alelys Posted July 25, 2015 Posted July 25, 2015 Sitter å leter etter fysiske forskjeller mellom 185mm diff og 210mm Da jeg lurer på hva slags diff som står i bilen min : w124 300E24 RH18220 - WDB1240311B549058 Diff : 0950695 3.27 Noen som kan fortelle meg hvilken diff jeg har og evt om noen har bilde av de to forskjellige diffene ved siden av hverandre? Personelig synes jeg bilen ligger for høyt på turtall under langkjøring med 4tr autokassen. Er det mulighet for å gå ned på utvekslingen på diffen og korrigere så instrumentpanelet fortsatt viser korrekt hastighet? ps: finnes det forsterkede stikkaksler til w124? Quote
Tor Anton Posted July 26, 2015 Posted July 26, 2015 Hvis det jeg tror stemmer så har du den største diffen. Den og den mellomste(den største til 190E, 300E+++) bruker samme lengde på stikkakslinger. Har du ASD??? MB har ikke andre stikkakslinger,men dette får du laget andre steder. Tror du kommer ett stykke på vei for 20 000,- 3.07diff er ikke så vanskelig å få tak i. De med høyere utveksling enn det er litt værre å få tak i. Quote
alelys Posted July 26, 2015 Author Posted July 26, 2015 Min har ikke asd, men ønsker å kjøpe en, så jeg kommer meg hjem om vintern Quote
modzona Posted July 26, 2015 Posted July 26, 2015 Du har en 210mm diff. Du kan hente diff fra en del w124. Blant annet e300-24v og 320-24v, samt alle v8 biler. Men fra sist nevnte må du bytte mellomaksel krysset på diffen da den er 4 bolt mens din er 3 bolt. Samt du må ha akslinger fra dem. Da kan du blant annet skaffe en 2.24 fra amerikansk e400/420. Og evt 2.65 fra andre 400/420. Men da får du et annet problem med å få korrekt avlesning på speedo og trippteller. w124 med v8 er dette elektronisk avlest mens jeg mener at på din så er det wire styrt fra girkassen. slik at for deg vil det nok være enklest å skaffe en diff fra en annen 300/320 m104 bil samt korrekt speedometer verk fra en med korrekt utveksling. Mener i farten at de tykkeste akslingene i w124 er 32mm v8 ASR akslinger. Kan være det er flere med denne tykkelsen uten at jeg er klar over det. Quote
alelys Posted July 27, 2015 Author Posted July 27, 2015 Så det vil vare tulle å ta diffen ifra delebilen med mindre diff? W124 260e automat, dn har 3.27 utveksling. Quote
modzona Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Du kan gjøre det men da må du flytte over komplett bakstilling med traversen for å få den til passe da monteringen på disse to diffene er forskjellig. Quote
alelys Posted July 27, 2015 Author Posted July 27, 2015 huh, d må jeg se nærmere på når jeg kommer hjem igjen om 2 uker (lite aktuelt å bygge om Quote
Tor Anton Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Du kan gjøre det men da må du flytte over komplett bakstilling med traversen for å få den til passe da monteringen på disse to diffene er forskjellig. Helt sikker på dette??? Akkurat plukket ned subframe på 320TE å der passer den store diffen fra 190E/220TE med ASD. Totalbredden på diffene er å lik slik at aksellengden stemmer. Quote
modzona Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Hmm Er jeg blitt total lurt av EPC. Har ikke disse samme montasje som på v8 sin 210mm diff? Etter som det jeg vet så har man 3 forskjellige monteringer av diff på w124. En type med to bolter i bakkant. Så har du nesten hvor det er 4 mens på v8 hvor du har to stykk lik på bildet. Quote
Tor Anton Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 w201 har 4 bolter i baklokket, 124 (4,5 og 6syl.) har to i baklokket. Quote
modzona Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Slik var det ja.. Så kan man bare bytte baklokket mellom disse på lik størrelse diff. Men det kan man ikke gjøre på 210mm diffene. Kun internt på 210mm diffene kan man det. Da de har samme/svært likt dele nr. Men det er ikke noe poeng da monteringene er lik i selve bakstillingen. Quote
Tor Anton Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Jeg har sjekket noen differ i dag. Den eneste jeg ikke gadd å sjekke var V8 diffen da den var litt tungvind å måle der den sto. Den lille diffen til 124(tror den kom på 200E) og den mest vanlige i w201 har en totalbredde på 230mm. På w201 har denne 4 festeskruer i bakkant + 1 forran. På 124 har den 2skruer bak + 1 forran. Boltsirkelen til akslingene er oftest 85mm på disse. Den mellomste diffen som er den største på w201 kommer med og uten ASD(LSD på 190E2.3-16) har en totalbredde på 285mm. Disse passer på både w201 og 124, en bare bytter baklokk(2 eller 4 bolter).Denne har boltsirkel til akslingene på ø85mm(bl.200E(tror jeg)190E med ASD og ø95mm på 190E 2.6(ihvertfall etter facelift), 2.5-16, 300E+++ Den største som sitter i 300-24, 320 å kansje 300TD har også totalbredde på 285mm, sitter med 2 skruer i baklokket + 1 foran som de andre. Boltsirkelen til stikkakslingene er ø95mm. I tillegg er det diffen til v8. Lenge siden jeg har målt den men har ikke den ca samme bredde som disse andre??? Quote
alelys Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Takker for svar/ diskutering Når det er snakk om 185 og 210mm, er det kronhjulet det er snakk om? Bare vente så enn kan komme seg hjem og sjekke Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.