Gamlesmeden Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Hei der ute! Er det noen som kan hjelpe meg med en diff som ikke har samme lyden som min avdøde dunker produserte når han satt ved ytterdøren og ville ut å slå lens. Bilen har ABS bremser og utvekslingen er 3.69. Har prøvd å handle hos fyren på Kløfta men her havner vi nok i Tinghuset i Lillestrøm. Ikke dra DIT!!! Hva er det som forårsaker denne lyden? Når en ser på komponentene i klokka er det vanskelig for meg å forstå hvordan dette lydbildet kan skapes. En eller annen form for resonans er det vel? Er det noen som har pakninger eller kan gi meg adresser i Tyskland på dørpakninger til bilen. Der er de som sitter ytterst på dørbladet rund baut. BOS priser NOK 2.863,00/stk. Alle fire-både foran og bak. Mvh Gamlesmeden Quote
Jan Rune Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Har en diff liggende 3.58. Komplett med drivaksler. Ligger på Frogner/Kløfta. Ta kontakt på pm hvis det er av interesse. Quote
Gamlesmeden Posted July 24, 2015 Author Posted July 24, 2015 Hei Jan Rune, Takker for tilbudet men jeg har en 3.58 diff som karen på Kløfta leverte isteden for 3.69 diffen som jeg bestilte. 3.58 diffen er forsøkt montert på bilen men det falt dårlig ut. Bilen ble helt i ulage med giring etc. og ble direkte traffikkfarlig. Nå nekter han å ta den i retur. Det kommer jeg ikke til å godta så derfor havner vi vel på Tinghuset i Lillestrøm som jeg skrev i tråden. Han har da vitterlig levert noe annet enn bestilt men han mener at den differansen på utvekslingen "har ikke noe å si" de er begge til 123 biler. Fortsatt god sommer! Mvh Gamlesmeden Quote
Olaf Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Hei Gamlesmeden, har du en diesel eller bensin? Da bør du nok presisere hvilken, for de er jo forskjeller i utvekslingene. 200T/TE og 240TD har 3.69, 300TD har 3.46, 300TDT har 3.07, 280TE har 3.58 og 230TE levert som stasjonsvogn med 14" hjul har 3.58, mens de som ble levert med 15" hjul og høyere lasteevne, som regel levert som varebil i Norge, har 3.69. Forskjellen på 3.58 og 3.69 er knapt merkbar, det skiller bare et par km. i hastighet ved 3000 omdr., og skulle ikke gi noen som helst forskjell i kjøreopplevelse. Hoppet fra 3.69 til 3.46 er litt mere merkbart, men det skiller bare ca 6%. Hoppet fra 3.07 til 3.69 er absolutt merkbart. Det er litt forskjell i utvekslingsforholdene fra de eldste gearkassene til de nyeste, men kun ved lavere gir skiller det ca 1 km. i hastighet ved 3000 omdr., og de nye ble brukt som erstatningsdel for de gamle. Jeg ville ha begynt med å titte på lagringen til mellomakselen , og hardy-skivene, dernest drivakslene og hjullagre. Bankelyd fra diffen skjer ikke med mindre du har mistet en tann i et drev, eller har massiv slark i lagrene. Med vennlig hilsen, Olaf Quote
Gamlesmeden Posted July 25, 2015 Author Posted July 25, 2015 Hei Olaf, Takker for svar "som har vasket seg". Bilen er en 230 bensin med automatgir som etter det gamle vognkortet øyensynligvis ble levert med 15 toms felger. Det satt 14 toms på den da jeg kjøpte den og den har fungert utmerket med 3.69 diffen i 2 år. Når 3.58 diffen ble innmontert ble den som en lus på en tjærekost når det gjelder pådrag. En forbikjøring i 80+ble helt uansvarlig.Det var som om girboksen ikke "skjonte"når den skulle gire. For øvrig ble alle opplysninger om bilen gitt til selger før kjøpet. Nå har jeg fått remontert 3.69 diffen og vært på Lørenskog og kjøpt inn en amerikansk olje som jeg har fått tips omog etter å ha kjørt i 2 dager er ulingen sterkt redusert. Den forekommer bare ved lett pådrag i 40-60 km/t på flat vei. Ellers så godt som borte og er til å leve med. Nå ser det ut som at jeg kan henge på båten ta turen opp til Lavangskanten i Nordland og fiske etter rømt oppdrettslaks. De betaler NOK 500,00 for hver fanget fisk og det er 185.000 fisk som er på rømmen - så det skulle være gode sjanser for at turen opp dit går i null økonomisk. Fortsatt god sommer. Mvh Gamlesmeden Quote
Gamlesmeden Posted August 10, 2015 Author Posted August 10, 2015 Hei, Jeg prøvde meg på Nordlandstur men den ble avsluttet på Koppang med en 180 graders vending pga. gnålet i differensialen. Jeg har fått byttet opphengslageret og Hardykoblingene på mellomakselen og håpet at dette skulle hjelpe. Det som skjedde var at gnålelyden skiftet toneleie fra G til H på toneskalaen og umulig å kjøre langt med uten å "tørne". Derfor er jeg fremdeles på jakt etter en "diff" med utveksling 3.69. Takknemlig for tips/tilbud!! Mvh Gamlesmeden Quote
Marevan Posted August 10, 2015 Posted August 10, 2015 Usj, leit å høre om. Håper du finner en annen som virker! Quote
Recommended Posts