinen ikke skal forandre seg? Fremskritt heter det.

Ja det virker som E10 som de selger i Nord-Amerika er litt mye. Men vår E5 virker det nå som det går greit med. Eller?

Har du en gammel bil så er det ganske mye å tenke på uansett. Skal du vinter lagre så kan du uansett ikke bare stappe den i garasjen og forvente alt er fantastisk neste år?

Slanger kan uansett byttes men pakninger i forgasserer er jeg enig blir et problem. Antar det er tilgjengelig "lagringsbensin" som kan fikse dette evnt?

Posted

Eirik: Det tror jeg varierer sterkt fra merke til merke.

Arnfinn: Esso?

Men jeg vet ikke om etanol i bensinen er noe framskritt, etanol var tilgjengelig lenge før den første bensinen ble destillert...

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Fremskrittet er kanskje ikke til din eller din motors fordel. Men det fins flere hensyn her i verden som må tas.

Men det kan være akkuratt dette er bare en stor konspirasjon fra Oljemennene for å tjene mer penger. Personlig tviler jeg på det.

• 1 month later...
  • 1 year later...
Posted

Nå er det slutt på moroa hos Esso også, det verste er at det er etanol i ALL bensin fra Esso, også 98 oktan.  :(

Med trist hilsen, Olaf

Posted

Trodde det kun var 95 som skulle bli E10 og at 98 skulle fortsette som før?

At det skal være noe problem for nyere biler tviler jeg på, andre land har jo E20 som standardbensin.

Posted

Jeg har en 300E 1991 modell med M103 nmotor. Har de siste 6 år kjørt med E85 på den. Ikke merket noen problemer så langt. Bor ca 600m fra svenkegrensen så denne type drivstoff er enkelt å finne. Har ikke noe tro på at det er skaedlig med etanol.

Posted

Mercedes har sendt ut en servicemeddelelse om biodrivstoff. Som grunnregel kan alle nyere biler bruke E10, altså inntil 10% innblanding av etanol.

Men ALLE Mercedeser levert t.o.m. 1985, samt uansett årgang alle biler med forgasser, tidlige innsprøytningsanlegg eller som ble levert uten 3-veis katalysator, kan max ha 5% innblanding.

Her ligger det en oversikt over Mercedeser som ikke skal ha mere enn 5%, også mange  produsert etter 1985, klikk på Download:

https://mercedesclubs.de/downloadbereich-gaeste/download/2-oeffentlicher-bereich/1088-e10-service-information-daimlerag.

Se andre tråder om temaet:

http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=76108

og

http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=74402

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Da ser det ut for at min w201 190E facelift er godkjent for E10.

Så slipper jeg å lete frem stimeapparatet for å destillere spriten ut av bensinen. Kunne blitt farlig det :lol:

Men si meg, finnes det ingen alternativer til ordentlig gamle veteranbiler? Skal all kjøretøyhistorikk raderes bort fra verden av noen politikere og miljøvernere som ikke skjønner hva de holder på med?

Posted

Skal all kjøretøyhistorikk raderes bort fra verden av noen politikere og miljøvernere som ikke skjønner hva de holder på med?

Ja

desverre

Posted

Man kan jo blande inn vann i bensinen, som blander seg med spriten, og så montere en (eller flere) vannutskiller(e) for å rense bensinen. :P

Men det blir jo litt mye søl,da...

Med kreativ hilsen, Olaf

Posted

Nå er det slutt på moroa hos Esso også, det verste er at det er etanol i ALL bensin fra Esso, også 98 oktan.  :(

Sikker på det?

Jeg fikk denne mailen fra Esso i dag.

Takk for at du kontaktet Esso Norge Kundeservice.

Vi vil gjerne informere deg om at Blyfri 95 oktan (BF95) inneholder 5% etanol. Denne bensinkvaliteten kalles E5. Introduksjon av etanol i  BF95 skjer pga myndighetenes krav til økt innblanding av bio-komponenter i dagens drivstoff fra 3.5 % til 5,5%.

BF 98 får ikke innblanding av etanol.

Diesel/Bensin i Norge leveres i.h.t. Norsk Bransjestandard, som tilfredstiller de krav som er satt i.h.t. myndigheter og europeisk standard for diesel/bensin.

Disse standarder er utarbeidet av CEN (Europeisk Committee for Standardisation). Diesel/Bensin fra Esso Norge AS skal derfor tilfredstiller de krav som er satt av .

Du kan sjekke denne på følgende nettside:  www.NP.no hvor du søker på “Tema – Bransjens Produkter», deretter «Produktstandarder» hvor «Norsk Bransjestandard for Oljeprodukter» er summert i et PDF dokument nederst på siden.  Esso produserer i henhold til denne standarden.