Olaf Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Jeg svarte på et innlegg i en annen tråd vedr. innblanding av etanol i bensinen, men jeg tror dette kan ha interesse for alle med eldre modeller. Generelt er innblanding av etanol i spriten på et lavt nivå her i Norge, men problemet er at spriten bl.a. kan gjøre slangene sprø og porøse. Jeg vet ikke hvordan alle drivstoffslanger som er levert av Mecedes oppfører seg, og heller ikke når fabrikken begynte å levere slanger som tåler etanol. På gamle biler tåler ofte ikke slanger og enkelte deler i forgasseren, den spriten som tilsettes i bensinen. Dette kan potensielt gi skader ved vinterlagring av forgasserbiler. På biler med innsprøytingsmotorer er det begrenset bruk av slanger, men en slangebit som går av der det er stort trykk er potensiellt svært farlig. Eventuelle korrosjonsskader i innsprøytningsanlegget er ikke morsomt hverken å diagnostisere eller utbedre. Ta en titt i denne tråden fra Ducatiklubben, her vises det til etanolinnholdet ifra forskjellige bensinleverandører i Norge: http://www.desmodromene.com/index.php?/topic/339-hvis-du-vil-unng%C3%A5-etanol-i-din-plastikk-bensintank/ Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Tor Anton Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 På yx så bruker de 2-3% om sommeren og 1% på vinteren. Dette er ifølge måleren i min bil Quote
alelys Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 ka faen. er ikkje dette nokko dem burde informere om der du står å fylle? Quote
modzona Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Er egentlig ganske utrolig den her Etanol biten de putter i bensinen. Glad jeg fyller på esso. Denne passer godt til dette temaet. https://youtu.be/AnETtiRdTjU Quote
Tor Anton Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 La VG lage en sak om dette, de lurer jo kundene sine. I sverige er det vel et krav om å ha etanol i bensinen Quote
Simen Malerbakken Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 I gamledager drev folk å hadde på kondensfjerner, det er jo det samme. Med bioetanol i tanken blir det jo som å kjøre rundt med kondensfjerner hele tiden. De hevder lavere forbruk, kombinert med lavere utslipp, og renere motor. Men jeg ser jo at det har noen bivirkninger, dog er jo moderne biler laget for å tåle dette da. Quote
bska Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 litt etanol i bensin er bare en fordel etter min mening etanol bidrar med å 'fjerne' vann og dessuten løftes oktan tallet noe forbrenningen blir renere pga lavere carbon innhold enn fossilt drivstoff kjøres det høyt etanol blandingsforhold blir motoroljen ikke sort, men gyllen og klar Quote
Tor Anton Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Mitt lille poeng her er at det er iblandet noe i bensinen som ikke alle vet, å da etanol er billigere så er bensinen "tynnet" ut med noe å det blir da ikke helt riktig å sammenligne prisene fra leverandør til leverandør. At det er et + er en annen sak. Finnes det noe fakta på at den lille tilsettingen kan være skadelig?? Quote
Olaf Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Derom strides de lærde. Det er klart at gummislanger produsert etter gammel oppskrift ikke er beregnet på etanol, og det er et faktum at slanger ødelegges av det, men mengden som brukes her til lands er jo ganske liten. Jeg tror problemet er størst ved vinterlagring med bensin med etanolinnblanding i systemet, som sagt har eldre forgassere bl.a. pakninger og plastdeler som ikke tåler sprit over lengre tid. Så er det et faktum at man kan få en høyere effekt ut av etanol enn bensin, men på den annen side så krever det mere drivstoff, så for å få ut samme effekt vil forbruket gå opp. Ikke et enkelt problem å hanskes med. Jeg tror at hvis etanol hadde vært et så fornuftig drivstoff, hadde alle brukt det for lenge siden, det er jo ikke nytt. Min personlige mening er at vi blir påtvunget noe av politikere som skal virke miljøbevisste ved å redusere forbruket av petroleumsprodukter, uten at de kjenner rekkeviden av sine beslutninger. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Rundt ca årstall ble det vanlig at biler tåler etanol? Quote
Arnfinn Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Forventer dere virkelig at bensinen ikke skal forandre seg? Fremskritt heter det. Ja det virker som E10 som de selger i Nord-Amerika er litt mye. Men vår E5 virker det nå som det går greit med. Eller? Har du en gammel bil så er det ganske mye å tenke på uansett. Skal du vinter lagre så kan du uansett ikke bare stappe den i garasjen og forvente alt er fantastisk neste år? Slanger kan uansett byttes men pakninger i forgasserer er jeg enig blir et problem. Antar det er tilgjengelig "lagringsbensin" som kan fikse dette evnt? Quote
Olaf Posted July 29, 2015 Author Posted July 29, 2015 Eirik: Det tror jeg varierer sterkt fra merke til merke. Arnfinn: Esso? Men jeg vet ikke om etanol i bensinen er noe framskritt, etanol var tilgjengelig lenge før den første bensinen ble destillert... Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Arnfinn Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Fremskrittet er kanskje ikke til din eller din motors fordel. Men det fins flere hensyn her i verden som må tas. Men det kan være akkuratt dette er bare en stor konspirasjon fra Oljemennene for å tjene mer penger. Personlig tviler jeg på det. Quote
Arnfinn Posted September 5, 2015 Posted September 5, 2015 Noe sånt en skal bruke som siste ting før lagring kanskje? https://www.jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/tilbehor-for-hagemaskiner/drivstoff/alkylatbensin-624027/ Quote
Olaf Posted April 19, 2017 Author Posted April 19, 2017 Nå er det slutt på moroa hos Esso også, det verste er at det er etanol i ALL bensin fra Esso, også 98 oktan. Med trist hilsen, Olaf Quote
ALiland Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Trodde det kun var 95 som skulle bli E10 og at 98 skulle fortsette som før? At det skal være noe problem for nyere biler tviler jeg på, andre land har jo E20 som standardbensin. Quote
Egil A Posted April 19, 2017 Posted April 19, 2017 Jeg har en 300E 1991 modell med M103 nmotor. Har de siste 6 år kjørt med E85 på den. Ikke merket noen problemer så langt. Bor ca 600m fra svenkegrensen så denne type drivstoff er enkelt å finne. Har ikke noe tro på at det er skaedlig med etanol. Quote
Olaf Posted April 20, 2017 Author Posted April 20, 2017 Mercedes har sendt ut en servicemeddelelse om biodrivstoff. Som grunnregel kan alle nyere biler bruke E10, altså inntil 10% innblanding av etanol. Men ALLE Mercedeser levert t.o.m. 1985, samt uansett årgang alle biler med forgasser, tidlige innsprøytningsanlegg eller som ble levert uten 3-veis katalysator, kan max ha 5% innblanding. Her ligger det en oversikt over Mercedeser som ikke skal ha mere enn 5%, også mange produsert etter 1985, klikk på Download: https://mercedesclubs.de/downloadbereich-gaeste/download/2-oeffentlicher-bereich/1088-e10-service-information-daimlerag. Se andre tråder om temaet: http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=76108 og http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=74402 Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Eirik Tømmerås Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Da ser det ut for at min w201 190E facelift er godkjent for E10. Så slipper jeg å lete frem stimeapparatet for å destillere spriten ut av bensinen. Kunne blitt farlig det Men si meg, finnes det ingen alternativer til ordentlig gamle veteranbiler? Skal all kjøretøyhistorikk raderes bort fra verden av noen politikere og miljøvernere som ikke skjønner hva de holder på med? Quote
Atmobil Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Skal all kjøretøyhistorikk raderes bort fra verden av noen politikere og miljøvernere som ikke skjønner hva de holder på med? Ja desverre Quote
Olaf Posted April 20, 2017 Author Posted April 20, 2017 Man kan jo blande inn vann i bensinen, som blander seg med spriten, og så montere en (eller flere) vannutskiller(e) for å rense bensinen. Men det blir jo litt mye søl,da... Med kreativ hilsen, Olaf Quote
Tor Anton Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Ser ut som m111 igjen danker ut m271 Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
Marevan Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 M111 er en superkos motor:) Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
KennethJ Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Nå er det slutt på moroa hos Esso også, det verste er at det er etanol i ALL bensin fra Esso, også 98 oktan. Sikker på det? Jeg fikk denne mailen fra Esso i dag. Takk for at du kontaktet Esso Norge Kundeservice. Vi vil gjerne informere deg om at Blyfri 95 oktan (BF95) inneholder 5% etanol. Denne bensinkvaliteten kalles E5. Introduksjon av etanol i BF95 skjer pga myndighetenes krav til økt innblanding av bio-komponenter i dagens drivstoff fra 3.5 % til 5,5%. BF 98 får ikke innblanding av etanol. Diesel/Bensin i Norge leveres i.h.t. Norsk Bransjestandard, som tilfredstiller de krav som er satt i.h.t. myndigheter og europeisk standard for diesel/bensin. Disse standarder er utarbeidet av CEN (Europeisk Committee for Standardisation). Diesel/Bensin fra Esso Norge AS skal derfor tilfredstiller de krav som er satt av . Du kan sjekke denne på følgende nettside: www.NP.no hvor du søker på “Tema – Bransjens Produkter», deretter «Produktstandarder» hvor «Norsk Bransjestandard for Oljeprodukter» er summert i et PDF dokument nederst på siden. Esso produserer i henhold til denne standarden. Quote
FrodeS Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Så min 1986 300E uten katalysator skal ikke ha mer enn 5% etanol? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.