600pullman Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Hei! Gamlingen gikk for en stund siden til innkjøp av en w100, I hans eie har bilen vært meget stabil og ingen store feil annet en det man kan vente fra en veteranbil av dette omfanget og dens "inovasjoner", Uansett la meg komme til poenget, Demonterte den mekaniske innsprøytning's pumpen som service håndboken tilsier, og sendte pumpen ned til statene, og fikk den total overhalt, fikk den tilbake satt den på det riktige punktet på pumpen og monterte den igjen, deretter kom problemet, at så fort du starter bilen, så går den så stopper den igjen etter 2 sekunder uansett gass pådrag, har kontrollert bensin trykket og dette er helt i orden, har også vært i lengere stund med overhaler og fortalt han hvordan den oppfører seg og han har vel i tykt og tynt ikke helt kontroll på hvorfor den oppfører seg som den gjør, tok deretter pumpen ut igjen og kontrollerte at jeg hadde gjort alt etter boken, og det viste seg at det var på stell, satt den derfor tilbake igjen og problemet er det der enda, er en smule frustrert og vet ikke helt hvordan jeg skal gå videre, derfor er det noen i Norge som har KOMPETANSE på disse motorene? Eller har noen gode tips til hvor jeg kan se etter feil. Takk for alle svar! Quote
Peter Hauff Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Har selv samme motoren i en W109 6.3, og har gode erfaringer med Bjarne Koren hos Oldtimer Service i Oslo. Lykke til med heftig bil. Quote
Olaf Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 Jeg vet ikke hva du har av litteratur for bilen fra før, men hvis det kan være til hjelp så ligger det en godt illustrert 540 siders engelsk verkstedhåndbok for W100 inkl. serviceinformasjon, som gratis 'flipping-book' på http://www.mercedesclubs.de/books-werkstatthandbuecher, nederst på side 1. Det ligger også en Einführungsschrift Motoren ab 1968 - 280 S bis 300 SEL 6.3 under http://www.mercedesclubs.de/kundendienstschriften, den omhandler ikke W100, men det er kanskje motordata for 6.3 som kan være givende å se igjennom. Tips 1) Før motoren startes skal du høre at bensinpumpen går, sjekk at ikke den stopper med en gang motoren starter - noen må nok ta på seg jobben med å ligge under bilen og høre etter! Hvis pumpen stopper av seg selv, kan det muligens være dårlige kontakter i bensinpumpereléet, eller feil i strømforsyningen til reléet. Redigert: Grunnen til at jeg nevner bensinpumpen er som følger: For å tømme drivstoffsystemet for bensin før demontering, kan man ta ut bensinpumpereléet, og så starte motoren. Den vil da gå et lite øyeblikk og bruke opp det som er igjen av bensin i materørene, returkretsen virker jo uten bensinpumpe, slik at anlegget tømmes. Hvis motoren din oppfører seg på denne måten, kan det jo indikere at pumpen ikke får strøm etter at motoren starter. Tips 2) Hvis motoren stopper umiddelbart når tenningsnøkkelen slippes, sjekk om tenningsanlegget har en forkoblingsmotstand, som kanskje ikke gjør jobben sin lenger. Dette er et tips som ikke er relatert til Mercedes spesielt, men de aller fleste tenningsanlegg som har en forkoblingsmotstand. De er som regel konstruert slik at 'start'-kretsen også er en 'by-pass'-krets som gir strøm direkte til tenningsmodul/coil og andre komponenter, som under normal gange får en redusert spenning via forkoblingsmotstanden. Det betyr at tenningskomponentene får full spenning for å sikre optimal gnist mens man holder teningsnøkkelen i 'start'-posisjon, men at motoren dør med en gang den normale kretsen trer i funksjon når nøkkelen slippes, dersom forkoblingsmotstanden er kaputt. Med vennlig hilsen, Olaf BTW: Det er en kjempetråd med over 100 poster i denne amerikanske linken: Bosch D Jetronic and K Jetronic Troubleshooting Quote
Olaf Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Arrgh, den motoren har jo selvfølgelig Bosch mekanisk pumpe, så glem det jeg skrev! Med flau hilsen, Olaf Quote
Stian Posted July 25, 2015 Posted July 25, 2015 Har du luft i rørene mellom mfi-pumpen og dysene? Quote
Recommended Posts